Jepp...

Altså, bjelkesko i kortveggen, lekter på omtrent 3 meter til bærelinjen hvor de festes i den med bjelkesko, på den andre siden bjelkesko som 3 meters lekter festes i for å fortsette til vegg ?

Ja men det er jo ikke kortveggen. Nå heller det mot å gjøre hele hangaren enda større 9x9 meter, men å ikke ha tredekke på hele.

Tenker fortsatt fall fra gavlen og ut mot åker.

Tenker da først regel i gavl eventuelt stolper for sikkerhetsskyld. 3m regel, så bjelkelag med bjelkesko begge sider, deretter 3m regel, så bjelkelag igjen med bjelkesko begge sider, så 3m regel igjen, så hviler regel på ny yttervegg uten bjelkesko...

https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/216499-fasta-altantak-i-isolerskivor.html
En treterrasse med bærende bjelker og stolper, markert med en rød bjelke for å illustrere belastning. Plassering mot en blå husvegg.
En bjelkebær må bæres opp av stolper, om bjelkene som bjelkebæret skal bære opp er mer enn to meter.
I ditt tilfelle er det 6 meter på tvers og bjelkebæret skal være 9 meter. Jeg ville ha stolper på bjelkebæret med tre meters avstand, la 6 meters bjelkene hvile på bjelkebæret og ikke feste med bjelkesko med tanke på størrelsen på gulvet og eventuelle framtidige belastninger.

Jeg vet men mente å også sette stolper på "bærbjelken" som er boltet i veggen...

Bruk av balksko på de to bærbjelkene i midten handler om å spare takhøyde i boden under denne bærbjelken...

Jeg vurderer nedenfor forslag siden det er lav takhelling så føles metall bedre enn en pappløsning?

Spørsmålet er bare hvilken cc-avstand jeg skal ha mellom bjelkene? Man kan jo slå i kortbjelker som støtte for metallplaten, burde cc 60 holde da? (Passer jo bra med den trykkimpregnerte bjelken oppe hvis det er ca cc60? Må jo avstemme med metallplatens profiltopper...

pelpet skrev:
Jeg hadde nok valgt vanlig treskrue men forboret med metallbor gjennom øvre bjelke og platen. Men selvborende kan nok fungere bra også. Skruene skal jo presse ned tretaket mot platen og holde metallet fast. Der overliggende bjelke er tykk kan man jo bore ned med et 14 mm bor så man får kanskje 5-6 cm tre å skru gjennom. Enklest er nok å gjøre det før man legger opp bjelken på taket. Jeg tror at følgende prosedyre er enklest.
1) Bor gjennom bjelken som skal ligge på taket helt. Typisk 6 hull per bjelke.
2) Legg den på plass og marker på platen hvor hullene skal være
3) Flytt bjelken og bor hull i platen
4) Legg en tykk streng utefog under bjelken og legg den på plass så den matcher hullene
5) Skru fast bjelken med vanlig treskrue, typisk 120mm.

Fasadeprofilen kan nok fungere. Ulempen med å ha brede åser er at det kommer til å renne mer vann på de trykkimpregnerte bjelkene, men velger du NTR AB så skal de jo klare minst 20 år i vann så det er kanskje ikke et problem.

Novisfixaren skrev:
Jeg vet mente å også sette stolper på "bærebjelken" som er boltet i veggen...

Bruken av bjelkesko på de to bærebjelkene i midten handler om å spare takhøyde i boden under denne bærebjelken...
Det er bra at du forankrer ordentlig i veggen med stolper under bærebjelken, men, om du nå skal gjøre det og deretter ha en frittstående 9 meters bærebjelke i midten av skjulet med bjelker på 3 meter forankret kun med bjelkesko på den, så vil jeg at du oppsøker en kyndig snekker i nærheten for å rådføre deg.
Jeg er sikker på at den snekkeren, akkurat som jeg, da kommer til å fraråde deg på det sterkeste.
Jeg foretrekker rupanel og papp ettersom jeg mener at det er stabilt, lett å arbeide med og forenkler byggingen av en terrasse, andre foretrekker plåt av kanskje samme grunn så det er nok ett fett.
Av erfaring vet jeg at angeren kommer aldri for overdimensjonerte byggkonstruksjoner, men når tak raser inn, vegger faller eller gulv buler, da sverger man over det.
Og som du skriver, merkostnaden for grovere dimensjoner er liten med tanke på verdien.
I fantasien går det an å bygge luftslott, men i virkeligheten er det nok mer praktisk å bygge stabilt og gjennomtenkt.

Jeg ser for meg nå en mindre "hangar" på ca 9x9m.

Jeg tenker ikke en bjelke midt i skjulet, men to bjelker. Frittbærende bjelker blir da altså ikke mer enn 3 meter.

Er jeg sprø hvis jeg synes at 3 meter 45x220 på cc 60 med bjelkesko burde bli stabilt som f*n?

Nå er jeg ikke med, 9X9 meter hangar og to bjelker som da bør bli 9 meter hver eller skal du sette bjelkene på "tvers"?
I alle fall så er jeg tvilende til å feste lekter i bjelker med bjelkesko med tanke på styrken.

Hvordan mener du med bjelker på "tvers"?

Du mener at innfesting bjelkesko/regler ikke er sterk nok? Bedre å legge regler oppå bjelken?

Novisfixaren skrev:
Hvordan mener du med bærebjelker på "tvers"?

Du mener at innfesting bjelkesko/regler ikke er sterk nok? Bedre å legge regel oppå bærebjelken?
Jeg ser for meg din hangar som en bygning med målene 6x9 meter, med bærebjelker på langsiden, men du kan også legge dem tvers, altså fra huset og utover, noe jeg nå forstår at du ikke skal.
Hvis du spikrer/skruer regler i bærebjelken og ikke legger dem oppå, så mister du etter min mening en del bæreevne, jeg har aldri sett det og ville aldri gjort det selv.
En skjøt er en skjøt og skal ikke bære opp store belastninger, spesielt ikke når det går an å løse med en bærebjelke.
Du skal ha et 9x9 meters frihengende tak du har tenkt, men jeg fraråder det, med mindre du er villig til å skaffe solide bjelker å bygge med, stål eller limtre, så jeg foreslår at du krymper litt på målene og vurderer en mellomvegg eller påle som ikke tar mye plass, du kan jo bruke dem til å henge opp ting i.

Vent her nå, jeg tenker meg 9x9 meter med bjelkelag/mellomvegg hver tredje meter, disse bjelkelagene hviler på stolper med ca 2,5m mellomrom eller på en mellomvegg.

Nå begynner det å bli noe, kan du ikke legge ut en konstruksjonstegning?

Nja, ikke noe særlig på konstruksjonstegninger. Tenker å spikre-lime sammen 2 stk 45x220 som bjelkelag?

Hei jeg står virkelig i valget og kvalet her. hva stemmer dere på? Platetak ifølge nedenstående konstruksjon eller råspont+underlagspapp+ytpapp?

Prisene ser ut til å være omtrent det samme.

Burde det ikke være vanskeligere å få pappen tett enn metallplaten?

Er det et stort problem at jeg må skru gjennom pappen for gulvbjelkene til terrassen?

pelpet skrev:
Her er en profilbilde. Tp20-platen fungerer nok hvis du faser av kantene på bjelkene så de går inn under åsene som er 35mm brede. Da kan du ha takbjelkene under platen. Ovenpå legger du trykkimpregnert bjelker som du snekker slik at du får terrassen rett selv om platen luter. Deretter terrassebord oppå det (brunt i bildet).

Jeg hadde nok vært fornøyd med kanskje 2 graders helling. Jeg tror kravet på 5,5 graders helling skyldes at man ikke vil at vann skal krype inn mellom platene i skjøtene, men hvis du legger med to rader overlapping og en tykk silikonstreng imellom, så vil du nok unngå det problemet. Velg hele lengder på platen.

[bilde]

Jeg synes du skal overdimensjonere skikkelig siden du kommer til å ha belastning både fra terrassebord og snø på takbjelkene. De blir både terrassegulv og tak på samme tid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.