Ja, det høres ut som en fornuftig gjerdekonstruksjon. Da slipper du stolper gjennom taket.

Dessverre finner jeg ingen bilder på nettet.

Veldig vanskelig å forestille seg hvordan det kommer til å se ut. Kanskje bedre å la stolpene komme opp fra tredekket, men festes i tredekkets gulvbjelker.

Ville sett rart ut om stolpene ligger utenpå hele konstruksjonen, vel?

Tenker meg liggende 45x45 trykte som gjerde, men skullædu... latt disse gå ned og også danne "skjørt" eller ville du bygget "skjørt" av terrassebord på en annen måte...

Om det er et festlokale så kanskje du skal sjekke hvor egnet det er å ha liggende gjerder, det skal jo ikke være "klatrebart".
Jeg underholdt meg med å sitte inne i vinterkulda og skisse litt på et alternativ til en helt firkantet veranda. Jeg foreslår råspont og papp, avvanning under terrassegulv og med sidevinduer for lysinnslipp.
Under nedsenkningen ved trappen er det tenkt å plassere hagemaskiner, legge ved eller lagre ting.
Trappen blir jo samtidig en utmerket rømningsvei.
Skisse av en alternative terrasse med trapp, vindskjerm, og lagringsområde under. Målestokk inkludert, med detaljer for trapp og høyde på vegger.

Hvorfor foretrekker du rupanel og papp? Burde ikke de være et dårligere alternativ ved så lav takvinkel?

Jeg har vurdert liggende ribber, men vet at det ikke får være "klatrebart".

Leste et sted at hvis man hadde 10 mm mellom ribbene, ble det ikke ansett som klatrebart.

Ser et ribbegjerde med 45 mm vanvittig ut med bare 10 mm mellom?

Andre forslag stående terrassebord 22x95 kanskje?

Glass og metallhistorier er utelukket på grunn av kostnader.

En ny fundering er også om man på noen måte kan bygge et meget enkelt plasttak (eller rødt blikktak om det smelter min mer) over tredelene eller dette vil se vanvittig ut uansett hva man gjør jeg tenker meg sannsynligvis dette bildet som grunnlag.

Tenker meg at det blir som en liten krok inn til høyre der gavl og tilstøtende tak møtes.

1. Plasttak over høyredelen av dekket der døren er med avrenning til høyre inn på tilgrensende tak.

2. Alternativt plasttak som dekker samtlige vinduer + dør og ca 3m dypt med avrenning fra gavlveggen og utover.

3. Nettere alternativ er en form for seilduk eller lignende.

Alle ideer mottas med takk!

3D-modell av et rødt hus med et stort brunt trallområde, en trapp og to tilknyttede bygninger, person ved siden av huset.

Novisfixaren skrev:
Hvorfor foreslår du rupanel og papp? Burde ikke det være et dårligere alternativ med så lav takvinkel?

Jeg har vurdert liggende ribber, men vet at det ikke skal være "klatrebart".

Leste et sted at hadde man 10mm mellom ribbene, ble det ikke ansett som klatrebart.

Ser et ribbegjerde med 45mm vanvittig ut med bare 10mm mellom?

Andre forslag stående terrassebord 22x95 kanskje?

Glass og metallhistorier faller bort av kostnadsårsaker..
Nå får jeg vel på pukkelen av blikkfantaster, men rupanel er mer stabilt, ganske enkelt å spikre eller skru, og papp tillater en mindre takvinkel som gjør at du selv kan utføre arbeidet med kanskje bare en hjelpende hånd ved enkelte anledninger. Det er veldig lett å bygge opp og legge terrasse på et stabilt tak av rupanel med papp på. Pappen i dag finnes i holdbare varianter, og mange hus med flate tak har ikke annet enn papp, muligens blikk på rupanel, men da snakker vi større kostnader. Gjerder i ulike former er nok en smakssak i de aller fleste tilfeller, så lenge funksjonen opprettholdes, altså at det forhindrer at folk faller og slår seg ihjel, så la fantasien flyte. Jeg har gjennom årene sett flere tilfeller av kostnadsbesparelser som etter hvert har forårsaket mye gremmelse, fordi besparelser kan ha motsatt effekt i form av kvalitetsforringelse, dårligere verdi og misnøye. For øvrig kan et tak over vindu og dør være veldig praktisk.

Jeg er ikke så flink med sketchup, så jeg klarer ikke å tegne inn plasttaket. Men du foreslår et tak som dekker vindu og dør, vil det ikke se dumt ut tror du?

Jeg mener at det skal være over vinduene og døren, gjerne tre saltak eller et lengre som går ut fra huset cirka en meter.
Men, plast......

Om du vil ha tak der oppe så synes jeg at det beste ville være å forlenge huset. Det går jo bra å legge plasttak der oppe. Så om du vil ha det hele veien eller bare halve er jo valgfritt. Det ville definitivt se bedre ut enn den store boksen som er skissert så langt.

Om man velger rupanel og papp, hvordan gjøres oppbrett og beslag mot gavlveggen?

Hvordan gjøres innfesting av bjelkene til tredekket i rupanelen, er det ikke dumt å skru gjennom pappen?

Novisfixaren skrev:
Om man velger glattpanel og papp hvordan gjøres oppbrett og plåt mot gavlveggen?

Hvordan gjøres innfesting av bjelkene til tredekket i glattpanel, er det ikke dumt skru gjennom pappen?
Plåt og papp trenger å komme inn under gavlpanelen.

Trenger tredekket å skrus fast? Blir det ikke en tilstrekkelig tung enhet uten nevneverdig vindlast?

Hvor høy er hovedbygningen?

Ca 8 meter i møne hvorfor det?

Ok enklest rive panelen nedenfra opp til terrassekant og deretter montere metall og papp og så ny panel over dette der spont not går i den gamle liggende panelen?

Gavlen ligger helt åpent med jorder rundt omkring der det blåser skikkelig. "Føles bedre" å forankre stenderne gjennom pappen, men er dette katastrofe med tanke på tetthet?...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.