Jeg kan ikke åpne dine skp-filer fordi jeg bruker en eldre versjon av Sketchup, men den er utrolig bra.
Derfor spør jeg om høyden slik at jeg kan lage en ny versjon.
Uansett, først noen forslag til tak:
Skråtak med helling til siden.
Tak som fortsetter fra eksisterende.
Tak over dør og vindu.
Som du ser, så insisterer jeg på å lage en trapp ut fra midten av terrassen, som nødutgang og trivselsted.
Om jeg skulle gjøre det du tenker på, så er min arbeidsrekkefølge slik:
Støp platen etter norm;
Murer med Lecablokk;
Reis stolper og legg ut bjelkelag;
Spikre eller skru råspont og legg på en ytpapp i henhold til produsentens anbefalinger. Vær nøye med oppbrett og avrenning.
Tenk over el-opplegg, sjekk med elektriker om du kan feste rør og bokser selv, når du har oppnådd et godt resultat så sett dit et par til, stikkontakter får man aldri for mange av, ikke glem å forberede strøm til terrassen. Rådfør med elektrikeren hvor en ny sentral skal plasseres;
La den gamle panelen på eksisterende hus sitte igjen og sett opp en ny vegg over, letter eventuell ombygging.
Yttervegger og vinduer, dører settes på plass, alt etter velprøvd teknikk;
Ferdigstill taket med ytpapp, i henhold til produsentens anbefalinger, fremskår i panelen og fest metallister og legg ut foringer som er tettet mot underlaget med tjære eller gummilister for gulv i fallretningen. Gjør dette nøye og i henhold til anbefalinger, spør gjerne en taklegger, så får du et stabilt, tett og godt tak:
Fest rekkverk og annet i tretaket, unngå gjennomføringer til underliggende rom.
Forhåpentligvis vil noen kunnskapsrike mennesker gi deg enda flere råd her på tråden som du takknemlig skal ta imot.
Sett i gang og skiss nå, skriv opp en handlingsplan, følg den og begynn å lete etter brukte vinduer, du vil ikke angre på dem heller.
Vurderer et flatt plasttak som slipper gjennom lys, kanskje 3m dypt (halvparten av tredekket), bredde fra ytterkant dør til ytterkant vindu, med 3 stolper. Samt helling ikke til siden men fremover mot trappen.
Tette takpapp høres komplisert ut, er virkelig platetak et så dårlig alternativ?
Hvordan er det å skru platetak rett på rupanel?
(Rupanel for stabilitet) Eventuelt underlagspapp så rupanel...
Alle idéer er bra hvis man er noenlunde fornøyd etterpå. Tett takpapp er ganske enkelt og krever ikke så mye annet enn litt håndverksferdighet, søk på Youtube om hvordan du skal gjøre det. Råspont og plåt er perfekt, men du må likevel ha papp under og bærlekter. Et vakkert lettlagt plåttak som dessuten blir rasende flott der du legger direkte på pappbelagt råspont har du her: https://www.youtube.com/watch?v=DT9-ivVNH3c Hvis du gjør slik får du en stabil og verdifast konstruksjon, ellers kan man alltid bare spikre plåt direkte på takstoler hvis kvaliteten og verdiopprettholdelsen er så viktig, funksjonen er jo omtrent den samme.
Kan du forklare nedenstående..
Må jeg ha både underlagspapp og ytpapp?
Hvordan festes lekter gjennom pappen blir jo mange hull?
Har fått bra pris på 300mm L-element men trenger jo egentlig ingen isolering til dette bygge hvor slitsomt er det å snekre en treform kontra å sette ut L-element?
OveRa skrev:
Ferdigstill taket med ytpapp, i henhold til produsentens anbefalinger, fres opp spor i panelet og fest blikkbeslag og legg ut salninger som er tett mot underlaget med tjære eller gummilister for gulv i fallets retning. Hvis du gjør dette nøye og i henhold til anbefalinger, spør gjerne en taktekker, så får du et stabilt, tett og godt tak:
Fest rekkverk og annet på trebjelkelaget, unngå gjennomføringer til underliggende rom.
Du tetter mot pappen med lim, spilene ligger jo i fallinjen så inget vann blir stående men renner bort. Jeg vil foreslå kanskje to-tre skruer/spiker per spile.
Jeg spikrer av rupanel mine støpeformer, mest fordi det er en del vinkler men også fordi det er ganske enkelt. En rektangulær støpeform går jo fint an å ha L-element.
Jeg spikrer av råspont mine støpeformer, mest fordi det er en del vinkler, men også fordi det er ganske enkelt. En rektangulær støpeform går jo fint å ha L-element.
Holder det med bare råspont i støpeformen? Jeg bygde min av 2x9 tommers regler...
Hva ville dere brukt for regeldimensjon i veggene, tenker meg bare stående 45x95 cc 60 type? Så spikre stående kledningsbord utenpå kloss til hverandre uten overligger. Bør jeg sette f.eks. 22x70 på konstruksjonen for å spikre de stående kledningsbordene i?
Hva ville dere brukt for dimensjon på reglene i veggene, tenker meg bare stående 45x95 cc 60 typ? Så spikre stående kledning utenpå kloss til hverandre uten låkelekt. Bør jeg sette f.eks 22x70 på rammen å spikre de stående kledningsbordene i?
Hvis jeg har forstått planene dine rett, så tenker du å bygge en skikkelig "skjul" med ytre mål på 6 meter X 9 meter og oppå et tredekke for festende mennesker eller noe lignende. Det kan jo komme ganske mye snø om vintrene i dine trakter som veier en del, støyende mennesker likeså, noe som gjør regeldimensjonen litt i minste laget i mine øyne, men jeg liker stabile ting, så det finnes sikkert noen her som mener at det holder. Mitt sykkelskur har en regeldimensjon på 45X120, men det er 2,5X4 meter og et svakt skrånende rupaneltak med under- og overpapp hvor ingen skal danse rundt, og som greit holder for en del snø. cc 60 er vel bra!
Minst og deretter skal du ha et ganske langt fritt hengende tak, noe som gjør at belastningen på veggene øker. Jeg har foreslått at du omtrent 4 meter fra den eksisterende husveggen gjør en mellomvegg bestående av kraftige regler som bærer opp. 6 meters tak krever en hel del styrke, 4 meter betydelig mindre. Skråstag et must, kortlinger ikke siden du skal feste panelet i liggende regler som er spikret utenpå veggregler.