J
T Thomas_Blekinge skrev:
Gassfjærer er vel bra for å holde opp og trykke opp, men for å dempe nedgangen? Du kunne like gjerne ha montert liner eller nylonbånd der.
Du burde kunne bruke disse: 373.66.611-HE fra samme selskap. Da får du et tydelig anslag samt bremsefunksjon.
Lurer bare på hvorfor dine gassfjærer ikke stopper klaffen i nedslått stilling.
Det eneste jeg kan finne om bremsekraften er følgende:

Maks. bremsekraft 7,5 kg ved lukehøyde 70 cm og 2 stk. lukebeslag.
http://www.theofils.se/produkt/Luckbeslag-7001--22281.aspx

J
F fredrik.johansson skrev:
Jeg ville tolke den nest nederste tabellen slik at du med en 500mm luke kan la luken veie 2,1 kg om du har 12kg-varianten av gassfjær. Altså en femtedel av din lukevekt.
Da trenger jeg å finne en annen gassfjær som tåler mer vekt. Har du noen forslag?

En gassfjær fra Jula tåler maks 30 kg, men det blir kanskje altfor mye, og man må kjempe for å åpne luken?

L
Gå dit og prøv å dra i den og sammenlign med den du har, den skal jo ikke sprette tilbake men bare sørge for at den ikke kommer med smell, kan iof være litt treg.

F
Visst kan man jo prøvedra, men det kan jo ikke være alt for komplisert matematikk å regne ut hvilken kraft som trengs i demperen. Nå var det lenge siden jeg regnet trigonometri, men ser man på Lesjöfors AB hjemmeside så finnes det en formel å regne på. Ser på din skisse, og forutsatt at du kan feste en kraftigere demper på samme sted som den andre svake satt, så får vi en vinkel på 51 grader mellom gassfjæren og luken. Ut fra det kan vi beregne W i Lesjöfors formel. Hvis luken veier 12 kg og dens tyngdepunkt finnes 250 mm fra kanten (halvparten av lukebredden) og du har to dempere så trenger demperne å være drøyt 400N + 10-15% margin, ca. 450-500N. (ca. 45-50kg) Men jeg kan ikke sånt her egentlig, så jeg hadde ringt Lesjöfors eller noen andre og bedt om hjelp. Swedol selger gassdempere i forskjellige styrker. http://www.lesjoforsab.com/gasfjadrar/kraftberakning.asp http://www.swedol.se/gasfjadrar.html

• Liker
Liteavvarje og 1 annen
  • Laddar…
J
Testet Julas 30kg gassfjær. Klarte ikke presse den inn for hånd så jeg tror det blir vanskelig å lukke luka med disse :(

Kontaktet Lesjöfors og fikk svar at det kanskje er oljedempere jeg bør bruke i stedet for gassfjær. Det blir spesialbestilling og dyrt som fan ca 500-600kr/stykk. Ikke noe jeg er villig til å gjøre.

Jeg skal montere en lignende løsning og lurer på hva du janerik tror? Butikken (Specialbeslag) anbefaler 2 stk 8kg's gassfjærer. Med dine erfaringer så føles det som om platen vil falle altfor raskt.

J janerik12 skrev:
Har et skap med en dør som åpnes nedover ca 90 grader.

Døren veier ca 12 kg og akkurat nå må man være forsiktig når man åpner den.
Må også holde igjen med kneet når den er helt åpen ellers faller den mot gulvet.

Har installert 2 stykker gassfjærer [lenke] som skal tåle 12 kg per fjær men de klarer ikke å bremse døren.

Finnes det noen andre gassfjærer dere kan anbefale eller noe annet jeg kan prøve for å fikse denne dødsfellen :p

• Sammenleggbar bordskisse med dimensjoner 70x80 cm, vekt 6,3 kg. Viser plassering av gasstrykkfjær for å støtte bordplaten.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.