L Liteavvarje skrev:
Sett fingrene mellom høyest opp og trykk med 1 kg, du sier AJ AJ, flytt deretter fingrene til midten og trykk med 1 kg, du sier nok ikke AJ AJ men ble kvitt fingrene, på grunn av vippeeffekten
En irrelevant sammenligning. Ingen bestrider at vippeeffekt finnes, men ikke i denne applikasjonen. Ta en plate og fest to løkker ved halve kortsiden. Løft opp, så er kraften lik platens vekt, ikke noe annet.

tommib
Ok, jeg var litt åpenbart litt uklar. Ja, det finnes en vippeffekt, den gjør bare ikke at luken kan veie mer enn 12 kg. Mindre, ja. Mer, nei.

L
Problemet du har med julas er om bolten er kortere, enn luken og skapets material er tykkere, da rekker den ikke gjennom om du skulle bore hull.

tommib
Ideen med line og blokk øverst er ikke dum. Man må bare tilpasse den litt. F.eks. ved å fjærbelaste linen.

Eller bare kraftigere gassdempere.

J
L Liteavvarje skrev:
Problemet du har med julas är om bolten er kortere, enn luken og skapets material er tykkere, da rekker den ikke gjennom om du skulle bore hull
Ville det ikke fungere om man fester boltene i typ sånn feste?
Metallbeslag i vinkel med fire skruehull for montering.

Fjær rett opp gir 6 kg per stk om plassert midt på kortsiden (linjen mellom sidefestene går gjennom massesenter). 45 graders helling på fjærene i forhold til platen i utslått stilling, burde vel da gi 1,4 *12/2 dvs. ca. 8,4 kg/st ------ eller?

• Liker
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
L
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fjær rett opp gir 6 kg per stk hvis plassert midt på kortsiden (linjen mellom sidefestene går gjennom massemidtpunktet). 45 graders vinkel på fjærene i forhold til platen i utslått stilling, burde vel da gi 1,4 *12/2 dvs. ca 8,4 kg/st ------ eller?
Du har nok bedre oversikt over utregningen enn meg, det kan nok være riktig det du sier :)

J
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Fjær rett opp gir 6 kg per stk hvis de er plassert midt på kortsiden (linjen mellom sidestøttene går gjennom massesenteret). 45 graders helling på fjærene i forhold til platen i utfelt posisjon, burde vel da gi 1,4 *12/2 dvs. ca. 8,4 kg/st ------ eller?
Mener du at gassfjærene jeg har (12 kg stykk) burde fungere hvis de monteres annerledes?

Hvordan har du montert dem?

L
J janerik12 skrev:
Ville det ikke fungere om man fester boltene i typ sånt festet?
[bilde]
Den ser bra ut, men før du skrur eller borer, så sjekk hva som skjer med demperne. Det kan bli litt vanskelig å få dem til å henge igjen. Sett dem så langt oppe på luken som mulig med tanke på lengden, så du ser at de klarer det. Hvordan du får det til er vanskelig å si, skulle det ikke fungere kan du returnere dem.

Problem er alltid gøy å løse, man blir unektelig nysgjerrig på hva det handler om, om løsningen må være estetisk tiltalende eller om et mer industrielt utseende kan aksepteres?

Mitt forslag er om det er mulig å enten bytte luken mot noe lettere materiale eller modifisere slik at den i stedet blir sidehengt. Går det?

J
S Snål-Jocke skrev:
Problem er alltid morsomt å løse, Man blir unektelig nysgjerrig på hva det handler om for noe, om løsningen må være estetisk tiltalende eller om et mer industrielt utseende kan aksepteres?

Mitt forslag er om det er mulig å enten bytte luken mot noe lettere materiale eller modifisere sånn at den i stedet blir sidehengslet. Går det?
Dessverre modifisering av luken går ikke.

J
T Thomas_Blekinge skrev:
Hvordan har du montert dem?
Jeg monterte i henhold til instruksjonene (rødt).

• Instruksjonsark for montering av gassfjær med ulike dimensjoner og vinkler; teksten "Angulo apertura puerta 90°" er markert med rød boks.
  • Liker
Battha
  • Laddar…
F
Jeg ville jo tolke den nest nederste tabellen at du med en 500mm luke kan la luken veie 2,1 kg hvis du har 12kg-varianten av gassfjær. Altså en femtedel av din lukevekt.

• Liker
Tomten5 og 2 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.