Det är sällan jag blir upprörd. I min bok är en gång ingen gång och två gånger, två gånger för mycket. Och det här är berättelsen om det senare.

Efter att Quattro-släden blivit påkörd fick den tillbringa ett par dagar på plåtsjukhuset.

Del 1:
Från mitt hjälpsamma försäkringsbolag meddelandes att det var bara att boka en hyrbil hos Hertz utan kostnad under tiden. Så jag ringer till Hertz och bokar en V60 som ska hämtas på GBG Central. Inga bekymmer säger telefonisten i den centrala bokningen, jag har reserverat en sådan åt dig.

När jag så kommer in för att hämta bilen så finns den inte kvar?!
- "Nej, men vi håller bara bilen en timme. Det är så många som bokar som inte kommer och hämtar upp den vettu.... Det är våra regler..."
- "Jaha?!?!, Någon sådan upplysning har jag ju inte fått... Hur ska ni lösa det här då?
- <En stunds käbbel om att centralbokningen inte upplyst mig om detta och jag tycker det är ett märkligt sätt att hantera en bekräftad bokning på. Det hela slutar med mycket suckande och stönande för att skramla fram en stackars trött V70 D2:a eftersom jag har svårt att se några som helst likheter mellan min bokade V60 och den Ford Galaxy som de menar är likvärdig....>

Del 2:
Får nycklarna till slut, går en inspektionsrunda runt bilen och konstaterar att den inte har några skador. Har bilen under drygt en vecka och lämnar tillbaka den och går även då ett varv för att kolla att inget har hänt. Detta är på fredag strax efter lunch. På måndagen kommer ett mail där man påstår att bilen har skador, dels en tilltryckt stötfångare, dels en par cm stor repa på höger bakdörr och bilder på detta.
Jag nekar såklart med hänvisning till att bilen var skadefri när jag lämnade den. Det finns inte en chans i hum-hum att jag hade missat de skadorna när jag kollade bilen när jag lämnade tillbaka den.

...och där är vi nu. Skadorna måste ha uppkommit på parkeringen mellan det att jag lämnade tillbaka bilen och de gjorde i ordning den för nästa kund. För detta har jag naturligtvis inga bevis, jag fotade inte bilen när jag lämnade tillbaka den vilket jag inser var ett misstag.

Jag inser väl att det antagligen bara är att bita i det sura äpplet och öppna lädret, men det är surt, riktigt surt. Vad skulle ni gjort?

(Del ett hör väl inte till frågeställningen, men jag är ju allt annat än nöjd med Hertz biluthyrning...)

Gjorde inte de någon inspektion direkt när du lämnade tillbaka bilen?

mexitegel skrev:
Det är sällan jag blir upprörd. I min bok är en gång ingen gång och två gånger, två gånger för mycket. Och det här är berättelsen om det senare.

Efter att Quattro-släden blivit påkörd fick den tillbringa ett par dagar på plåtsjukhuset.

Del 1:
Från mitt hjälpsamma försäkringsbolag meddelandes att det var bara att boka en hyrbil hos Hertz utan kostnad under tiden. Så jag ringer till Hertz och bokar en V60 som ska hämtas på GBG Central. Inga bekymmer säger telefonisten i den centrala bokningen, jag har reserverat en sådan åt dig.

När jag så kommer in för att hämta bilen så finns den inte kvar?!
- "Nej, men vi håller bara bilen en timme. Det är så många som bokar som inte kommer och hämtar upp den vettu.... Det är våra regler..."
- "Jaha?!?!, Någon sådan upplysning har jag ju inte fått... Hur ska ni lösa det här då?
- <En stunds käbbel om att centralbokningen inte upplyst mig om detta och jag tycker det är ett märkligt sätt att hantera en bekräftad bokning på. Det hela slutar med mycket suckande och stönande för att skramla fram en stackars trött V70 D2:a eftersom jag har svårt att se några som helst likheter mellan min bokade V60 och den Ford Galaxy som de menar är likvärdig....>

Del 2:
Får nycklarna till slut, går en inspektionsrunda runt bilen och konstaterar att den inte har några skador. Har bilen under drygt en vecka och lämnar tillbaka den och går även då ett varv för att kolla att inget har hänt. Detta är på fredag strax efter lunch. På måndagen kommer ett mail där man påstår att bilen har skador, dels en tilltryckt stötfångare, dels en par cm stor repa på höger bakdörr och bilder på detta.
Jag nekar såklart med hänvisning till att bilen var skadefri när jag lämnade den. Det finns inte en chans i hum-hum att jag hade missat de skadorna när jag kollade bilen när jag lämnade tillbaka den.

...och där är vi nu. Skadorna måste ha uppkommit på parkeringen mellan det att jag lämnade tillbaka bilen och de gjorde i ordning den för nästa kund. För detta har jag naturligtvis inga bevis, jag fotade inte bilen när jag lämnade tillbaka den vilket jag inser var ett misstag.

Jag inser väl att det antagligen bara är att bita i det sura äpplet och öppna lädret, men det är surt, riktigt surt. Vad skulle ni gjort?

(Del ett hör väl inte till frågeställningen, men jag är ju allt annat än nöjd med Hertz biluthyrning...)
Självklart ska den du lämnar bilen till kolla bilen vid återlämnande.

Nej, det gjordes ingen kontroll vare sig vid utlämnandet eller återlämningen. Jag fick bara frågan om allt funkat bra. Vilken jag besvarade med "Ja".

När jag hämtade ut bilen så sa man bara att bilen inte hade några kända skador och man uppmanade mig att kolla detta - vilket jag ju gjorde.

Eftersom det går via försäkringsbolaget, finns det inte självriskeliminering i hyresavtalet?
Ev. kan din bilförsäkring för den ordinarie bilen täcka skadan minus självrisken??

Annars skulle jag tippa att du får bita i det sura äpplet och betala.

- Eftersom det inte vid hyrestillfället gjordes anteckningar om skador (fanns inte då?)
- Inte, som du själv påpekade tog foto, (och vem tänker på det förrän i efterhand :wow:)
- Inte lät den bli inspekterad vid lämnandet

Det finns inte en chans att jag betalat något om personalen inte följt med ut och inspekterat bilen. Hur ska de kunna bevisa att det är du som orsakat och inte någon under parkeringstiden? Aldrig!

• Gilla
Herc och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det var en ersättningsbil så gäller självriskerna som jag har på min vagnskada som är på 3000 kr om jag minns rätt. Men varför ska jag betala något som inte är mitt fel, och varför ska mitt försäkringsbolag betala något som deras försäkringstagare inte varit vållande till?

Det var ju inte så att jag inte lät bilen bli inspekterad när jag lämnade den, det borde ju Hertz sagt åt mig att de vill göra. Just för att sådant här inte ska hända. Eller är jag för naiv?

De måste ju kunna visa att skadorna inträffat när du har haft bilen och inte på deras parkering. Eftersom de inte besiktigat bilen precis vid återlämnandet kan de inte visa detta.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det var ju inte så att jag inte lät bilen bli inspekterad när jag lämnade den, det borde ju Hertz sagt åt mig att de vill göra. Just för att sådant här inte ska hända. Eller är jag för naiv?
Efter att hyrt bil i många olika länder så har jag lärt mig att det är rena Texas i hyrbilsbranschen.

Så ja, tyvärr måste jag säga att du är naiv. :(

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skulle ALDRIG gå med på att betala för det där om jag var säker på min sak!

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fast det borde väl ändå vara i biluthyrningsfirmans intresse? När man lämnar tillbaka nyckeln måste ju också ansvaret gå över till uthyrningsfirman. Om det vore tvärtom - att TS hade hämtat en bil med skador som inte noterats så hade jag förstått.

fredda skrev:
Skulle ALDRIG gå med på att betala för det där om jag var säker på min sak!
Det är som vanligt att ha rätt och få rätt är inte samma sak
Täcks ofta in i det finstilta hyresavtalet som ingen läser förrän skadan är skedd :|

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad händer om du vägrar betala? De har väl iofs ditt betalkort så jag antar att de bara drar summan?

Noseone skrev:
Vad händer om du vägrar betala? De har väl iofs ditt betalkort så jag antar att de bara drar summan?
Tja, numera har man väl möjligheten att låsa sitt kort för köp via Internetbank? :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag skulle nog vägra att betala. Om du inte betalar så blir Hertz i slutändan tvugna att stämma dig i domstol och då ska de kunna bevisa att skadan inte har skett på deras parkering.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.