16 276 läst ·
46 svar
16k läst
46 svar
Skada på golvet vid uthyrt hus -ersättning?
Så, nu har jag fått tagit lite bilder, detta är de skador som hyresgästen orsakat.
Det finns en tredje mindre skada på golvet som också är ny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det finns en tredje mindre skada på golvet som också är ny.
Hej!
Jag vet inte om det är samma regler för privat uthyrning som när vi hyr ut hyreslägenheter till våra hyresgäster, men vi går efter SABO-listan när vi debiterar för onormalt slitage (vilket jag kan tycka att det där är) vid utflytt.
Bifogar delen över trägolv i SABO. Det tvåsiffriga talet är åldern för avdrag.
Jag vet inte om det är samma regler för privat uthyrning som när vi hyr ut hyreslägenheter till våra hyresgäster, men vi går efter SABO-listan när vi debiterar för onormalt slitage (vilket jag kan tycka att det där är) vid utflytt.
Bifogar delen över trägolv i SABO. Det tvåsiffriga talet är åldern för avdrag.
Logga in
Skapa konto
Jo, det är klart - frågan avsåg om priserna i SABO-listan var inkl. moms (skrev nog lite otydligt där).
Men frågan är om man ska gå på standardprislistan, det vore ju bättre att utgå från vad det verkligen skulle kosta. Det är ett sovloft så troligen kommer man inte kunna komma åt hela vägen ut där taket möter golvet vilket säkerligen fördyrar slipningen.
Men frågan är om man ska gå på standardprislistan, det vore ju bättre att utgå från vad det verkligen skulle kosta. Det är ett sovloft så troligen kommer man inte kunna komma åt hela vägen ut där taket möter golvet vilket säkerligen fördyrar slipningen.
Här kan du se hur allmännyttan bedömer en skada. Se på sid 20.
http://samira.se/mimer/besiktningshandboken.pdf
Nu tror jag att du inte kan som dom räkna med 24 år eftersom det gäller parkett och du har ett mycket känsligare plankgolv.
http://samira.se/mimer/besiktningshandboken.pdf
Nu tror jag att du inte kan som dom räkna med 24 år eftersom det gäller parkett och du har ett mycket känsligare plankgolv.
Förmodar att SABO-listan är priser som debiteras hyresgästen.
Priser till slutkunden/privatpersonen skall alltid anges inkl. moms.
Eftersom denna prislista anger att 15 år är max gränsen, så skall du inte debitera din hyresgäst något överhuvudtaget.
Men bortsett från det så kan man nog ifrågasätta avskrivningen 15 år. Det finns olika uppgifter på det.
Som jag nämnde i tidigare inlägg så gäller 20 år åtminstone i sydvästra Skåne.
Priser till slutkunden/privatpersonen skall alltid anges inkl. moms.
Eftersom denna prislista anger att 15 år är max gränsen, så skall du inte debitera din hyresgäst något överhuvudtaget.
Men bortsett från det så kan man nog ifrågasätta avskrivningen 15 år. Det finns olika uppgifter på det.
Som jag nämnde i tidigare inlägg så gäller 20 år åtminstone i sydvästra Skåne.
Åldersavskrivningen är intressant, oavsett om det är 10 eller 20 år gammalt så var det ju i princip utan skador tidigare. Det blir såklart mycket mer subjektivt än att endast utgå från åldern på golvet, men ändå?
Jo men åldersavskrivning måste nog tyvärr gälla från installationsdagen annars skulle det bli omöjligt att beräkna värde. Det måste ju basera sig på ett objektivt omdöme och inte vad jag som ägare tycker för då är det ju alltid perfekt och som nytt 
Sen får man förutsätta att en hyresvärd har avsatt dessa värden i sin hyra respektive i sina nedskrivningar i sin bokföring om det rör sig om kommersiell uthyrning.
Sen får man förutsätta att en hyresvärd har avsatt dessa värden i sin hyra respektive i sina nedskrivningar i sin bokföring om det rör sig om kommersiell uthyrning.
Redigerat:
Jomen, det är 220 kr/m² för parkettgolv. Det där golvet var inte parkett, det var ett undergolv av råspont. Det är egentligen inte lämpligt att ha som golv. Det är för mjukt och kommer att slitas snabbt.mexitegel skrev:
Det borde gå att göra en punktinsats med lite sandpapper just på skadan. Sen blir det kanske lite mek att få till rätt kulör på betsen. Men frågan är om det gör så mycket.
Med tanke på att golvet:
- är 15 år gammalt
- hade en befintlig mindre skada
- är mindre lämpligt som golv för tunga möbler
hade jag nog som hyresgäst motsatt mig att betala för en omslipning.
Jag hade däremot inte motsatt mig att betala en mindre slant för en punktinsats.
Till nästa hyresgäst bör ni kanske poängtera att golvet i sovloftet är känsligt för placering av tunga objekt (till exempel sängar).
- är 15 år gammalt
- hade en befintlig mindre skada
- är mindre lämpligt som golv för tunga möbler
hade jag nog som hyresgäst motsatt mig att betala för en omslipning.
Jag hade däremot inte motsatt mig att betala en mindre slant för en punktinsats.
Till nästa hyresgäst bör ni kanske poängtera att golvet i sovloftet är känsligt för placering av tunga objekt (till exempel sängar).
Man kan ju tycka att just sovloft bör kunna hantera sängar...
Gällande skadan, så i och med att de på kort tid förstört golvet, även om det var länge sedan omslipning, så kanske det kan vara aktuellt med en viss ersättning, rimligt kanske kan vara någonstans mellan 10 och 25% av kostnaden för omslipning.
Gällande skadan, så i och med att de på kort tid förstört golvet, även om det var länge sedan omslipning, så kanske det kan vara aktuellt med en viss ersättning, rimligt kanske kan vara någonstans mellan 10 och 25% av kostnaden för omslipning.
Eftersom ni nog inte kommer någon vart med att hävda att ni har rätt till ersättning (om man nu går efter ålder osv) så kanske ni kan prata lite med hyresgästen och se om de är villiga att kompensera litegrann i alla fall? Lät på första inlägget som att de kunde tänka sig att bidra till en del av slipningen?