Vi har köpt en villa på offentlig auktion, vid tillträdesdagen har inte säljaren flyttat. Nu verkar vårt enda val vara att gå till kronofogdemyndigheten och begära avhysning. Känns både jobbigt och krångligt, finns det någon med liknande erfarenhet som har något tips?

Det behöver varken vara jobbigt eller svårt. Ring kronofogden så hjälper de dig.

jesperronngard skrev:
Vi har köpt en villa på offentlig auktion, vid tillträdesdagen har inte säljaren flyttat. Nu verkar vårt enda val vara att gå till kronofogdemyndigheten och begära avhysning. Känns både jobbigt och krångligt, finns det någon med liknande erfarenhet som har något tips?
Känns? Ni har alltså inte ens försökt?

O
Jag har för mig att jag läst att kronis prioriterar avhysningar när det är deras egen försäljning.
Så det borde inte vara allt för smärtsamt.

Jag har en bekant som råkade ut för detta. Dock var det en sambo till den (döde) säljaren som vägrade flytta.

Efter två års långbänk i olika instanser backades affären och min bekanta har nu köpt ett annat hus.

hmm vem betalade för husets drift och räntor under den tiden?

Bra fråga. Jag tror det var den döde sambons arvingar.

Gå till kronofogden, och gör det omgående. Se till att ha alla papper klara och förklara att det brinner i knutarna eftersom ni inte har ett annat boende (det spelar ingen roll om ni har det eller inte, säg att ni inte har). Förhoppningsvis går det fort och smidigt.

*********** redigerad
/moderator

Redigerat av moderator:
Skrev om detta i en annan tråd. Det kan ta lång tid för Kronofogden att genomföra en avhysning. För min kompis del tog det ca 1 år. Var genom flera rättsliga instanser innan det fanns ett beslut om avhysning. I det fallet betalades räntor och amortering via handpenningen.

Tack för alla bra svar! Det verkar som om det för det första är skillnad om det rör sig om en exekutiv auktion då det är ett starkt förenklat förfarande från KFM. I detta fall rör det sig dock om en offentlig auktion (som alltså inte drivits av KFM utan av en god man). Då gäller vanligt handräcknings/avhysningsärende via KFM. Då har man del problemet med delgivning och man kan också råka ut för ett överklagande som man då måste köra över tingsrätten. Känns som om det kan ta tid men är inte på något sätt omöjligt. Skulle gärna höra lite mer om de två fallen som tagit ett resp. två år, även om proceduren är krånglig låter det väldigt långt...

Vad händer om man åker dit med låssmed och byter låsen och väntar tills de går? Vill gärna veta hur det går i fortsättningen så uppdatera oss.

Jag vet, det finns en massa spännande alternativ ; ) Grundprincipen verkar dock vara att man inte kan göra något utan godkännande från säljaren, annars egenmäktigt förfarande. Ganska knepig sits faktiskt! Keep you guys posted!

Om huset är på papperet ert och inget hyresavtal eller liknande finns med den som bor där så borde det väl räcka att ringa polis?

Jag tror inte att det räcker, men jag håller på och undersöker.

Straffsatsen för "egen" avhysning är ganska låga.Dock kommer ingen jurist eller myndighetsperson rekomendera er detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.