Vi fick tyvärr nya grannar för ett par månader sedan. Det är en ensamstående nattjobbande mamma och med son på runt 20 år. Eftersom sonen tillbringar nätterna ensam hemma så tycker han att det är lämpligt att spela musik på hög volym när som helst på dygnet, gärna mitt i natten på vardagar.

Vi är grymt trötta och less på hela altet. Funderar nu på hur vi ska lösa detta, ett av alternativen är ju att sälja radhuset (ej Bostadsrätt) och vi har då funderat på om det kan bli någon form av problem med detta? Vem vill köpa ett hus där man konstant måste gå runt med öronproppar??? Är ju knappast något som lockar till köp......

Hur har de reagerat när ni pratat med dem om problemet? Jobbar man natt borde man vara införstådd med vitsen med sömn...

Skulle kanske funka att gå över till grannen och fråga om han kan tänka sig att skruva ner lite nattetid? Lite drastiskt att sälja direkt kan jag tycka.

Hjälper inte det.. så kan nog miljöförvaltningen i komunen hjälpa till

Har du pratat med grannen? Jag håller med föregående talare om att det känns väl drastiskt att fundera på försäljning. Eller hävdar grannen att det är en rättighet, och håller hans mor med om detta?

Annars tror jag knappast att en grannes musikspelande kan anses vara dolt fel, så det borde ni inte behöva oroa er för.

Om ingen sagt till om ljudnivån så antar väl 20 åringen att han inte stör någon...

Om grannarna lyder under den normala fysikens lagar så kommer 20-åringen att bli äldre och då kan man nog utgå från att han flyttar eller utvecklar en annan förståelse för sin omgivning. Att flytta känns lite drastiskt. Å andra sidan är detta en av anledningarna till att jag själv inte skulle välja ett radhus.

Som sagt buller från en 20 åring är ju oftast av ganska övergående natur.

Vi har påtalat problemet för både mor och son ett flertal gånger. Och till en början så bad hon verkligen om ursäkt och sa att det inte skulle upprepas fler gånger, men så är inte fallet. Nu så har hon vänt allt emot oss och hävdar att det inte går att göra så mycket, eftersom han har ADHD. Han är alltså av naturen bullrig.

Vid de nattliga övningarna så brukar man få gå upp banka hårt i väggen ett par ggr....

Sälja är ju verkligen det sista alternativet, men ibland så vore det skönt att bara fly iväg för att slippa problemet.

Men nästa steg blir väl en Polisanmälan för ofredande (har jag för mig att det heter)

Ofreedande kan du nog aldrig få det till, då skall det finnas ett uppsåt att störa dig.

Hade jag haft samma problem hade jag nog övervägt att gå ut till deras motorvärmaruttag och kopplat in en kortluten stickpropp och hoppas på JFB. :D

Nyfniken skrev:
Hade jag haft samma problem hade jag nog övervägt att gå ut till deras motorvärmaruttag och kopplat in en kortluten stickpropp och hoppas på JFB. :D
Är ju inte utan att man varit sugen på att fimpa deras huvudströmbrytare.....

hempularen skrev:
Ofreedande kan du nog aldrig få det till, då skall det finnas ett uppsåt att störa dig.
Tja, om jag vid kl 23:30 bankar i väggen och han sänker volymen för att kanske 2 timmar senare dra på igen, så man flyger upp ur sängen trots öronproppar....

Kanske inte så lämpligt... Men när sover dom då? Kanske kan vara lite extra bullriga då??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.