Hej!
Har hus från tidigt 60-tal med kallvind, och det är 100 mm isolering i taket, som dessutom rotats lite i vid renoveringar osv., så vi tänkte lägga på lite mer och siktar på lösull. Tog in offert från 2 företag, båda verkar seriösa och bra, så det blev alt. med glasfiber, stenull och cellulosa.

Har fått 2 offerter som jag väljer mellan, båda likvärdiga i pris, men skiljer sig lite i detalj:

1. Lägga på 250 mm glasull, montera en ny 400 mm gångbrygga för att kunna inspektera samt sätta avledare vid takfotsventialtionen (dvs luftspalt en bit upp längs taket).

2. Lägga på 300 mm stenull, montera en ny 400 mm gångbrygga, men förslaget är att fasa ut isoleringen mot ca 250 mm tjocklek ut mot väggarna och INTE montera avledare vid takfotsventilationen då isoleringen inte kommer att täcka dessa.

Jag ser två alt. som jag tror båda fungerar, det är kända företag från trakten så jag hoppas och tror båda vet vad de gör, frågan är bara om någon har erfarenhet gällande avledare/spalt vid takfotsventilationen. Behövs dessa om isoleringen inte kommer över hålen, eller finns det ändå skäl att ha dem?

Jag frågade också alt. 1 om varför 250 mm, fick svar att eftersom huset inte har nytt och helt säkert tätskikt så föreslog han 250 mm. När jag frågade alt. 2 om detta så sa han att 250 eller 300 mm spelar ingen roll med avseende på tätskiktet och avledare/spalt behövs inte då vi inte täcker hålen.

Jag pratade med en händig kompis som menade att om det inte kostar så mycket så kanske satsa på att få till spalten, om det inte görs nu och av någon anledning slulle behövas sedan så blir det bara jobbigt efter isoleringen (kost enligt offert är ca 2000kr efter ROT för detta moment). Å andra sidan kan jag tänka att nu ser man ju ev. getingar osv. (skall iofs sätta nät) vilket man inte gör med hål täckta av en platta.

Fråga: Finns det anledning att leda upp luften så att den inte går direkt ner mot isoleringen eller liknande...?

Och är det någon som har erfarenhet eller vet var jag kan hitta mer info, tänkte ta beslut om val av leverantör inom någon vecka.

Redigerat:
Luftspalten är till för att ventilera vinden, och ge undertaket en chans att ventilera bort fukt.
Båda metoderna fungerar antagligen lika bra, eftersom ventilationen bibehålls.
Jag hade troligen satt vindavledare när jag ändå var på g

Vad har du för tak idag?

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Tack Corre.
Skärmavbild 2015-10-04 kl. 09.45.11.png
Har ett sadeltak (tror jag det kallas...) enligt bifogad bild. Ser väl ut inne som ungefär denna bild, eller kommer väl se ut så med lösull :-) Skärmavbild 2015-10-04 kl. 09.41.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan sätta hyllplan mellan takstolarna, 50-100mm över nivån på isoleringen sen, så kan du ha det till kallförråd.

Jepp, det är möjligt, och samma sak med gångbryggan som egentligen är lätt fixat genom att montera nya reglar i rätt höjd med hjälp av befintligt regelverk. Men steg 1 blir att besluta om leverantör, något som talar för eller emot glasull rep. stenull, eller är de som jag tror ganska likvärdiga, kan det spela roll med 250 eller 300 mm med gammalt tätskikt...? Det, utöver luftspalten, är de primära frågorna jag brottas med just nu.
Glasull är väl lite lättare, kanske därför den leverantören förordar luftspalt när den med stenull inte gör det...?

Hus från 60-tal. Är du verkligen säker på att det finns någon ångspärr? Om det inte gör det så kan det vara riskabelt att fylla på med så mycket isolering. Om du skulle komma fram till att det inte finns ångspärr så bör du kunna lägga plast ovanpå befintlig isolering innan du fyller på med 25-30 cm till.

Hej Torbjörn, Ja det finns en spärr men den lär förstås inte vara lika tät som dagens av flera skäl, bl.a. eftersom det ju dragits lite nya lampor, ventilation etc. men båda firmorna har tittat på det. Jag skall gå igenom de nya anslutningarna upp igenom och täta av lite dvs göra så bra jag kan.

Men du belyser min ena fråga, dvs att den ena föreslår 250 mm baserat på dessa förhållanden och den andre säger 300 mm är mest ekonomiskt och 250 eller 300 inte spelar någon roll map spärren.

Som vanligt som kund ställs man inför en del val, dvs jag kan inte bara titta på pris, känsla för lev. osv. utan måste även försöka besluta om vissa tekniska alt.

Jag skulle göra som corre dvs ordna luftningsspalt och sen lägga på så mycket isolering som möjligt inom rimliga gränser när man ändå gör jobbet i ditt fall då 300 mm. Du är i rätt ände och isolerar där det är enkelt och gör bra nytta utan att störa eller ge mycket sidoarbete. Mineral eller glasull är väl likvärdiga på många sätt så det är bara att välja likvärdig isolerförmåga av någon typ.

cellulosa isolering sägs vara bättre när man har tveksam ångspärr. Den har förmågan att både ta upp och avge fukten tillskillnad från stenull som bara suger, och sen behöver värmas för att torka upp.

Observera att förändringar av detta slag medför viss risk för fukt och bildning av "fritt vatten" beroende på omständigheter och förutsättningar som ALLTID är ytterst svåra att sia om.

När det gäller ångspärr är det säkrast att ENDAST montera sådan närmast ytskikt, dvs ovanför t ex gles. Att lägga ångspärr i ett vindsutrymme är att ta en risk.

Dessa frågor är inte svarta eller vita men se till att ha detta under uppsikt. Det är min rekommendation.

Tack GK100. Jag var idag upp och städade lite, låg några takpannor osv. som inte skall bakas in i ny isolering, och kunde då konstatera att det fanns lite glipor här och var efter elektriker osv., så jag hoppas det skall märkas på komfort såväl som kontot :-)

Corre: Jag kikade också på cellulosa, och var först övertygad men när jag läste mer så tyckte jag att det fanns inte bara fördelar utan även nackdelar. Klart mer benäget att mögla och man blandar i kemikalier för att minska risken för det och brand. Så det fanns lite på minuskontot såväl som på pluskontot. När offerten då var klart högre, tror det var nära 50% upp, så beslutade jag gå på glasull eller stenull. Men tanken fanns där, precis som du nämner.

Nils82: Helt rätt, och det är därför jag är lite nojig och vill ta så rätt beslut som möjligt. Vissa nämner att sätta upp hydrometer för att hålla koll, då skulle man dock helst satt upp den tidigare för att ha bra referensvärden och se förändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.