Det är väl ingen tvekan att hösten är här och med ens märker man att temperaturen droppar, och så även i verkstan. Än sålänge är det väl ganska ok (iallafall här i Skåneland) men jag vet ju att om någon månad så är det inte så roligt att stå därute.
Min verkstad(garage) ligger inklämt mellan mitt hus och grannens så det får ju lite värme från sidorna men den lilla värmen fiser ju rakt igenom det oisolerade taket me´samma! Med den förra långa kalla vintern i åtanke så vill jag förbättra tillvaron därute under dom mörka månaderna. Det befintliga taket är bara en ply skiva med asfaltpapp ovanpå, dvs ingen isolering som helst.

Tänkte isolera enligt bifogad bild, finns det ngt att anmärka på?

Ha det!
/Matthias

• isolering.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Ser helt okej ut, men det är nog bättre om du använder mineralull, då det är lättare att få det tät mellan isoleringen och regeln.

Det har du nog rätt i... Lättare än frigolit helt klart

just det, skippa frigoliten.
Hur kommer det sig att du väljer att isolera mellan bjälkarna istället för ovanpå det befintliga innertaket. Och vad har läkten för nytta i ditt exempel?

Hej Husvagnsthord

Alltså innertaket är oxå yttertaket :s, dvs en tunn plyfa med tjärpapp( eller vad det heter) ovanpå. så istället för att lägga isoleringen på ovansidan och sen bygga nytt yttertak ovanpå det; så blir det förmodligen denna lösningen.
Läkten är väl mer så att man får ngn slags luftspalt... Hrmm kanske bättre att lägga 3 parrallella läkter så luften kan flytta sig?!

Hur får du luftspalten att vädra ut i friska luften?

Tiger79 har en viktig poäng. Luftspalten måste ha kontakt med uteluften - på två sidor dessutom. Allt för att få cirkulationen att fungera. Om du "avluftar" på fackens kortsidor bör du inte göra som ditt förslag med läkt i ramkonstruktion. Utan istället läkta med tre längsgående läkt i varje fack. En i mitten och två längst ut på sidorna dikt mot takbjälkarna. Mot denna läkt sätter du överlappande skivor av tex masonite. Men kan du inte fixa cirkulation med uteluften ser jag ingen mening med läkten alls.

För 20 år sedan när jag utbildade mig till snickare existerade inga luftspalter alls! Mycke at det som då byggdes ruttnar idag men inte allt.

Som vanligt får man aldrig tummen ur rö*en då man som bäst behöver det. Ett helt år har nu gått och NU :) är tanken att det ska isoleras. Tankarna har dock vandrat till att isolera utifrån för att spara på värdefullt utrymme inne i garaget. Läste på Thermisols hemsida om kilformade cellplast bitar som man kan lägga ovanpå befintligt tak. Jag gissar att man sen skruvar fast ngnslags plåt eller skiva med papp ovanpå dessa... Tankar om detta ngn?

Om jag skickar med en bild så kanske det blir tydligare för ngn?!

• Thermisol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.