Vi har en fin tygsoffa som vi är mycket nöjda med, men efter ett par år så känns det som att vi skulle vilja göra en lite grundligare rengöring än att bara dammsuga soffan. Vi kan visserligen ta av tyget från dynorna och tvätta, och har gjort det ett par gånger när det blivit lite värre fläckar på en dyna, men det är inte direkt smidigt och man är rädd att skada tyget eller dragkedjorna när man trär på tyget igen.

Vad jag skulle vilja göra är att rengöra den med någon typ av "vattendammsugare". Tror mig ha sett att sådant finns för till exempel heltäckningsmattor, en dammsugare som sprutar vatten på ytan man dammsuger och direkt suger bort det. Är jag helt ute och cyklar eller är det lämpligt att rengöra en tygsoffa med en sådan pryl? Finns det i så fall några sådana som man kan köpa för ett rimligt pris (är ju egentligen bara soffan vi skulle behöva den till), eller finns det kanske firmor som hyr ut sådana?

Alla ledtrådar och uppslag för hur vi kan rengöra soffan grundligt utan att för den skull överanstränga oss uppskattas! :)

Känns som att jag gjorde ett dåligt jobb med min research innan jag postade frågan, Kärcher SE 4002 är ju precis vad jag sökte efter (den finska videon jag länkade till visar 4001), och den finns ju att få tag på för 3000kr bara (känns som "bara" jämfört med vad jag förväntade mig i alla fall), och ska ju dessutom vara en kombinerad textilvårdsdammsugare och grovdammsugare. Jag som ju dessutom var sugen på en grovdammsugare :P

annars brukar det väl gå att hyra proffsmaskiner lite här och var?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.