6 068 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
För kallt för att gjuta?
Jag håller på att montera en luftvärmepump och tänkte gjuta ett litet fundament att ställa utedelen på för att slippa bulta fast den i tegelväggen. Jag hade tänkt använda ett par säckar färdig grovbetong som jag liggande men det står "minst +5 grader" på säckarna. Nu finns det väl risk att det kryper ner ytterligare någon grad (i natt hade vi +4) men det verkar inte vara risk för minusgrader eller frost. Kan jag använda betongen jag har, och hur länge behöver jag vänta innan jag kan köra över fundamentet (0,5 m2 ca 100-150 mm tjockt välarmerat) med ena hjulet på en bobcat?
Det är inga problem att använda den nu. Vill du vara riktigt säker så kan du ju se till att betongen är rumstemprerad och blanda med ljummet vatten så att den säkert är varm nog att börja brinna. Enda begränsningen är att betongen inte får frysa innan den brunnit några dagar. Men det ska vara många minusgrader på natten innan den fryser. I och med att den börjar brinna så håller den sig varm några dagar. Blir det riktigt kallt så kan man täcka med isoleringsmaterial efter gjutning.
Tackar för input. Jag har grävt runt "platta på mark" i samband med att jag har grävt ur för en uteplats på baksidan bara för att få bort lite motfylld matjord. Eftersom jag har haft ett tegelhus tidigare med en del vibrationer från luftvärmepumpen så tänkte jag passa på att gjuta ett litet fundament att skruva fast utedelen i den här gången.
Jag grävde ur ca 300 mm djupt och gjorde en ram på ca 500*900mm ca 150mm från husväggen.. Fyllde upp med sten till ca 100-150 mm från kanten på formen, pallade upp ett armeringsnät 50mm från kanten och fyllde på med ca 60L grovbetong. Eftersom gjutformen bestod av 22*120 så blev det en lite spalt i underkant där lite betong sipprade ut. När jag sedan återfyller runt fundamentet med singel så kommer den att ligga på sulan som har bildats i botten och ge lite extra stöd. Jag tror det kommer att bli hur stabilt som helst.
Hela fundamentet sticker bara upp 50mm över marknivå eftersom det sitter i en passage mellan garage och hus och jag vill kunna demontera aggregatet och köra förbi med t.ex. en bobcat in på baksidan.
Hade jag haft grejer hemma så hade jag nog gjutit fast skruvar med rätt bultmönster direkt men det hade jag inte så nu får det bli skruv och plugg eller expander i stället.
Alltihop gick på ca 3-4 timmar för en som aldrig har sett en säck cement tidigare
Jag grävde ur ca 300 mm djupt och gjorde en ram på ca 500*900mm ca 150mm från husväggen.. Fyllde upp med sten till ca 100-150 mm från kanten på formen, pallade upp ett armeringsnät 50mm från kanten och fyllde på med ca 60L grovbetong. Eftersom gjutformen bestod av 22*120 så blev det en lite spalt i underkant där lite betong sipprade ut. När jag sedan återfyller runt fundamentet med singel så kommer den att ligga på sulan som har bildats i botten och ge lite extra stöd. Jag tror det kommer att bli hur stabilt som helst.
Hela fundamentet sticker bara upp 50mm över marknivå eftersom det sitter i en passage mellan garage och hus och jag vill kunna demontera aggregatet och köra förbi med t.ex. en bobcat in på baksidan.
Hade jag haft grejer hemma så hade jag nog gjutit fast skruvar med rätt bultmönster direkt men det hade jag inte så nu får det bli skruv och plugg eller expander i stället.
Alltihop gick på ca 3-4 timmar för en som aldrig har sett en säck cement tidigare
Klicka här för att svara