Byggahus.se
Status
Tråden är låst och går ej att kommentera.
Göteborg/VG har +20% fall på en vecka. Snabbast ökning just nu (vilket jag är ett exempel på). Eftersom man testar mer så kan man ju inte använda detta rakt av, men vi kan ändå konstatera att smittan sprids snabbast just nu i Göteborgsområdet.
 
mathiash77 skrev:
Sedan är din brasklapp ”om allt går väl” inte så liten...
Ni missar poängen om varför Sveriges linje är galen.

Så länge det finns en chans till bot eller lindring i närtid måsta man ta den. Om inte annat än av humanitära skäl.

När det kommer ett läkemedel två månader efter lock down så visar ju det att det hade varit värt att vänta också i praktiken.

Tycker man inte det har man en rutten människosyn imo.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Tyckte den meningen du skrev där var lite intressant, så jag slänger in mina 2 cent.
Jag tror det är få som på allvar påstår att man medvetet avlivar äldre, möjligen finns det sarkastiska kommentarer om det, men de är ju inte på allvar.

Däremot tror jag inte, utan är övertygad om, att äldre medvetet nonchaleras på grund av deras ålder. Tankarna går förmodligen som så att äldre inte kan tillföra samhället så mycket mer, de har gjort sitt, de protesterar inte så mycket, och det är ganska ofarligt att ge sig på den gruppen.

Men innan ni, som blir vansinniga av ovan stycke, plocka det inte ur sitt sammanhang och citera det ensamt, för fortsättningen kommer här.

Hade det handlat om barn, så hade hanteringen av den gruppen sett helt annorlunda ut! Man hade INTE nonchalerat den gruppen på samma sätt. Garanterat! Hanteringen hade varit rigorös, i jämförelse!

Personalen på många äldreboenden använder inte skydd, använder bristfälliga skydd, eller så har de halvdant med skydd som bara visir, eller bara munskydd, osv., till skillnad från sjukhusen där de många fall t.o.m har helmasker med P3 filter.

Så sammanfattningsvis kan man säga att även om de äldre inte medvetet avlivas eller skickas in i döden, så nonchaleras de i jämförelse med andra grupper och på så vis medvetet utsätts för risken att dö.

Rätt eller fel är en annan diskussion, dock i anslutning till det sagda. Jag bara konstaterar hur det är.
Det leder i praktiken till aktiv dödshjälp med den behandling som många äldre får.

En 80 åring har 80 % chans att klara covid och
7 års återstående livstid. Om de får basal behandling med tex syrgas.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I artikeln [länk] som handlar om de två äldreboendena i Göteborg där det gick riktigt illa så framkommer det också att ett normalt år så avlider ung. 50 av de boende under vecka 1 - 22 och det finns 114 lägenheter. Det är alltså normalt att de äldre är i dåligt skick och inte hinner bo där särskilt länge innan de går bort.
BirgitS BirgitS skrev:
I artikeln [länk] som handlar om de två äldreboendena i Göteborg där det gick riktigt illa så framkommer det också att ett normalt år så avlider ung. 50 av de boende under vecka 1 - 22 och det finns 114 lägenheter. Det är alltså normalt att de äldre är i dåligt skick och inte hinner bo där särskilt länge innan de går bort.
Jag uppfattar inte att det är "normal" nivå på dödsfallen på dessa två ålderdomshem i Gbg när jag läser artiklarna i GP. Inte heller kan jag se att det är specialboende för dementa. Nu vill jag inte ha gratis inloggning på DN så jag undrar om det står något om detta där?
 
BirgitS
a.o.f a.o.f skrev:
Jag uppfattar inte att det är "normal" nivå på dödsfallen på dessa två ålderdomshem i Gbg när jag läser artiklarna i GP. Inte heller kan jag se att det är specialboende för dementa. Nu vill jag inte ha gratis inloggning på DN så jag undrar om det står något om detta där?
Om boendena är för dementa eller för somatiskt sjuka framgår inte av artikeln. Boendena heter Geråshus och Kviberg så om du är intresserad går det antagligen att hitta info på Göteborgs kommuns webbplats.

Nu har det ju inte varit ett normalt antal dödsfall där men de ung. 50 under vecka 1-22 gäller alltså genomsnittet för 2017-2019. Nu har det varit ung. 30 avlidna av 58 lägenheter resp. 15 av 56 under "coronaperioden" som det står.

Annars handlar artikeln om varför det blev som det blev (2/3 av personalen inkl. chefer plötsligt sjukskrivna) så det är ju inte direkt någon redovisning av statistik utan siffrorna nämns bara för att man ska förstå situationen bättre..
 
a.o.f a.o.f skrev:
Jag uppfattar inte att det är "normal" nivå på dödsfallen på dessa två ålderdomshem i Gbg när jag läser artiklarna i GP. Inte heller kan jag se att det är specialboende för dementa. Nu vill jag inte ha gratis inloggning på DN så jag undrar om det står något om detta där?
Nästan alla platser i särskilt boende är i dag i praktiken för dementa även om ett boende inte officiellt är ett demensboende, då övriga får hemtjänst.

Vad gäller "normal" nivå på dödsfall får man som påpekats flera gånger tidigare i tråden, vänta tills det här är över innan man kan se det. I början av året hade vi ju färre dödsfall än vanligt, pga att influensan och vinterkräksjukan stannade av när vi började tvätta händerna, och sannolikt får vi även färre dödsfall i höst, då många av de svagaste som annars hade dött då har dött nu istället. Detta har gett plats åt betydligt friskare äldre på särskilt boende än vad vi vanligtvis har, vilket ger dem chans att få längre liv.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Är symptomlindring detsamma som att aktivt ta livet av någon? Kan du utveckla ditt resonemang? Vad är det som är aktivt i det hela? Förekommer giftinjektioner? Eller kastar man ut gamlingarna från äldreboendet ättestupa? Eller klubbar man dom?

Hänsynslöst kanske det är men knappast i klass med vad som hände under 40-talet i Tyskland eller Sovjetunionen.
Ja man ger morfinpreparat vilket hämmar andningen och ingen syrgas. Det är aktiv dödshjälp för en 80- åring med Covid. Alternativ mord.
 
Saxat från äldreboendenas hemsidor:
På Geråshus finns 37 lägenheter avsedda för personer med demensproblematik och 65 lägenheter för personer som av andra skäl inte klarar att bo kvar i sin bostad.

Kvibergs äldreboende har 56 lägenheter, indelat i fyra enheter. Av dessa har tre somatisk inriktning (16 lägenheter per enhet) samt en demensinriktning (åtta lägenheter).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
Ulltand Ulltand skrev:
Ja man ger morfinpreparat vilket hämmar andningen
Typ nej...

Kan morfin ge andningsdepression?

Om morfinet inte är kraftigt överdoserat finns det ingen risk för att patienten ska sluta att andas. Redan efter några dagar har hjärnans andningscentrum blivit mer motståndskraftigt mot den här påverkan av morfinbehandlingen, en påverkan som kan förekomma precis i början av behandlingen. Kombination med lugnande läkemedel, till exempel bensodiazepiner, kan förstärka den hämmande effekten på andningen.

Om man med patienter som använder morfin börjar med en annan smärtlindrande behandling som snabbt minskar styrkan på smärtan (till exempel epidural behandling med lokalbedövning eller så kallad halvkroppsbestrålning vid utbredda skelettmetastaser) kan morfinet i kroppen börja verka som en överdos med risk för att andningen hämmas. Hos dessa patienter måste minskningen av morfindosen vara planlagd eller redan verkställd när effekten av den nya behandlingen kommer igång.

Vid långt framskriden sjukdom är morfin ett bra lindrande medel för patienter som har besvär med andnöd.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Ni missar poängen om varför Sveriges linje är galen.

Så länge det finns en chans till bot eller lindring i närtid måsta man ta den. Om inte annat än av humanitära skäl.

När det kommer ett läkemedel två månader efter lock down så visar ju det att det hade varit värt att vänta också i praktiken.

Tycker man inte det har man en rutten människosyn imo.
Så kan man tycka, utan att nödvändigtvis ha fel. Personligen tror jag denna lock down kommer att ha kostat fler människoliv och mer lidande än själva Coronan. Däremot kommer den att på kort sikt ge dessa politiker bra skjuts i sina siffror.
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Saxat från äldreboendenas hemsidor:
På Geråshus finns 37 lägenheter avsedda för personer med demensproblematik och 65 lägenheter för personer som av andra skäl inte klarar att bo kvar i sin bostad.

Kvibergs äldreboende har 56 lägenheter, indelat i fyra enheter. Av dessa har tre somatisk inriktning (16 lägenheter per enhet) samt en demensinriktning (åtta lägenheter).
Många med demens på Geråshus och få på Kvibergs om jag förstår det rätt.
 
optimum
"Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

Vidare annat nytt inlägg.

"Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...dersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/


Alltså väldigt väldigt långt ifrån flockimmunitet. Inte de jävla 50% smittade i Stockholm man tidigare spekulerat om.

Vad har vi uppnått då, förutom väldigt många avlidna enligt övre rubriken från Aftonbladet. ???


Jag har skrivit det tidigare, ett jävla experiment med folks liv.
Vi är unika i världen och många länder tar avstånd från vårt sätt att agera mot smittan.

Detta har vi uppnått, 3871 som inte längre finns med hos oss.

Nej jag är inte förespråkare av lockdown!


Edit: Länk till Flockhälsomyndighetens hemsida där tester av antal med antikroppar hämtats från.
 
Redigerat:
BirgitS
optimum optimum skrev:
"Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."

Alltså väldigt väldigt långt ifrån flockimmunitet. Inte de jävla 50% smittade i Stockholm man tidigare spekulerat om.
Det där diskuterades i många inlägg igår kväll. Det är t.ex. viktigt att notera när blodproverna togs och när då personerna var sjuka. Det säger alltså inget om dagens situation.
 
D
optimum optimum skrev:
"Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19"

[länk]

Vidare annat nytt inlägg.

"Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."
[länk]


Alltså väldigt väldigt långt ifrån flockimmunitet. Inte de jävla 50% smittade i Stockholm man tidigare spekulerat om.

Vad har vi uppnått då, förutom väldigt många avlidna enligt övre rubriken från Aftonbladet. ???


Jag har skrivit det tidigare, ett jävla experiment med folks liv.
Vi är unika i världen och många länder tar avstånd från vårt sätt att agera mot smittan.

Detta har vi uppnått, 3871 som inte längre finns med hos oss.

Nej jag är inte förespråkare av lockdown!


Edit: Länk till Flockhälsomyndighetens hemsida där tester av antal med antikroppar hämtats från.
optimum optimum skrev:
"Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19"

[länk]

Vidare annat nytt inlägg.

"Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."
[länk]


Alltså väldigt väldigt långt ifrån flockimmunitet. Inte de jävla 50% smittade i Stockholm man tidigare spekulerat om.

Vad har vi uppnått då, förutom väldigt många avlidna enligt övre rubriken från Aftonbladet. ???


Jag har skrivit det tidigare, ett jävla experiment med folks liv.
Vi är unika i världen och många länder tar avstånd från vårt sätt att agera mot smittan.

Detta har vi uppnått, 3871 som inte längre finns med hos oss.

Nej jag är inte förespråkare av lockdown!


Edit: Länk till Flockhälsomyndighetens hemsida där tester av antal med antikroppar hämtats från.
Sveriges åtgärder har visat sig minst lika verksamma som andra länders, till ett lägre pris, både ekonomiskt och mänsligt. Det tråkiga är att många många års besparingar inom äldreomsorgen och vanvård av äldre nu exponeras på detta sätt, kan man inte sära på dessa två så faller man såklart lätt för populismen.

Till syvende och sist så har vi själva röstat fram och accepterat denna nivån av omsorg, såklart något som balanserar vid avgrunden inte klarar minsta lilla oförutsedda händelse, än mindre en sådan här stor.
 
  • Gilla
Fadai och 14 till
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Det där diskuterades i många inlägg igår kväll. Det är t.ex. viktigt att notera när blodproverna togs och när då personerna var sjuka. Det säger alltså inget om dagens situation.
Det där är alldeles för svårt för folk i allmänhet, det skriks om transparens men sen vet inte folk vad de ska göra av det som delas med dem..
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.