Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
D djac skrev:
Jag vet inte vilka siffror exakt som gäller i varje land men att det varierar (stort) hur man räknar, det vet vi. Lägg dessutom till den politiska styrningen som nu är i det närmaste total i många länder, även i europa, så läggs det ännu mer osäkerhet till de siffror vi har tillgång till.

Nä, bäst är att fokusera på det vi själva kan påverka och här hemma är det hemmen och hemvården som står för de flesta dödsfallen, resten har gått rätt hyfsat. Nu får vi bestämma oss för om vi vill göra något åt det försnämnda, detta kommer att kräva att vi kör över rätt många folkvalda i regioner och kommuner, men kanske ett pris vi folk tycker vi ska betala?
Jag hoppas vår "strategi" är bra.
Dock inte helt övertygad när man först läser om FHM antaganden om antal som borde ha antikroppar och nu utfallet efter undersökning. Ett tag påstod man att man i regionen Stockholm började närma sig flockimmunitet. Knappast troligt om ca 7% har antikroppar. En våt dröm.
Låter som en dåres försvarstal att påstå att vårt höga antal avlidna är ett resultat av en bra metod att hantera smittan.
Vad är det som är bra genom att låta folk dö?.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
tompax
optimum optimum skrev:
Än så länge leder vi ligan med flest döda per antal invånare.
Ser man till hela perioden så ligger vi ju nr 8:a i världen. Men det är fan inte dåligt det :crysmile:
Kanske inte den roligaste kategorin att hamna i topp i... men det är vad det är.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Så lite grundläggande ekonomi för det land som heter Sverige och som jag vill ha kvar.
Du tänker alltså vi måste offra 5.000-10.000 liv för att vi ska klara det ekonomiskt?

Det finns ingen grund alls för att Sverige klara detta bätte ekomonisk på sikt än någon annan. Jag tror mer att Sverige som varumärke tappar otroligt mycket på denna inhumana linje som uppmärksammas stort i världen. Detta kan ge mycket stor skada.

Dessutom finns inga belägg för att inte Norge och Finland kommer ur detta mycket snabbare än vi. Det tror jag de gör.

Och kommer det derssutom ett vaccin till hösten så så har vi genom kortsiktig tänkande offrat många liv helt i onödan.

En milijard doser till hösten kan bli verklighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...citet-att-fa-fram-en-miljard-vaccindoser-till

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
optimum
tompax tompax skrev:
Ser man till hela perioden så ligger vi ju nr 8:a i världen. Men det är fan inte dåligt det :crysmile:
Kanske inte den roligaste kategorin att hamna i topp i... men det är vad det är.
Det otrevliga är att andra länder ser vår metod att hantera detta som inte ok.
Det finns mycket bra saker i vår strategi men den håller inte helt ut.

Jag och vår familj kör stenhårt med regler om social distans, hygien och vara hemma om man känner sig sjuk.
Fungerar fantastiskt bra och ingen är sjuk ännu och ska så förbli hoppas vi.
Dessutom fortsätter vi konsumera som vi tidigare gjort för att hålla företagen igång.
Nej vi är nog inte unika utan väldigt många gör så och det är därför det fungerar med ett relativt öppet samhälle.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Kan du inte skicka dina fantastiska analyser till Aftonbladet så de börjar presentera dina resultat.
Eller?
@optimum det var så att Sverige hade flest döda per capita de sista dagarna inte totalt. Så du har rätt och @BirgitS har rätt också.

Dock ser jag Aftonbladets skrivning som ren clickbait....

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det ser man på överdödligheten att den inte har. Lock down räddar många liv.
För tillfället ja, men hur ska det gå sen? Jag köper lockdown där smittan gått överstyr, men i Sverige finns ingen anledning till det, inte än iaf. De som förordar lockdown av hela Sverige förstår jag mig inte på. Skulle jag suttit hemma i snart 3 månader nör vi har 25-30 fall om dagen här nere i skåne? Vi är 1,3 miljoner invånare utspridda på stor yta, smittan är nära på noll här. Vi hade gått under av lockdown.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:
@optimum det var så att Sverige hade flest döda per capita de sista dagarna inte totalt. Så du har rätt och @BirgitS har rätt också.

Dock ser jag Aftonbladets skrivning som ren clickbait....
Aftonbladet är bäst.

(ironi)
Men det är det folk läser.
Vi har rätt många döda. Tycker du vår hantering är ok?

JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
För tillfället ja, men hur ska det gå sen? Jag köper lockdown där smittan gått överstyr, men i Sverige finns ingen anledning till det, inte än iaf. De som förordar lockdown av hela Sverige förstår jag mig inte på. Skulle jag suttit hemma i snart 3 månader nör vi har 25-30 fall om dagen här nere i skåne? Vi är 1,3 miljoner invånare utspridda på stor yta, smittan är nära på noll här. Vi hade gått under av lockdown.
Jo 4.000 liv och massor med lidande. Norge har typ 190 döda.

Nej en lockdown kunde ha omfattat bara Storstockholm vid det tilfället. Det finns ju ingen anledning att stänga ner regioner där man har liten och kontrollerad smitta.

• Gilla
erkka
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
Jag hoppas vår "strategi" är bra.
Dock inte helt övertygad när man först läser om FHM antaganden om antal som borde ha antikroppar och nu utfallet efter undersökning. Ett tag påstod man att man i regionen Stockholm började närma sig flockimmunitet. Knappast troligt om ca 7% har antikroppar. En våt dröm.
Låter som en dåres försvarstal att påstå att vårt höga antal avlidna är ett resultat av en bra metod att hantera smittan.
Vad är det som är bra genom att låta folk dö?.
Om man tvingas acceptera att detta nu har hänt och kommer vara med oss framöver, så måste vi nog också accepteras att folk drabbas, precis som vi accepterar andra förluster. Sen ska man såklart göra det som är rimligt för att begränsa dem, pecis som vi gör med allt annat, hastighetsbegränsningar, vapenlicens osv, och detta kommer säkert inkludera förändringar runt vården och äldreomsorgen. Dock kan inte global nerstängning vara svaret och det är ju det vi ser att även andra länder fått börja acceptera, inget har ändrats men de börjar ändå öppna upp, helt enkelt därför att det finns inget annat alternativ.

Att ha skolorna öppna var helt rätt tex, finns evidens, lärarna har som ett exempel inte blivit speciellt sjuka, detta skulle de såklart bli om skolorna var smitthärdar.

Sen kan jag personligen tycka att man delar med sig ALLDELES för mycket siffror och statistik, de flesta kan inte sätta statiskttermer i sitt rätta sammanhang (tex statistisk signifikans) och missförstår både innebörd och slutsatser. Siffrorna nu bygger på små underlag och tas fram snabbt, detta borde inte spridas till folk som inte är insatta, det byggs både förhoppningar och rädsla på fel grunder.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
D
Ulltand Ulltand skrev:
Jo 4.000 liv och massor med lidande. Norge har typ 190 döda.

Nej en lockdown kunde ha omfattat bara Storstockholm vid det tilfället. Det finns ju ingen anledning att stänga ner regioner där man har liten och kontrollerad smitta.
Norge har mycket pengar men jag tror att även de tvingas öppna upp inom de närmsta åren, då var det till ingen nytta.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker alltså vi måste offra 5.000-10.000 liv för att vi ska klara det ekonomiskt?

Det finns ingen grund alls för att Sverige klara detta bätte ekomonisk på sikt än någon annan. Jag tror mer att Sverige som varumärke tappar otroligt mycket på denna inhumana linje som uppmärksammas stort i världen. Detta kan ge mycket stor skada.

Dessutom finns inga belägg för att inte Norge och Finland kommer ur detta mycket snabbare än vi. Det tror jag de gör.

Och kommer det derssutom ett vaccin till hösten så så har vi genom kortsiktig tänkande offrat många liv helt i onödan.

En milijard doser till hösten kan bli verklighet.

[länk]

Nej, det står inte en miljard doser i höst. Det står att de har kapacitet till en miljard doser, om det är per ÅR eller under linjens hela livslängd har personen medvetet utelämnat!

Du får tro vad du vill och jag tror något annat.

Det tragikomiska är att du själv inte tror att Sverige kommer klara sig bättre än andra länder. Vi har redan länder som varnar för 25-30% arbetslöshet och om det är där vi hamnar så blir mitt exempel inte ett exempel utan verkligen...

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D
optimum optimum skrev:
[bild]
Tyck vad ni vill men här är data övriga länder också läser.

[länk]
Jag har sett denna, men den lider nog också av det klassiska "skit in=skit ut", dvs osäkra och inte jämförbara data som jämförs med varandra, svårt att göra något vettigt av det, förutom journalistik då! :) :)

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
D
mathiash77 skrev:
Nej, det står inte en miljard doser i höst. Det står att de har kapacitet till en miljard doser, om det är per ÅR eller under linjens hela livslängd har personen medvetet utelämnat!

Du får tro vad du vill och jag tror något annat.

Det tragikomiska är att du själv inte tror att Sverige kommer klara sig bättre än andra länder. Vi har redan länder som varnar för 25-30% arbetslöshet och om det är där vi hamnar så blir mitt exempel inte ett exempel utan verkligen...
Ja tron är det sista som överger en men det kommer INTE ett vaccin i höst, det är mer än 99,9% säkert. Jag tror att en vanlig bön har större chans att göra nytta!

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
optimum optimum skrev:
Förhoppningsvis ser vi snart ett vaccin som tar slut på denna djävulens smitta.
Under tiden så lider våra företag och vi måste bevaka uppköp från Kina nu när vi är nere för räkning.
Senast såg jag rubriker där kinesiska staten köper in sig i krisdrabbade Norwegian.

Hur jävla sjukt kan det vara. Först släpper man ut djävulens smitta globalt och sedan passar man på att köpa upp krisdrabbade företag. Oj oj oj vad jag "gillar" Kina just nu.
Om jag förstod det rätt så hade Norwegian stora skulder generellt och var på väg i konkurs, men skulderna omvandlades till aktier. Norwegian var skyldig Kina (något bolag där) stora pengar och det är dessa som omvandlats till aktier så det är inte riktigt frågan om ett uppköp. Man hade väl två alternativ, antingen bli delägare till en andel som motsvarade Norwegians skulder eller låta bolaget gå i konkurs varpå man inte skulle fått något med stor sannolikhet. Det är ju andra som Norwegian var skyldiga pengar också, så det är inte bara Kina.

Enligt en analys på radio igår så var det stor uppståndelse i Kina när man köpte Volvo för det var stort. Det här har endast meddelats i form av en översättning av en Reuterstext, så troligen inget Kina var så intresserade av egentligen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.