2 361 002 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
WHO spekulerar i att corona kommer vara en endemisk sjukdom, dvs kommer vara en del av samhället för alltid och komma och gå som mässling, influensa m.m. Människan får helt enkelt lära sig att leva med att den finns precis som med säsongsinfluensan som också dödar många människor varje år. Varje enskild får då själv ta mer ansvar och göra riskbedömningar med vetskapen om dess existens, fortsätta med handhygien, tänka på hur man träffar de äldre m.m. Det sätter ett annat perspektiv på hela situationen tycker jag.optimum skrev:
"Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19"
[länk]
Vidare annat nytt inlägg.
"Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."
[länk]
Alltså väldigt väldigt långt ifrån flockimmunitet. Inte de jävla 50% smittade i Stockholm man tidigare spekulerat om.
Vad har vi uppnått då, förutom väldigt många avlidna enligt övre rubriken från Aftonbladet. ???
Jag har skrivit det tidigare, ett jävla experiment med folks liv.
Vi är unika i världen och många länder tar avstånd från vårt sätt att agera mot smittan.
Detta har vi uppnått, 3871 som inte längre finns med hos oss.
Nej jag är inte förespråkare av lockdown!
Edit: Länk till Flockhälsomyndighetens hemsida där tester av antal med antikroppar hämtats från.
Dubbelfel.optimum skrev:
1. Experiment, ja faktiskt, men inte där du tror. Vårdpolitiken de senaste 20 åren är uppenbarligen ett experiment. Inte FHMs strategi.
2. det är snarare så att fler och fler länder gör precis som Sverige. Inte tar avstånd från...
Vi får se hur det går.D djac skrev:Sveriges åtgärder har visat sig minst lika verksamma som andra länders, till ett lägre pris, både ekonomiskt och mänsligt. Det tråkiga är att många många års besparingar inom äldreomsorgen och vanvård av äldre nu exponeras på detta sätt, kan man inte sära på dessa två så faller man såklart lätt för populismen.
Till syvende och sist så har vi själva röstat fram och accepterat denna nivån av omsorg, såklart något som balanserar vid avgrunden inte klarar minsta lilla oförutsedda händelse, än mindre en sådan här stor.
Ännu finns en del att reda ut hur vi tagit hand om äldrevården och hur fantastisk vår beredskap var.
Sjukvården vet vi sedan tidigare att den inte var redo för något sådant här. Men de har hittills lyckats fantastiskt i förhållande till de resurser de har. (här har jag god insyn i hur det fungerar på ett av våra större sjukhus och kan bara säga fantastiskt engagemang och åtgärder)
Än så länge leder vi ligan med flest döda per antal invånare.
Det mest positiva är att vi inte har gjort en lockdown vilket jag inte tror är lösningen.
Vi har troligen rätt väg med social distans, hygien och var hemma om man känder sig sjuk mm.
Dock har vi andra områden där vi får lida av för många avlidna.
Förhoppningsvis ser vi snart ett vaccin som tar slut på denna djävulens smitta.tusenett skrev:WHO spekulerar i att corona kommer vara en endemisk sjukdom, dvs kommer vara en del av samhället för alltid och komma och gå som mässling, influensa m.m. Människan får helt enkelt lära sig att leva med att den finns precis som med säsongsinfluensan som också dödar många människor varje år. Varje enskild får då själv ta mer ansvar och göra riskbedömningar med vetskapen om dess existens, fortsätta med handhygien, tänka på hur man träffar de äldre m.m. Det sätter ett annat perspektiv på hela situationen tycker jag.
Under tiden så lider våra företag och vi måste bevaka uppköp från Kina nu när vi är nere för räkning.
Senast såg jag rubriker där kinesiska staten köper in sig i krisdrabbade Norwegian.
Hur jävla sjukt kan det vara. Först släpper man ut djävulens smitta globalt och sedan passar man på att köpa upp krisdrabbade företag. Oj oj oj vad jag "gillar" Kina just nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Nej, det gör vi verkligen inte:optimum skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.svt.se/datajournalistik/har-sprider-sig-coronaviruset/
Där man dessutom vet att det underrapporteras kraftigt om avlidna som dör utanför sjukhusen i alla länderna utom Belgien och Sverige.
Du får tycka precis vad du vill. Detta jag skrev är min åsikt vilken du knappast kan ta ifrån mig.MathiasS skrev:
Kom med något konstruktivt istället för bara klaga på alla andra.
Vårdpolitiken är inge experiment utan enbart drabbad av besparingar och återhållsamhet med löner till personal med stort ansvar och engagemang.
Vår hantering av pandemin är ett experiment för vi har åt helvete för dålig beredskap för sådant här.
Nu har jag inge anhörig som gått bort ännu och sker det kommer jag inte vara så tyst som jag är nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det är inte mina analyser utan siffrorna kommer från Johns Hopkins, ett av de mest välkända insamlingsställena över avlidna i Corona, som SVT har gjort grafer av.optimum skrev:
Det framgår av sidan jag länkade till.
Det ser man på överdödligheten att den inte har. Lock down räddar många liv.D djac skrev:
Jag vet inte vilka siffror exakt som gäller i varje land men att det varierar (stort) hur man räknar, det vet vi. Lägg dessutom till den politiska styrningen som nu är i det närmaste total i många länder, även i europa, så läggs det ännu mer osäkerhet till de siffror vi har tillgång till.optimum skrev:
Nä, bäst är att fokusera på det vi själva kan påverka och här hemma är det hemmen och hemvården som står för de flesta dödsfallen, resten har gått rätt hyfsat. Nu får vi bestämma oss för om vi vill göra något åt det försnämnda, detta kommer att kräva att vi kör över rätt många folkvalda i regioner och kommuner, men kanske ett pris vi folk tycker vi ska betala?
Och mina kommer från Aftonbladet vilken en väldigt stor andel av svenskarna läser.BirgitS skrev:
Inget jag hittat på själv.
Enkelt?
Jag tor du missförstod mig, misshandlade barn lägger sig inte ner och dör dag ett, folk som hamnar i ekonomisk missär dör långsamt, detta syns inte i de starkt förenklade siffror som allmänheten tror är relevanta.Ulltand skrev:
Det kommer ta flera år innan vi kan börja ana kostnaden i lidande. Global fattigdomsbekämpning slängs 20 år tillbaka i tiden av detta och lidandet kommer vara oerhört, långt värre än influensan vi bekämpade.
Det är väl helt enkelt så att när det gäller vissa grupper så finns det aldrig tillräckligt med pengar.Ulltand skrev:
Och när det gäller vissa andra grupper så finns det praktiskt taget ingen ekonomisk begränsning alls.
Det som gör det hela ännu mer smutsigt är att det är tack vare den förstnämnda gruppen, som det aldrig finns tillräckligt med pengar till, som Sverige är där landet är idag rent ekonomiskt osv. Det är tack vare dessa människor som vi kan ha en välfärd som vi har, en välfärd som de själva tyvärr inte kan nyttja fullt ut. Ganska sorgligt när man tänker efter.
Typ ja. Man ger höga doser och i kombination med andra lugnande läkemdel. Vilke ger en andningsdeprimerande effek. Dessutom tar man ut andra läkemdel och vätskedropp Läs tex var professorn i geriatrik skriver på DN. Denna behandling kan likställas med aktiv dödshjälp alternativt mord.Gammelnörden skrev:
Typ nej...
Kan morfin ge andningsdepression?
Om morfinet inte är kraftigt överdoserat finns det ingen risk för att patienten ska sluta att andas. Redan efter några dagar har hjärnans andningscentrum blivit mer motståndskraftigt mot den här påverkan av morfinbehandlingen, en påverkan som kan förekomma precis i början av behandlingen. Kombination med lugnande läkemedel, till exempel bensodiazepiner, kan förstärka den hämmande effekten på andningen.
Om man med patienter som använder morfin börjar med en annan smärtlindrande behandling som snabbt minskar styrkan på smärtan (till exempel epidural behandling med lokalbedövning eller så kallad halvkroppsbestrålning vid utbredda skelettmetastaser) kan morfinet i kroppen börja verka som en överdos med risk för att andningen hämmas. Hos dessa patienter måste minskningen av morfindosen vara planlagd eller redan verkställd när effekten av den nya behandlingen kommer igång.
Vid långt framskriden sjukdom är morfin ett bra lindrande medel för patienter som har besvär med andnöd.
Det precisa fallet (som inte är unikt) är anmält till IVO
Ulltand skrev:
Ni missar poängen om varför Sveriges linje är galen.
Så länge det finns en chans till bot eller lindring i närtid måsta man ta den. Om inte annat än av humanitära skäl.
När det kommer ett läkemedel två månader efter lock down så visar ju det att det hade varit värt att vänta också i praktiken.
Tycker man inte det har man en rutten människosyn imo.
Du missar poängen om varför andra länder öppnar upp utan att ha koll på bot eller lindring.
Länderna inser att de INTE kan fortsätta ha stängt för då finns inte pengar att hålla igång landet senare.
Så lite grundläggande ekonomi för det land som heter Sverige och som jag vill ha kvar.
Så om vi tar regionernas inkomster och utgifter:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/O...-ekonomi/landstingens-kostnader-och-intakter/
Inkomster: 365 miljarder
70% från skatter från privatpersoner och företag.
Så om arbetslösheten ökar från 5% till 15% kommer ju inkomsterna/intäkterna till regionerna att minska.
Exakt hur det blir i minskning går inte säga.
antagligen mycket mer än 10% eftersom många företag som är kvar också får mindre vinst
Många privatpersoner kommer hålla hårdare i sina pengar osv...
Så om vi säger att intäkterna till regionerna minskar med 10% har detta ett värde på 25 miljarder (10% av 70% på 365).
Om vi räknar med 5000 döda så har varje människoliv ett värde av 5 miljoner kronor bara till regionerna. Det är sedan förlorade inkomster även för kommuner och staten så värdet är ännu större.
Om arbetslösheten och företagsdöden ökar till 25 % så blir ju situationen ännu värre.
Nu är ju den stora frågan, vad anser du att ett barn som svälter i Afrika eller en barn som blir såld till prostitution är värd? Hur mycket av våra skattepengar ska vi lägga årligen för att försöka rädda 5000 liv?