Byggahus.se

Coronavirus

1. U
    Medlem · Nivå 8
    Det leder i praktiken till aktiv dödshjälp med den behandling som många äldre får.

En 80 åring har 80 % chans att klara covid och
    7 års återstående livstid. Om de får basal behandling med tex syrgas.

• Laddar…
  2. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Jag uppfattar inte att det är "normal" nivå på dödsfallen på dessa två ålderdomshem i Gbg när jag läser artiklarna i GP. Inte heller kan jag se att det är specialboende för dementa. Nu vill jag inte ha gratis inloggning på DN så jag undrar om det står något om detta där?

3. B
    Medlem · Nivå 22
    Om boendena är för dementa eller för somatiskt sjuka framgår inte av artikeln. Boendena heter Geråshus och Kviberg så om du är intresserad går det antagligen att hitta info på Göteborgs kommuns webbplats.

Nu har det ju inte varit ett normalt antal dödsfall där men de ung. 50 under vecka 1-22 gäller alltså genomsnittet för 2017-2019. Nu har det varit ung. 30 avlidna av 58 lägenheter resp. 15 av 56 under "coronaperioden" som det står.

Annars handlar artikeln om varför det blev som det blev (2/3 av personalen inkl. chefer plötsligt sjukskrivna) så det är ju inte direkt någon redovisning av statistik utan siffrorna nämns bara för att man ska förstå situationen bättre..

4. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Nästan alla platser i särskilt boende är i dag i praktiken för dementa även om ett boende inte officiellt är ett demensboende, då övriga får hemtjänst.

Vad gäller "normal" nivå på dödsfall får man som påpekats flera gånger tidigare i tråden, vänta tills det här är över innan man kan se det. I början av året hade vi ju färre dödsfall än vanligt, pga att influensan och vinterkräksjukan stannade av när vi började tvätta händerna, och sannolikt får vi även färre dödsfall i höst, då många av de svagaste som annars hade dött då har dött nu istället. Detta har gett plats åt betydligt friskare äldre på särskilt boende än vad vi vanligtvis har, vilket ger dem chans att få längre liv.

• Laddar…
  5. U
    Medlem · Nivå 8
    Ja man ger morfinpreparat vilket hämmar andningen och ingen syrgas. Det är aktiv dödshjälp för en 80- åring med Covid. Alternativ mord.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Saxat från äldreboendenas hemsidor:
    På Geråshus finns 37 lägenheter avsedda för personer med demensproblematik och 65 lägenheter för personer som av andra skäl inte klarar att bo kvar i sin bostad.

Kvibergs äldreboende har 56 lägenheter, indelat i fyra enheter. Av dessa har tre somatisk inriktning (16 lägenheter per enhet) samt en demensinriktning (åtta lägenheter).

• Laddar…
  7. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 15
    Typ nej...

Kan morfin ge andningsdepression?

Om morfinet inte är kraftigt överdoserat finns det ingen risk för att patienten ska sluta att andas. Redan efter några dagar har hjärnans andningscentrum blivit mer motståndskraftigt mot den här påverkan av morfinbehandlingen, en påverkan som kan förekomma precis i början av behandlingen. Kombination med lugnande läkemedel, till exempel bensodiazepiner, kan förstärka den hämmande effekten på andningen.

Om man med patienter som använder morfin börjar med en annan smärtlindrande behandling som snabbt minskar styrkan på smärtan (till exempel epidural behandling med lokalbedövning eller så kallad halvkroppsbestrålning vid utbredda skelettmetastaser) kan morfinet i kroppen börja verka som en överdos med risk för att andningen hämmas. Hos dessa patienter måste minskningen av morfindosen vara planlagd eller redan verkställd när effekten av den nya behandlingen kommer igång.

Vid långt framskriden sjukdom är morfin ett bra lindrande medel för patienter som har besvär med andnöd.

• Laddar…
  8. D
    Medlem Nivå 6
    Så kan man tycka, utan att nödvändigtvis ha fel. Personligen tror jag denna lock down kommer att ha kostat fler människoliv och mer lidande än själva Coronan. Däremot kommer den att på kort sikt ge dessa politiker bra skjuts i sina siffror.

• Laddar…
  9. a.o.f
    Medlem · Nivå 6
    Många med demens på Geråshus och få på Kvibergs om jag förstår det rätt.

10. optimum
    Medlem · Nivå 13
    "Sverige har nu högst dödlighet i världen i covid-19"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mgXb2/sverige-har-nu-hogst-dodlighet-i-varlden-i-covid-19

Vidare annat nytt inlägg.

"Totalt 7,3 procent av de insamlade blodproverna från personer i Stockholm var positiva i antikroppsundersökningen, vilket kan jämföras med totalt 4,2 procent i Skåne och 3,7 procent i Västra Götaland."
    https://www.folkhalsomyndigheten.se...dersokning-av-antikroppar-for-covid-19-virus/

Alltså väldigt väldigt långt ifrån flockimmunitet. Inte de jävla 50% smittade i Stockholm man tidigare spekulerat om.

Vad har vi uppnått då, förutom väldigt många avlidna enligt övre rubriken från Aftonbladet. ???

Jag har skrivit det tidigare, ett jävla experiment med folks liv.
    Vi är unika i världen och många länder tar avstånd från vårt sätt att agera mot smittan.

Detta har vi uppnått, 3871 som inte längre finns med hos oss.

Nej jag är inte förespråkare av lockdown!

Edit: Länk till Flockhälsomyndighetens hemsida där tester av antal med antikroppar hämtats från.

Redigerat 21 maj 18:27
  11. B
    Medlem · Nivå 22
    Det där diskuterades i många inlägg igår kväll. Det är t.ex. viktigt att notera när blodproverna togs och när då personerna var sjuka. Det säger alltså inget om dagens situation.

12. D
    Medlem Nivå 6
    Sveriges åtgärder har visat sig minst lika verksamma som andra länders, till ett lägre pris, både ekonomiskt och mänsligt. Det tråkiga är att många många års besparingar inom äldreomsorgen och vanvård av äldre nu exponeras på detta sätt, kan man inte sära på dessa två så faller man såklart lätt för populismen.

Till syvende och sist så har vi själva röstat fram och accepterat denna nivån av omsorg, såklart något som balanserar vid avgrunden inte klarar minsta lilla oförutsedda händelse, än mindre en sådan här stor.

13. D
    Medlem Nivå 6
    Det där är alldeles för svårt för folk i allmänhet, det skriks om transparens men sen vet inte folk vad de ska göra av det som delas med dem..

14. T
    Medlem Nivå 5
    WHO spekulerar i att corona kommer vara en endemisk sjukdom, dvs kommer vara en del av samhället för alltid och komma och gå som mässling, influensa m.m. Människan får helt enkelt lära sig att leva med att den finns precis som med säsongsinfluensan som också dödar många människor varje år. Varje enskild får då själv ta mer ansvar och göra riskbedömningar med vetskapen om dess existens, fortsätta med handhygien, tänka på hur man träffar de äldre m.m. Det sätter ett annat perspektiv på hela situationen tycker jag.

15. MathiasS
    Medlem · Nivå 25
    Dubbelfel.

1. Experiment, ja faktiskt, men inte där du tror. Vårdpolitiken de senaste 20 åren är uppenbarligen ett experiment. Inte FHMs strategi.

2. det är snarare så att fler och fler länder gör precis som Sverige. Inte tar avstånd från...

• Laddar…