Byggahus.se
MultiMan
Är det en ren transformator utan spänningsreglering är det helt normalt att spänningen obelastat är betydligt högre än under belastning. Är den märkt 8V är det under normal belastning och alltså inte användbar till något som kräver minst 12V.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det en ren transformator utan spänningsreglering är det helt normalt att spänningen obelastat är betydligt högre än under belastning. Är den märkt 8V är det under normal belastning och alltså inte användbar till något som kräver minst 12V.
Tack för svar!
Så jag borde alltså INTE kunna koppla Nest Hello till min gamla trafo?
 
D Daniel.r skrev:
Ja, lustigt. det står ju samma på min gamla trafo.
Jag kommer inte koppla på min gamla ringklocka, utan endast skicka ljudet till mina Google nest mini.
Köpte också på elgiganten idag. Kunde inte låta bli pga priset (svag...:seenoevil:)
Skriv gärna och berätta hur det gick om du testar. Jag hoppas jag får tid över att försöka installera min i morgon.
Hur har det gått?
 
Jag har inte haft tid att prova ännu. Hur gick det för dig?
 
MultiMan
D Daniel.r skrev:
Tack för svar!
Så jag borde alltså INTE kunna koppla Nest Hello till min gamla trafo?
Jag skrev ju redan svaret i inlägget du själv citerade. ;)

Dock har jag inte provat på en Nest Hello, så 100% är det inte. Den kanske klarar kraftig underspänning även om jag tvivlar på så mycket.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Jag skrev ju redan svaret i inlägget du själv citerade. ;)

Dock har jag inte provat på en Nest Hello, så 100% är det inte. Den kanske klarar kraftig underspänning även om jag tvivlar på så mycket.
Det var mer ett förtydligande:)
Är själv så osäker på sånt här.
 
D Daniel.r skrev:
Jag har inte haft tid att prova ännu. Hur gick det för dig?
Min Nest hello får jag inte innan nästa helg då jag bad en vän att hämta ut den på en annan ort då dom var slut i min stad.

Jag har iaf bytt ut min trafo till en 12V från Kjell. Jag har ledningar av ”telefonuttagstyp” till min ringklocka/knapp. Någon som vet om det OK att lämna dom eller behöver jag byta ut
kabeln?
En öppen väggmonterad ringklockstransformator med oanslutna, färgkodade kablar och etikettering om specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lånar tråden lite. Ska koppla in min chime nu men vet inte hur jag ska koppla den i min dosa här på väggen. Följde appen råd men får inga just för den här modellen. Någon som vet hur jag ska koppla chime här? Öppen elektrisk dosa med oanslutna kablar och installationselement på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här har du en ritning över din klocka och hur ström/knapp är ansluten. Plint 0 och 3 är spolen i klockan som blir spänningssatt när man trycker på knappen.
Kanske kan den hjälp till vid inkoppling av dina grejor.
thread-21542536-14267547715149181992.PNG
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Här har du en ritning över din klocka och hur ström/knapp är ansluten. Plint 0 och 3 är spolen i klockan som blir spänningssatt när man trycker på knappen.
Kanske kan den hjälp till vid inkoppling av dina grejor.
[bild]
Tack för ritningen! Jag han dock hitta en på nätet som jag kopplade efter. Klockan fungerar, men det verkar som att ringsignalen inne inne får tillräckligt med kraft. "dongen" rör sig fram och tillbaka, men inte tillräckligt för att slå mot metalplattorna så att ringlkudet kommer. Skickar en ritning på vad jag gick efter.
Elektrisk kopplingsschema för en Nest-dörrklocka och en Friedland D117 Dong Dong Chime med anslutningar och transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
clamitas
  • Laddar…
Dock så visste jag ju inte vad som var inkommande från ringklockan, eller transformatorn så jag chansade och klockan funkar just nu. Men vet inte ifall den kanske får ström ävem om jag kopplat fel?
 
  • Gilla
Bygget501
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet av dessa ringklockor, men har du kollat vilken spänning du matar klockan med?
Kanske behövs det bara lite högre spänning (16 V?) för att det ska funka
 
  • Gilla
messijah
  • Laddar…
D Daniel.r skrev:
Jag har inte haft tid att prova ännu. Hur gick det för dig?
Hej!
Har du fått det att funka?
Vad blev det för trafo?
 
M MikaelGson skrev:
Hej!
Jag har precis beställt en Nest Hello och tittar på lite alternativ ang trafo och fick nys om denna.

[länk]

Då min "el-kunskap" inte är den bästa så tänkte jag kolla om ni tror att den kan fungera?
(Jag kommer inte att koppla in det själv, utan kontakta en behörig elektriker)

Mvh
M MikaelGson skrev:
Hej!
Jag har precis beställt en Nest Hello och tittar på lite alternativ ang trafo och fick nys om denna.

[länk]

Då min "el-kunskap" inte är den bästa så tänkte jag kolla om ni tror att den kan fungera?
(Jag kommer inte att koppla in det själv, utan kontakta en behörig elektriker)

Mvh
Nej den fungerar inte.
Titta tidigare i tråden så hittar du lämpliga trafos.
Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.