Byggahus.se
Bensinmotorn är minst effektiv vid låg belastning. I hybridbilen kan man låta batteriladdningen belasta motorn så den går i ett effektivare register. När mindre kraft behövs tar man kraft ur batterierna istället.
Dieselmotorn är också mindre effektiv vid låg belastning men inte så dålig som bensinmotorn, så vinsten blir mindre med diesel/elhybrid.
 
L
@Husqvarna220Ac
Håller med dig. Vätgas låter för bra för att vara sant men vad jag förstått så är det så bra. Problematiken vad jag hört/läst är dock att få fram själva vätgasen då det ska vara en rätt så avancerat och energikrävande procedur. Ställs även stora krav på tankstationer samt de bilar som har det också.
Nej, tvärtom Vätgas i bilar är ren idioti. Dels så kommer sådana bilar kosta långt över en miljon. Då tekniken är otroligt komplicerad och dyr. Dels så är det väldigt svårt och farligt att ha vätgas i tankar under bilen.

Att framställa vätgas är dock otroligt enkelt. Du kör bara el ner i vatten så får du gasen. Dock så är det att gå över ån efter vatten. Det är bättre att ladda bilen med el direkt.
Sen en sak som jag aldrig riktigt förstått, varför är merparten av alla hybrider bensin/el och inte diesel/el? De enda jag vet i den kombinationen är Volvos D6 och Citroen DS5(?).
Jag hoppas det kommer motorer som går på rapsolja.
 
Vilken diesel som helst går på rapsolja.
 
B Bjober skrev:
Bensinmotorn är minst effektiv vid låg belastning. I hybridbilen kan man låta batteriladdningen belasta motorn så den går i ett effektivare register. När mindre kraft behövs tar man kraft ur batterierna istället.
Dieselmotorn är också mindre effektiv vid låg belastning men inte så dålig som bensinmotorn, så vinsten blir mindre med diesel/elhybrid.
Den biten är jag någorlunda med på, men det innebär ju även att man kan gå ner i motorstorlek om man väljer att använda sig av diesel istället vilket då bör innebära att man även kan minska föebrukning/utsläpp ytterligare?
 
J Jarlsgård skrev:
.....Om då istället haft diesel så borde man kunnat klara sig på 110hk, fått ännu lägre förbrukning, mer vrid och kanske faktiskt en miljövänligare bil?
Ja, det skiljer väldigt mycket i hur en bensinare beter sig vs en diesel. Speciellt under last.
När jag tidigare kört bensin med husvagn så kunde förbrukningen nästan dubbleras typ från 0,7 till 1,3.
Dieseln kanske ökar från 0,55 till 0,65 och behöver knappt växlas ner i uppförsbackar.
 
M MagHam skrev:
Ja, det skiljer väldigt mycket i hur en bensinare beter sig vs en diesel. Speciellt under last.
När jag tidigare kört bensin med husvagn så kunde förbrukningen nästan dubbleras typ från 0,7 till 1,3.
Dieseln kanske ökar från 0,55 till 0,65 och behöver knappt växlas ner i uppförsbackar.
Exakt! Och som med alla fossila bränslemotorer så är det ju under belastning som förbrukningen sticker iväg om det så är att dra tungt, accelerera eller köra upp för en backe. Så om en elmotor då komplementerar en dieselmotor så bör förbrukningen bli bra mkt längre än om man använt en bensinmotor.

För att visa (detta är tillverkarsiffror så man kan inte riktigt lita på dem)

Toyota Prius 2018
122hk bensin + el
Deklarerad bl. Förb. 0.3L/mil

Volvo v60 d6
285hk diesel + el
Deklarerad bl. Förb. 0.19L/mil
 
C
H Husqvarna220Ac skrev:
Vätgasbilen låter nästan för bra för att vara sann, går på el, släpper ut vatten, och går att tanka på macken, samt rimligt pris..
Kolla på metangas istället. Ett av världens stora mysterier att intresset för metan är så iskallt från press, politiskt håll och bland bilintresserade när det ändå är ett såpass väletablerat alternativ.
 
Jag har tolkat det som att dieselmotorer inte klarar av att slå på så snabbt som skulle krävas för att växla mellan el och dieseldrift. Tror Volvo försökte lösa det med att ha elmotorn på framhjulen och dieseln på bakhjulen (eller om det var tvärt om) och egentligen köra antingen el eller diesel. Eftersom att de nu bytt till bensinhybrider får man väl anta att det som bäst gick sådär.
 
J Jarlsgård skrev:
Den biten är jag någorlunda med på, men det innebär ju även att man kan gå ner i motorstorlek om man väljer att använda sig av diesel istället vilket då bör innebära att man även kan minska föebrukning/utsläpp ytterligare?
Det handlar nog mycket om prestanda.
Folk gillar hästkrafter och finns en miljövänlig bil med många hästkrafter köper man den.
En bil utan hästkrafter är ointressant även om den är mycket miljövänligare.
 
MultiMan
C cpalm skrev:
Kolla på metangas istället. Ett av världens stora mysterier att intresset för metan är så iskallt från press, politiskt håll och bland bilintresserade när det ändå är ett såpass väletablerat alternativ.
Det delas väl med mysteriet varför att vi valde etanol istället för metanol till bilarna när vi har obegränsat med skogsråvara i Sverige som är idealt för framställningen. Björn Gillberg visade metanols överlägsenhet för många herrans år sedan, ändå valde politikerna att elda upp mat istället genom etanolen.

Att köra på vätgas gjorde BMW redan på 1970-talet med 520h https://www.netinform.net/h2/H2Mobility/Detail.aspx?ID=218 , antagligen med världens bästa motor genom tiderna, M30 :geek: . Kör en sådan själv fortfarande (motorn alltså).
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har tolkat det som att dieselmotorer inte klarar av att slå på så snabbt som skulle krävas för att växla mellan el och dieseldrift. Tror Volvo försökte lösa det med att ha elmotorn på framhjulen och dieseln på bakhjulen (eller om det var tvärt om) och egentligen köra antingen el eller diesel. Eftersom att de nu bytt till bensinhybrider får man väl anta att det som bäst gick sådär.
Det låter inte helt orimligt faktiskt!

@Bjober det är klart att folk gillar prestanda men ska man vara miljövänlig så kan man inte få allt och som Svensson så man inte råd med en tesla bara för att kombinera de 2! :) i bästa fall kan ha sig en passat gte typ

Och även om folk tycker om effekt så kvarstår ju det faktum att den högsta tillåtna hastigheten i Sverige är 120km/h. Vår Passat TDI190 tycker jag har full tillräckligt med effekt.. hade egentligen inte behövt så mycket utan hade klarat mig fint på 140-150hk också.
 
Redigerat:
C
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Det delas väl med mysteriet varför att vi valde etanol istället för metanol till bilarna när vi har obegränsat med skogsråvara i Sverige som är idealt för framställningen.
Det var väl mackägarna som valde etanolen som en direkt konsekvens av pumplagen och minsta motståndets lag?
 
Kanske KDD är lösningen på hybridbilar, inga förluster i växellådor då dessa saknas!
KDD= Koenigsegg Direkt Drive.
En rak axel mellan motor och differential utan förluster.

En flat EL- motor samma typ som sitter i ABB Robotar integrerad i motorblocket, den fungerar som generator-startmotor- momentförstärkare tills förbränningsmotorn är uppe i arbetsvarv.
Om man tar bort en nolla på alla effekter så har man en familjebil som kan köras några mil på bara el

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEzNTkzNTA7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiJkZTAwNmViOTYzY2Q1MmM1YTdmMDk5OTBiMmE0MDg4N2IwNDEzODJlIjt9
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
C
L Leif i Skåne skrev:
inga förluster i växellådor då dessa saknas!
Blir det inga förluster av att dra runt förbränningsmotorn då när inte denna används?
 
J Jarlsgård skrev:
Det låter inte helt orimligt faktiskt!

@Bjober det är klart att folk gillar prestanda men ska man vara miljövänlig så kan man inte få allt och som Svensson så man inte råd med en tesla bara för att kombinera de 2! :) i bästa fall kan ha sig en passat gte typ

Och även om folk tycker om effekt så kvarstår ju det faktum att den högsta tillåtna hastigheten i Sverige är 120km/h. Vår Passat TDI190 tycker jag har full tillräckligt med effekt.. hade egentligen inte behövt så mycket utan hade klarat mig fint på 140-150hk också.
Det är nog så att (miljö)vinsten blir mindre med dieselmotor och ännu mindre med liten dieselmotor. Tekniken blir för dyr i förhållande till resultatet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.