Byggahus.se
C
A AndersS skrev:
Och plötsligt kan kanske i stor skala [länk]
Dream on. Kör metangasdrivet sedan 10 år tillbaka. De första åren var det en hel del löften och debatt och man fick till och med personliga ursäktsbrev från politikerna med jämna mellanrum för att de inte kom någonvart med utbyggnaden av tankställen. Sedan har det runnit ut i sanden. Det har förvisso blivit några flera tankställen, men som gasbilsförare får man finna sig i att behöva planera sina tankningar.
Tankar för övrigt ofta på Arlanda som har Stockholms enda vätgas-"pump".
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det pratas mycket om dieselförbud, men det är ju alla bilar som inte uppfyller euro6 som eventuellt blir förbjudna i vissa zoner. Det innefattar även ett antal hundratusen bensinbilar.
Bensin är det ju Euro5 på.
 
Jag ska först kolla vad böterna är sedan ska jag köra in i en miljözon med min Eu4 bensin och när jag blir stoppad av militärpolisen (nåja) ska jag visa avgascertifieringen där det står att värdena bilen godkänts med uppfyller även Euro 6.

Det är samma provmetod, lite lägre gränser i Eu6 men bilen klarade gränserna för Eu6 när den kom 2001. Så lite utveckling är det. Sen kom direktinprutningen och bensinarna började släppa ut partiklar också. Det tillkom då krav på max partikelutsläpp. Innan behövde det inte begränsas...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bensin är det ju Euro5 på.
Det är sant. Men fortfarande är det ju även bensinbilar som drabbas.
 
A AndersS skrev:
Och plötsligt kan kanske i stor skala [länk]
Så sades det...... att vätgasen skulle ta över helt efter gengasen. Det skulle ta högst ett par år innan biltillverkarna massproducerade bilar för vätgasdrift och bränsledistributionen var utbyggd.
Nu har det gått ungefär 75 år sedan dess.........
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är sant. Men fortfarande är det ju även bensinbilar som drabbas.
Fast förbudet gäller la ändå bara dieselbilar som inte är euro6.

Hade det gällt bensinare också så hade det inte blivit sånt ramaskri kring dieslar som det har.
 
Redigerat:
Den expansiva fasen av miljöbilar väcker en fråga: Det är ju inte så att el (eller vätgas) bara finns där alldeles gratis i obegränsad mängd:
Sol, vind och vatten har begränsad kapacitet som också måste byggas ut i samma takt. Undrar just om inte behoven och efterfrågan snart håller på att gå förbi tillgången på förnyelsebar energi?
(har inte gjort nån undersökning så jag kan ha fel)
 
M MagHam skrev:
Den expansiva fasen av miljöbilar väcker en fråga: Det är ju inte så att el (eller vätgas) bara finns där alldeles gratis i obegränsad mängd:
Sol, vind och vatten har begränsad kapacitet som också måste byggas ut i samma takt. Undrar just om inte behoven och efterfrågan snart håller på att gå förbi tillgången på förnyelsebar energi?
(har inte gjort nån undersökning så jag kan ha fel)
Jag skulle nog säga att efterfrågan på energi alltid är högre än tillgången ..
 
useless useless skrev:
[länk]

Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.
Tji fick jag!
 
Nu är ibte jag in till stan ofta här där jag bor för jag bor lite utkanten men jag kan nog tycka att privatbilism överhuvudtaget inte har i innerstad att göra.
Visst det kanske är omöjligt i många städer men då är det upp till politikerna att fixa så det klarar sig.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
C
T TheGame skrev:
Nu är ibte jag in till stan ofta här där jag bor för jag bor lite utkanten men jag kan nog tycka att privatbilism överhuvudtaget inte har i innerstad att göra.
Det synsättet baserar sig på (spekulerar jag :)) en tanke om att bilförare i stan använder bilen på samma sätt som man gör på landsbygden. I själva verket är det nog väldigt få privatpersoner i stan som använder bilen i "onödan". Jag och de jag känner gör det iallafall inte. Finns liksom ingen poäng med att sitta i bilkö en timme för att färdas en sträcka som tar en halvtimme att gå eller 10 minuter med tunnelbanan. Men det finns tyvärr många situationer där man inte har så mycket att välja på.

På motsvarande sätt skakar vi stadsbor på huvudet åt grannen på landet som kan åka fram och tillbaka med bilen 8 gånger under samma dag, och undrar varför han inte passar på att uträtta alla sina ärenden på en gång utan att åka hem imellan.
 
  • Gilla
Martin E
  • Laddar…
MultiMan
Jag bor på landet och planerar alltid körningen. Oftast 5-8 ärenden på samma gång och kombin överlastad. Varför skulle mina grannar vara annorlunda, vilket de inte verkar vara?

Fördomar mot folk på landet?
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Det synsättet baserar sig på (spekulerar jag :)) en tanke om att bilförare i stan använder bilen på samma sätt som man gör på landsbygden. I själva verket är det nog väldigt få privatpersoner i stan som använder bilen i "onödan". Jag och de jag känner gör det iallafall inte. Finns liksom ingen poäng med att sitta i bilkö en timme för att färdas en sträcka som tar en halvtimme att gå eller 10 minuter med tunnelbanan. Men det finns tyvärr många situationer där man inte har så mycket att välja på.

På motsvarande sätt skakar vi stadsbor på huvudet åt grannen på landet som kan åka fram och tillbaka med bilen 8 gånger under samma dag, och undrar varför han inte passar på att uträtta alla sina ärenden på en gång utan att åka hem imellan.
Det finns nog gott om stadsbor som tar bilen i onödan. Det är bara att ställa sig utanför en vanlig låg/mellanstadieskola i förorten/staden så är det mängder med föräldrar som lämnar barnen med bil trots att det kanske är 800-1000 meters gångväg mellan hemmet och skolan.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.