Rev upp köksmattan och under den fanns ett lager som ser ut som någon form av fiberbeläggning på betonggolvet. Den sitter naturligtvis riktigt hårt. Vad är det och hur i hela världen får jag bort det och, behöver jag ta bort det (kommer lägga spårade isolerskivor med golvvärme och sen ett laminatgolv ovanpå).
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

Ser ut som rester av en gammal heltäckningsmatta. Om den inte går att slita bort kolla på tex en festool DSG-AG för principen på vad för verktyg du kan använda. Finns lite videor på youtube som visar motsvarande protool modell i arbete

Om det är platta på mark och det skall ligga fuktspärr under det nya golvet är det nog bäst att ta bort det organiska materialet eftersom det i så fall troligen kommer att ruttna/mögla.

Om det däremot är ett betonggolv som är torrt (dvs källare eller liknande under) kan den gamla mattan säkert ligga kvar.

Golvet ligger i markplan. Under finns en uppvärmd källare så det är med andra ord torrt.

Tänkte också att det var rester av en heltäckningsmatta men det verkar konstigt att man hade det i köket(?)

Det har också funnits typ linoleummattor med sådant under så det kan va det när det är kök.

Är det plant så låt den ligga.

Det liknar en kokos- eller sisalmatta
cancuntobak.gif
Skapa konto

http://www.bossesmattor.se/cancuntobak.htm

Den kan ha lagts dit för att få ett mjukare golv, eller för stegljudsisolering.

Har det alltid varit kök i utrymmet?
Vad var det för slags matta som låg över och ni rev bort?

Typ en linolium-/plastmatta var den vi rev bort.

peternicklas
jussi_76 skrev:
Typ en linolium-/plastmatta var den vi rev bort.
Ja, det är typiska rester från dessa. Låt det vara, se bara till så det är plant.

peternicklas skrev:
Ja, det är typiska rester från dessa. Låt det vara, se bara till så det är plant.
Mycket troligt att du har rätt!
Jag har själv haft ett hus fullt med plastmattor med undersida av nålfilt.
Men jag tycker TS borde sett om den kvarvarande "filten" var en del av plastmattan han rev bort.

Om det är rester från en plast/nålfiltmatta kan en sådan här ta bort det kvarvarande "luddet"
256057.jpg
http://www.jula.se/slipskiva-256057

Men det dammar rätt rejält!

Som det ser ut så hörde den ihop med plastmattan

Hyr en mattstripper, ta en krokkniv och dela upp i 20cm remsor :)

peternicklas
140000-Ice-Iron.jpg
Skapa konto
Eller köp/låna ett barkjärn.

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
peternicklas skrev:
[bild]Eller köp/låna ett barkjärn.
Har gjort så själv och man får bort det värsta utan alltför mycket jobb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.