6 309 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Massiv furu = SKROT? :)
Hej
Jag skall lägga in golv på nedervåningen i ett hus från 30 talet. Jag har tagit bort flera av väggarna som satt tidigare men det går en murstock i mitten av huset. Efter lite funderande på olika lösningar, bl.a. vattenburen golvvärme så blev planen i första läget att:
Lägga klinker med elslinga innanför ytterdörren och sedan ett massivt, sammanhängande, furugolv på resten av ytan ca 55kvm.
Jag är någorlunda med på de negativa egenskaperna ett furugolv har men tycker att de positiva verkar överväga.
Det ligger råspont i botten på nästan hela våningen (det är gjutet runt murstocken) och jag hade tänk riva bort det som ligger på skruva furugolvet i råsponten ("mot" längdriktningen eller vad man ska säga).
Ytbehandling har jag tänkt någon vit variant/hårdvax.
På våningen finns hall, kök, matplats, vardagsrumsdel + en kamin skall ställas in.
Jag hade tänk att lägga dimensionen 20x134
Beslutet kändes i princip taget när jag här om dagen stötte på en en snickare som totalsågade allt vad furugolv heter. Förutom de allmänt dåliga egenskaperna så sa han dessutom att "många" som lägger golven måste plocka upp dem efter något år eftersom de börjar glipa så mycket. (?!)
Skulle gärna få lite input från någon med erfarenhet - Är furugolv skrot?
/h
Jag skall lägga in golv på nedervåningen i ett hus från 30 talet. Jag har tagit bort flera av väggarna som satt tidigare men det går en murstock i mitten av huset. Efter lite funderande på olika lösningar, bl.a. vattenburen golvvärme så blev planen i första läget att:
Lägga klinker med elslinga innanför ytterdörren och sedan ett massivt, sammanhängande, furugolv på resten av ytan ca 55kvm.
Jag är någorlunda med på de negativa egenskaperna ett furugolv har men tycker att de positiva verkar överväga.
Det ligger råspont i botten på nästan hela våningen (det är gjutet runt murstocken) och jag hade tänk riva bort det som ligger på skruva furugolvet i råsponten ("mot" längdriktningen eller vad man ska säga).
Ytbehandling har jag tänkt någon vit variant/hårdvax.
På våningen finns hall, kök, matplats, vardagsrumsdel + en kamin skall ställas in.
Jag hade tänk att lägga dimensionen 20x134
Beslutet kändes i princip taget när jag här om dagen stötte på en en snickare som totalsågade allt vad furugolv heter. Förutom de allmänt dåliga egenskaperna så sa han dessutom att "många" som lägger golven måste plocka upp dem efter något år eftersom de börjar glipa så mycket. (?!)
Skulle gärna få lite input från någon med erfarenhet - Är furugolv skrot?
/h
Allt är relativt..."glipa så mycket", det är klart att trägolv säkerligen torkar och krymper en del, men de trägolv (furu) jag sett och lagt har inte glipat så att jag blivit störd i alla fall. Nu vet jag inte vad för träslag det är i de riktigt gamla trägolven som varit i de äldre hus jag bott i, men där har det varit blandat med små och stora glipor...men då pratar vi alltså golv som legat >100 år kanske.
finare golv än ett riktigt furugolv får man leta efter, men trä är trä och rör sej med årstiderna och krymper när det torkar, så det blir mer eller mindre glipor, desto bredare plank desto större glipor, men köper man ett golv som är torrt från början, brukar väll ligga på 8% så ska det ju inte röra sej allt för mycket , sen så tycker jag att i ett gammalt hus så är just charmen att det är lite snett , vint och glipar lite här och där.
Tack för svaren!
Jag är absolut ingen expert men ser nog på saken på samma sätt som ni gör... ett massivt trägolv känns mer levande än parkett och därför accepterar man glipor, småmärken och liknande på ett annat sätt. Samtidigt vill jag inte att det ska se för "illa" ut eller som om man bara hade slipat ett råspontgolv.
Jag hade tänk golvet ca en månad innan jag sätter det - är det tillräckligt för att det ska hinna torka ordentligt?
Jag är absolut ingen expert men ser nog på saken på samma sätt som ni gör... ett massivt trägolv känns mer levande än parkett och därför accepterar man glipor, småmärken och liknande på ett annat sätt. Samtidigt vill jag inte att det ska se för "illa" ut eller som om man bara hade slipat ett råspontgolv.
Jag hade tänk golvet ca en månad innan jag sätter det - är det tillräckligt för att det ska hinna torka ordentligt?
Det är inte nödvändigtvis en fördel om golvet får torka inomhus ett så länge innan du lägger det. Är det nedtorkat till 8% (vilket massiva furugolv oftast är) så kommer det inte torka något ytterligare under de klimatförhållanden vi har nu. Gör du detta jobb i februari så är det dock en annan sak.swehels skrev:Tack för svaren!
Jag är absolut ingen expert men ser nog på saken på samma sätt som ni gör... ett massivt trägolv känns mer levande än parkett och därför accepterar man glipor, småmärken och liknande på ett annat sätt. Samtidigt vill jag inte att det ska se för "illa" ut eller som om man bara hade slipat ett råspontgolv.
Jag hade tänk golvet ca en månad innan jag sätter det - är det tillräckligt för att det ska hinna torka ordentligt?
Sen ska man veta att det är stor risk att plankorna slår sig om dom får ligga och torka. Kan vara ytterst svårt att lägga ett sådant golv sen.
ok, tack för tipset, skulle inta vara kul att brottas med 50kvm vridna 20mm plank.
Troligtvis kommer golvet att läggas om 1,5 - 2 månader - Kanske räcker med att lägga in det någon vecka innan. Tänkte beställa från baseco (http://www.baseco.se/golv/obehandlat-furu). Tror på dimensionen 135 x 20. Lagom bredd på planken och 20mm måste ge ordentlig styrsel då underlaget är lite sådär på vissa ställen. I delar av våningsplanet ligger ett gammal parkettgolv som bygger 14mm så det blir bara 6 mm ytterlighare vilket inte borde vara några problem - jag har dessutom bytt ytterdörr (och de två andra dörrarna som finns) och satt den lite tillfälligt om den skull behöva höjas.
ps. Tänkte såga upp råsponten innanför ytterdörren - regla upp lite extra och lägga en golvspånskiva för elslinga + klinker.
/h
Troligtvis kommer golvet att läggas om 1,5 - 2 månader - Kanske räcker med att lägga in det någon vecka innan. Tänkte beställa från baseco (http://www.baseco.se/golv/obehandlat-furu). Tror på dimensionen 135 x 20. Lagom bredd på planken och 20mm måste ge ordentlig styrsel då underlaget är lite sådär på vissa ställen. I delar av våningsplanet ligger ett gammal parkettgolv som bygger 14mm så det blir bara 6 mm ytterlighare vilket inte borde vara några problem - jag har dessutom bytt ytterdörr (och de två andra dörrarna som finns) och satt den lite tillfälligt om den skull behöva höjas.
ps. Tänkte såga upp råsponten innanför ytterdörren - regla upp lite extra och lägga en golvspånskiva för elslinga + klinker.
/h
Redigerat:
Tror att ett del blir missnöjda pga. man förväntar sig ett parkett/lamell-golv. Massiva golv glipar men det är en del av charmen.
Har hyffsat nytt furu-golv i köket med vitpigmeterad lack. Fint golv, men VÄLDIGT ömtåligt. Slipade om det för ca ett halvår sedan och det ser redan ut som sju svåra år. Vi har inte varit speciellt försiktiga med det, men det räcker att man tappar en gaffel för att det ska bli grova märken.
Skulle nog satsa på ek eller om det finns furu som är hårdare, typ segvuxen fura om jag skulle lägga nytt. Eller kanske gran?
Har hyffsat nytt furu-golv i köket med vitpigmeterad lack. Fint golv, men VÄLDIGT ömtåligt. Slipade om det för ca ett halvår sedan och det ser redan ut som sju svåra år. Vi har inte varit speciellt försiktiga med det, men det räcker att man tappar en gaffel för att det ska bli grova märken.
Skulle nog satsa på ek eller om det finns furu som är hårdare, typ segvuxen fura om jag skulle lägga nytt. Eller kanske gran?
Klicka här för att svara
