Jag fundrar på det ord som flera ovan använder, nämligen "slukristen". Detta måste vara dialektalt eller slang eftersom ordet inte finns i svenska språket.

seniorkonsult skrev:
Jag fundrar på det ord som flera ovan använder, nämligen "slukristen". Detta måste vara dialektalt eller slang eftersom ordet inte finns i svenska språket.
Jodå det finns i svenska språket men är ett sammansatt ord av sluk och rist.
Sluk är verbet av sluka som ungefär betyder svälja.
Och rist är ett galler. Ett annat vanligt ord är ju tex färist, som är fä och rist (fä=boskap)

Sammansatt ord. Sluk + rist (samma rist som i fä-rist) :-)

För sen
...

Ok, men det sammansatta ordet finns ej i svenskan eller i SAOL. Kul att veta men jag kallar saker för vad det är, dvs golvbrunn, galler, spännring etc så alla förstår vad som menas. Nu kom jag från tråden men har lär mig nåt nytt.
Tack!

Nu kommer det en till, var nere och skulle försöka få mitten i rummet,så man kan få fina å raka fogar, men väggarna är inte raka. Så jag vet inte vad jag ska ut gå ifrån. Eller ska man man köra på ögon mått? Eller har ni några bra tips?

mät ut mitten på rummet i båda ändarna, kolla hur det stämmer med plattorna, så att du inte får en liten bit 1-2 cm ute vid väggarna, får du det så flyttar du mittenstrecket så att det blir bra bitar vid väggarna.
När det är gjort så använder du ett märksnöre, snörslå, färgsnöre eller vad du vill kalla det för, och slår ut det strecket.
Sen mäter du på andra ledden, så att du får bra bitar även här, märk även här ut mitten (eller där du kommit fram till att det blir bra) från det mitten stecket så använder du "snickarvinkel" för att få en 90graders vinkel, slå ut även det strecket med snöre.
Nu bör du ha ett kors nästan mitt i rummet, beroende på rummet storlek så kan du kanske börja lägga plattor annars får du utgå från ett streck och flytta upp det tills du kan lägga en stöt på 60-80 cm

Det här är grunden, ibland får man medla lite, kolla med ögonen så det ser ok ut, kanske ta en "skitbit" vid en vägg om det tex ska stå skåp där

Hoppas någon fattar vad jag menar :)

nino skrev:
mät ut mitten på rummet i båda ändarna, kolla hur det stämmer med plattorna, så att du inte får en liten bit 1-2 cm ute vid väggarna, får du det så flyttar du mittenstrecket så att det blir bra bitar vid väggarna.
När det är gjort så använder du ett märksnöre, snörslå, färgsnöre eller vad du vill kalla det för, och slår ut det strecket.
Sen mäter du på andra ledden, så att du får bra bitar även här, märk även här ut mitten (eller där du kommit fram till att det blir bra) från det mitten stecket så använder du "snickarvinkel" för att få en 90graders vinkel, slå ut även det strecket med snöre.
Nu bör du ha ett kors nästan mitt i rummet, beroende på rummet storlek så kan du kanske börja lägga plattor annars får du utgå från ett streck och flytta upp det tills du kan lägga en stöt på 60-80 cm

Det här är grunden, ibland får man medla lite, kolla med ögonen så det ser ok ut, kanske ta en "skitbit" vid en vägg om det tex ska stå skåp där

Hoppas någon fattar vad jag menar :)

Hej å tack för din input,

Jag gjorde på följande sätt:

Mätte ut längden, delade det på 2
Mätte sedan bredden och delade på 2,

Sedan så börja jag måls ut det längs gående strecket, men tyckte att de inte riktigt stämmer, så de mätte jag från andra hållet, alltid motsats vägg och då stämmande det inte:(

berne88 skrev:
Hej å tack för din input,

Jag gjorde på följande sätt:

Mätte ut längden, delade det på 2
Mätte sedan bredden och delade på 2,

Sedan så börja jag måls ut det längs gående strecket, men tyckte att de inte riktigt stämmer, så de mätte jag från andra hållet, alltid motsats vägg och då stämmande det inte:(
Att det inte stämmer beror ju just på det du skrev, väggarna är inte raka/inte i 90 grader mot varandra. Detta felet får du ju ta ut med raderna närmast väggarna. Se till så du inte får för små passbitar, då syns avvikelser tydligare...

vectrex skrev:
Att det inte stämmer beror ju just på det du skrev, väggarna är inte raka/inte i 90 grader mot varandra. Detta felet får du ju ta ut med raderna närmast väggarna. Se till så du inte får för små passbitar, då syns avvikelser tydligare...

Jag provade att lägga ut klinkers på golvet golvet, för att få en bild på hur det kommer att se ut på ändarna. I den en så kommer det blir ca 15cm å i anda 10cm,

Men det jag inte har listat ut ännu är, hur jag ska börja att lägga, så jag får en rak kant att gå efter, för börjar jag i ett hörne tex så vet jag inte hur fog i mitten ligger, om den är rak. Vist kan mäta igen, men då kommer jag få rätt mått på en sida, och ett annat på andra sidan strecket.

Förstår inte riktigt problemet tror jag?

Du ska inte börja längst in mot väggen utan spara ytterraden till sist. Innanför här lägger du så rakt det går. Du får försöka styra vinkeln här så du får så lite "fel" som möjligt mot båda väggarna. Rita upp med tusch på golvet så du har något helt rakt att lägga mot. Bra är även att ha en stor vinkelhake för att få ett exakt 90 graders hörn. Det går även att rita ut 90 graders vinkeln på golvet utan stor vinkelhake, då får du mäta och använda lite grundskole-trigonometri för att få till vinkelrätheten på strecken.

Sist av allt lägger du raderna mot väggarna, här får du ju skära varje platta så att felet tas ut.

Är du riktigt osäker och har gott om tid kan du ju rita upp hela rummet så exakt det går på papper (eller ännu hellre i datorn) och "provlägga".

Hur får proffsen till rätt mellanrum mellan plattorna? Är det ögonmått som gäller?

#41: Man brukar mäta ut mitten från bägge sidorna, snörslå ett kryss, räkna plattor med fog och jämna ut så det blir fördelat jämnt. Har du tur behöver du bara skära ena kanten. Fast aldrig smalare plattor än 5 cm. Det blir då att skära båda sidorna.
#42 Man lägger med snöre mellan plattorna, proffsen gör det i början, sedan på fri hand efter snörslagning med kontrollmått med jämna mellanrum.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.