Värme allmänt
2an: Kan ju hppas på att det blir tidigare än sommaren -05 då det slutade shuntas ut värme vecka efter midsommar.. ::)
apersson850: Jaha, då var det plötsligt inte så imponerande längre. ;)
spikers_corner: Till skillnad från mig så har han ju testat seriekoppling flera gånger, och till skillnad från amatörmockarna som kopplat systemet jag eldar i, så gör han rätt. :-)
Majgårdarna: Jag har ca 70-75 grader 60-70 cm ner i min skorsten. Den är 9 meter. Har vid ny sotad panna ca 170-180 grader nere.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=49203/0]Ventilation[/link] [move by] MathiasS.
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=31372/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
Nickeh: hmm vart hittar man vedeldad varmluftspanna? lite nyfiken...behöver värma 250 kvm med 5 m i takhöjd....
apersson850: Beträffande krusiduller är Atmos pannor väldigt befriade från sånt. Vill man ha lysdioder, displayer och annat lull-lull är de helt fel val. Tjock plåt och så enkelt som möjligt verkar vara filosofin. CTC V35 har mer av den elektroniska varan. Jag skulle vilja ha en startfunktion på Atmos. Som det är nu får man manuellt vrida upp rökgastermostaten, när brasan har tagit sig. På en
classelagare: Hej ! Jag har en airmax 35 är det hur pannan fungerar eller vedeldning i almänhet som du är intreserad av ? Här kommer min åsikt om pannan i alla fall. Det som är bra är att den inte kräver någon ström, med grova rör till och en acktank placerad högre än pannan händer det ingenting om strömmen går mitt i en brasa självcirkulationen fixar laddningen av tanken utan kokning ändå.
Bananen: Sorry. såg att det var en Egor men det kanske är gamla namnet??? I så fall finns instruktionen på nätet.....
Lindgrenski: Låter mycket bra. Vill inte lägga någon större investering på vedpannesystemet som sen är bortkastat när jag byter till pellets.
elof: Ett enklare/luftigare elementskydd är inga problem. Viktigaste att tänka på är faktiskt att ha ordentlig öppning ovanför elementet....detta eftersom den uppvärmda luften stiger(oftast mot ett fönster för att förhindra kallras) Ser du till att ha ordentliga öppningar ovanför och under elementet så skall det inte påverka uppvärmingen. Det viktiga är att luften kan cirkulera! Kall
MathiasS: [moved] [link=http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7/0]Värmepumpar[/link] [move by] MathiasS.
sagatess: efter som vi fåre sålt behövs itne kallställas. sedan så fins en vedpanna i källan som är till åren men efter osm vi tänkt satsa på pelets där så vill vi spara köppa det nästa sommar där av vi väljer säta in vedkamin då den ska kuan värma upp vad föståt hella nedervåningen det plan vi säter den på som är 90 kvm
magi: [citat] Hej. Kontakta killen som forskar i lagring av energi i gips. http://www.ifm.liu.se/chemistry/chemeng/Summer%20sun%20to%20winter%20warmth.pdf Han kan säkert svara på dina frågor.
mfem: Har tänkt riva upp golvet i köket och lägga vattenburen värme i golvet. Jag har idag vattenburna element som skall bort. Hur gör jag och hur mycket kan det kosta? Rummet är cirka 45m2 och har uppvärmd källare under sig.
MathiasS: Man får inte för hög framledningstemp, däremot blir returen för varm. Detta är ett av skälen till att jag har en 500liters volymhöjande tank i systemet. Kan du hitta en pump där du kan ställa ett min-värde på framledningen så gör det också regleringen lättare sommartid.
KJE: [citat] Det är precis så jag har tänkt använda min elpatron, för underhållsvärme när jag inte är hemma och kan elda.
Nix: Jo, huset var inte direkt genomvädrat tidigare. Det fattas ventiler i källaren, men det är snart ett minne blott. Jag skall kolla med sotaren. Vi har dock precis lagt om taket, och i och med det plåtklätt skorstenen. Takets lutning och min höjdrädsla gör att jag inte varit uppe och tittat. Men det är i alla fall nyligen åtgärdat kring skorstenen. Därmed inte sagt att de gjort just
Nix: Ha Ha Right Back At Ya Det är ju därför jag har batterimaskiner ;) Men, batteriet är ju urladdat, var är laddaren, där under bänken, aj huvudet, satan också det blöder... Jag har inte ens en bågfil tillgänglig... Går det inte med maskiner så kan det kvitta. Sa killen som av misstag kapade ett värmerör med tigern, bara för att han inte orkade knäcka till med kofoten...
Andjon: "för kallvatten m.m". Kopplingarna är av samma fabrikat och typ som länkas till ovan: http://www.frese.se/smartedit/upload/pdf/Prospekt_Stalrorskoppl_SVENSK.pdf Har själv köpt sådana...
sveno: Ett litet tips bara: Absol är bra mot oljelukt. Det är oslagbart när det gäller att suga upp oljespill. Häll ut, sopa runt, sopa upp, lämna in som miljöfarligt. Oavsett vad man ska göra där det finns risk för spill av petroleumprodukter så är Absol mycket användbart. Däremot kanske det inte är så bra att ha i avloppet...
Jkullberg: Jag har byggt om hela systemet och när jag räknade lite kom jag fram till att det skulle ta mej ca 1 år att köra hem pengarna med en Alpha+ pump. Jag var ju ändå tvungen att skaffa en ny pump och Alphan kostade ca 300:- extra. så det blev Alphan! 8-) /Johan
apersson850: Tyvärr är det en av de få sakerna på fakturan som saknar nummer. Står bara Armaflex HT 15 * 13. Nu har jag letat reda på Plusprisol. Sådana var det alltså INTE, för vanlig isolering kan smälta, när solfångarna fått upp farten ordentligt. Isoleringen var alltså tvåmeters "korvar", som man fick trä på på rören. Rören var oisolerade när jag fick dem.
apersson850: Amatörer gissar, ingenjörer gör bedömningar. Du vet ju tankarna och pannan. För min egen del har jag 2250 + 80 liter, alltså 2330 där. Vi satte dit ett expansionskärl på 300 liter, så skulle det inte vara några problem. Det är det inte heller.
David_N: Någon fler som har denna oljepanna? Sökning gav inget. Funderar på pelletsbrännare. Har 2 ack.tankar på 500 liter vardera. Pannan är från -88 och funkar bra men oljan är dyr...Har inte råd i nuläget att byta mer än brännaren. Råd mottages tacksamt. M.v.h. David N