4 307 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Beslutsångest!
Hej!
Efter 10-tals timmar på det här forumet och några andra "värme"forum har jag kommit fram till att det antingen blir en Pelletskamin eller en L/L värmepump som stödvärme i mitt eluppvärmda hus.(eller båda två??)
MEN...Vilken är mest ekonomisk av dom två igentligen?
Har läst att dom med Pelletkamin är nöjda både över värmen och ekonomin.Men samtidigt så verkar det som om vissa som har en L/L VP har en lägre uppvärmningskostnad än en Pelletskamin.
Stämmer det? Är det verkligen så?
Samtidigt så är inköpspriset och installationen 3 gånger så dyr på en Pelletskamin än en L/L VP. Är det mer ekonomiskt att köra på kaminen iallafall?
En fråga till.
Hur många KW på kaminen eller vp ska man ha?
Jag har kollat på en kamin som har 10KW.Och mitt hus är på 121kvm (1,5 plan) inte så öppen planlösning (bifogar en högklassig ritning gjord i paint :-/ )
Tror ni att värmen ifrån Pelletskaminen kommer att sprida sig runt i huset och upp på övervåningen med min placering av kaminen?
Eller tror ni att jag kan komma att behöva en VP också?
Ritning på undervåningen:
http://img126.imageshack.us/img126/8193/undervning4uu.png
Efter 10-tals timmar på det här forumet och några andra "värme"forum har jag kommit fram till att det antingen blir en Pelletskamin eller en L/L värmepump som stödvärme i mitt eluppvärmda hus.(eller båda två??)
Har läst att dom med Pelletkamin är nöjda både över värmen och ekonomin.Men samtidigt så verkar det som om vissa som har en L/L VP har en lägre uppvärmningskostnad än en Pelletskamin.
Samtidigt så är inköpspriset och installationen 3 gånger så dyr på en Pelletskamin än en L/L VP. Är det mer ekonomiskt att köra på kaminen iallafall?
En fråga till.
Jag har kollat på en kamin som har 10KW.Och mitt hus är på 121kvm (1,5 plan) inte så öppen planlösning (bifogar en högklassig ritning gjord i paint :-/ )
Tror ni att värmen ifrån Pelletskaminen kommer att sprida sig runt i huset och upp på övervåningen med min placering av kaminen?
http://img126.imageshack.us/img126/8193/undervning4uu.png
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En fördel med en pelletskamin, är ju att den trots allt ger en viss myskänsla också. Det kan man ju knappast säga om en luft/luft VP.. 
Jag tror också att du kan behöva installera lite fläktar för värmeförflyttning för att sprida värmen bättre. Men det borde ju vara ganska lättlöst för dig eftersom kaminen i så fall skulle bli så centralt placerad.
Sedan finns det ju faktiskt idag också vattenmantlade pelletskaminer. Du skulle ju faktiskt på ett ganska enkelt sätt kunna bygga ett litet vattenburet system från en sådan kamin..
Jag tror också att du kan behöva installera lite fläktar för värmeförflyttning för att sprida värmen bättre. Men det borde ju vara ganska lättlöst för dig eftersom kaminen i så fall skulle bli så centralt placerad.
Sedan finns det ju faktiskt idag också vattenmantlade pelletskaminer. Du skulle ju faktiskt på ett ganska enkelt sätt kunna bygga ett litet vattenburet system från en sådan kamin..
pg99 skrev:Hej!
En fråga till.
[länk]
Mest ekonomiskt blir luftvärmepump, de är så pass billiga och effektiva idag så det finns inte mycket som slår dess "payoff-tid".
Men ska man räkna in trivsel/mys -faktorn så är ju en kamin överlägsen, inget snack om den saken.
Fast frågan var ju vilket som var mest ekonomisk.....
Vilken typ av värme har du idag?
Vad bor du i för hus?
Nytt bra isolerat eller gammalt och dragigt?
En pelletskamin kan nog trycka ut mer värme när det
är riktigt kallt ute, jämfört med pumpen, även om det är en suverän maskin.
Har en Panasonic själv sen 2 år tillbaka.
Men allt är relativt, beror självklart på vad det är för hus, isolering, golvdrag osv.
Är inte en vanlig gjutjärnskamin intressant?
Du köper en torkad kluven kbm travad ved för ~4-500:-
Tar iofs kanske mer plats men ändå.
Och det är en mkt. billigare maskin än en pelletskamin.
Nytt bra isolerat eller gammalt och dragigt?
En pelletskamin kan nog trycka ut mer värme när det
är riktigt kallt ute, jämfört med pumpen, även om det är en suverän maskin.
Har en Panasonic själv sen 2 år tillbaka.
Men allt är relativt, beror självklart på vad det är för hus, isolering, golvdrag osv.
Är inte en vanlig gjutjärnskamin intressant?
Du köper en torkad kluven kbm travad ved för ~4-500:-
Tar iofs kanske mer plats men ändå.
Och det är en mkt. billigare maskin än en pelletskamin.
Två som hävdar det hör men kan nån motivera det? Jag har nämligen svårt att se den stora ekonomiska vinsten om man ska ha en någorlunda hyfsad luftvärmepump med installation. Plus det faktum att den "eldas" med allt dyrare kWh.
Kasch, luftvärmepump är den i särklass billigaste energibesparande installationen man kan göra då man har direktverkande el som huvudsaklig uppvärmning.
Inköpskostnaden är låg och installationen enkel och billig.
Jag föreslår att man själv räknar på sitt hus på KoV hemsida. Då kommer det tydligt framgå vad som är bäst för just dig. Enda fördelen med pelletskamin/braskamin jämfört luft/luftpump är miljöfördelen samt mysfaktorn, och kanske blir det billigare i framtiden om elpriserna går upp mycket.
Jag gissar att uppvärmingskostnaden sjunker ca 25% med luft/luft värmepump, och du sparar ca 30% energi. Pay off tiden i ett hus som jag gissar ligger nära ditt blir ca 3 år med luft/luft pump och ca 6 år med pellets/vedkamin.
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/
Inköpskostnaden är låg och installationen enkel och billig.
Jag föreslår att man själv räknar på sitt hus på KoV hemsida. Då kommer det tydligt framgå vad som är bäst för just dig. Enda fördelen med pelletskamin/braskamin jämfört luft/luftpump är miljöfördelen samt mysfaktorn, och kanske blir det billigare i framtiden om elpriserna går upp mycket.
Jag gissar att uppvärmingskostnaden sjunker ca 25% med luft/luft värmepump, och du sparar ca 30% energi. Pay off tiden i ett hus som jag gissar ligger nära ditt blir ca 3 år med luft/luft pump och ca 6 år med pellets/vedkamin.
http://www.energikalkylen.konsumentverket.se/
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden