2 431 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Frigolit runt tankarna.
Har funderat lite om att ställa 100 mm frigolit mot väggen bakom tankarna(1000 L x 2 st)från golv till tak..
Klä runt tankarna med 150 gullfiber eller liknande.Sedan peta in så mkt som möjligt där det finns plats.Ovanpå ca 300 mm gullfiber och avsluta med en 100 mm frigolit..(Tänkte att peta in så mkt isolering som möjligt på toppen och låta frigoliten trycka mot taket).
Likadant på framsidan innan jag försluter med en träskiva + gips utanpå.
Några invändningar på detta förfarande.Eller några andra förslag.
Botten skulle jag ha en tunn matta,vet dock inte hur den ser ut.
Får Calmar V33 o tankarna på måndag.
Klä runt tankarna med 150 gullfiber eller liknande.Sedan peta in så mkt som möjligt där det finns plats.Ovanpå ca 300 mm gullfiber och avsluta med en 100 mm frigolit..(Tänkte att peta in så mkt isolering som möjligt på toppen och låta frigoliten trycka mot taket).
Likadant på framsidan innan jag försluter med en träskiva + gips utanpå.
Några invändningar på detta förfarande.Eller några andra förslag.
Botten skulle jag ha en tunn matta,vet dock inte hur den ser ut.
Får Calmar V33 o tankarna på måndag.
Ungefär så hade jag också tänkt göra, men sen slog det mig att frigolit är godkänt i miljöer med max 70grader i temeperatur.
I och för sig isolerar man rejält mot tankarna, så det vetti tusan vilken temp det blir mot frigoliten?!?!
Sedan brinner ju frigolit rätt hyfsat också...
Jag har ingen aning om hur jag skall göra. :-/
//Janne
I och för sig isolerar man rejält mot tankarna, så det vetti tusan vilken temp det blir mot frigoliten?!?!
Sedan brinner ju frigolit rätt hyfsat också...
Jag har ingen aning om hur jag skall göra. :-/
//Janne
Har du 150 mm el mer mineralull (gärna mer) så är det inte mång grader vid friggoliten.. Min tank blir då aldrig varmare än att den går hålla handen på o den har bara 60 mm mineralull..--Janne-- skrev:
Pratade med en rörrförsäljar som gjort på detta sätt till sin 8000 liters acktank..
Han hade reglat upp väggar först o sedan klätt med 4 varv (skarvar omlott) 50 mm friggolit sen va det 30-40 cm mineralullsisolering i mellan friggoliten o tanken.. Den blev rätt ok sa han..
Fast det kommer ju att bli varmare när frigoliten kommer utanför, eftersom luften inte kyler av mineralullen då.2an skrev:
Värmen stannar väl kvar innanför mineralullen,den kommer inte fram till frigoliten.Och kommer det fram någon värme så är det lite.Inga 70 grader.Känner på min tank idag.Står den på 90-100 grader så inte tusan är det varm utanpå pappen.Är ca 150 mm bara.
Annars har man ingen nytta av att isolera överhuvudtaget.
Annars har man ingen nytta av att isolera överhuvudtaget.
Javisst.Vet inte vad han fick 80 mm ifrån,det är väl någon tabell dom går efter.Jag frågade på 150 mm stenull + 100 mm frigolit.
Kan väl inte bli bättre än att ställa upp skivorna mot väggen,limma ihop dom,ställa dit tankarna ca 200 mm från väggen och när rörpularn är klar så är det bara att trycka dit isoleringen.Största problemet blir att flytta en dörr ca 2 dec,men och andra sidan så får jag en ny dörr där istället.Gäller att se positivt på allt man gör. :
Kan väl inte bli bättre än att ställa upp skivorna mot väggen,limma ihop dom,ställa dit tankarna ca 200 mm från väggen och när rörpularn är klar så är det bara att trycka dit isoleringen.Största problemet blir att flytta en dörr ca 2 dec,men och andra sidan så får jag en ny dörr där istället.Gäller att se positivt på allt man gör. :
Klicka här för att svara