3 234 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Konvertera från direktel
Vi har ett hus från 1800-talet med direktel och fyra fungerande kakelugnar. Kakelugnarna funkar ju som uppvärmning, men huset har byggts till i efterhand och de orkar inte hela vägen så vi har ändå i år fått en elförbrukning på ca 18000 kwh. Vi kommer visserligen att göra lite punktinsatser med isoleringen, men jag tror vi måste räkna med en liknande elförbrukning i framtiden. Alltså funderar vi på att konvertera till vattenburet system. En konvertering skulle innebära sex nya element, och jag tror vi kan låta övervåningen ha kvar elementen eftersom rummen är rätt små och värmen dessutom stiger uppåt, så behovet är inte så stort där.
Problemet är att vi inte har plats för någon panna, så vi är ganska begränsade vid val av värme. Alternativen som jag ser det är:
- fjärrvärme: Inte så lyckat för vi blir beroende av en leverantör och i dagsläget skulle det vara betydligt dyrare än att fortsätta med direktel.
-behålla direktel och installera värmepump: asfult. Eller åtminstone har jag aldrig sett nån som inte är det.
- bergvärme: dyrt. Vi vet inte hur länge vi kommer att bo i huset pga våra jobb, så vi vill helst inte göra investeringar som vi inte får igen.
Det känns som om situationen inte är helt bra, men inget av alternativen lockar direkt.
Vad säger ni, har jag missat nåt alternativ? Vad skulle ni gjort?
Problemet är att vi inte har plats för någon panna, så vi är ganska begränsade vid val av värme. Alternativen som jag ser det är:
- fjärrvärme: Inte så lyckat för vi blir beroende av en leverantör och i dagsläget skulle det vara betydligt dyrare än att fortsätta med direktel.
-behålla direktel och installera värmepump: asfult. Eller åtminstone har jag aldrig sett nån som inte är det.
- bergvärme: dyrt. Vi vet inte hur länge vi kommer att bo i huset pga våra jobb, så vi vill helst inte göra investeringar som vi inte får igen.
Det känns som om situationen inte är helt bra, men inget av alternativen lockar direkt.
Vad säger ni, har jag missat nåt alternativ? Vad skulle ni gjort?
Vi har också ett gammalt hus men satte in en ny kökspanna som eldas mot en mindre acktank (750 l). Vi ska också montera upp solfångare så att vi slipper elda i köket på sommarhalvåret (alternativet är väl elpatron på sommaren för varmvattnet)... Jag känner flera som bor i gamla hus utan källare/pannrum, som har en nyare kökspanna med en liten acktank.
Har du bergvärmebudget kanske ni kan fundera på att bygga ett enkelt fristående "pannrum" med kulvert in i huset? Några vänner till oss plockade dit en gammal sjöcontainer i stål och byggde skorsten av rostfria rör de köpte på skroten. Containern kläddes in i faluröd träpanel. Vedpannan och ack.tanken köptes begagnade. Blev billigt med undantag för dragning av nya rör och radiatorer.
Klicka här för att svara