Jag ska bygga ett 2-planshus på 218 kvm utanför Linköping. Trähus med platta på mark och golvvärme på nedervåningen. Planerar att sätta in frånlufts-vp ComfortZone CE65.

I den befintliga byggbeskrivningen är övervåningen uppvärmd med vattenradiatorer. Själv tycker jag att det vore bättre med golvvärme även på öv, dels pga det estetiska och att jag ändå vill ha golvvärme i övervåningens badrum, men också för att jag har hört att man med olika system på de båda våningsplanen måste ha 2 olika framledningstemperaturer uppe och nere.

Har dock haft svårt att skaffa mig en uppfattning om prisskillnaden på golvvärme resp. radiatorer på övervåningen. Är det mycket dyrare?

Finns det något annat än ovan nämnt som talar för/emot det ena eller andra?

Någon som vet?

P
Kan återkomma om prisskillnader ganska snart, vår vvs:are håller på att räkna åt oss på just detta, vi kommer att bygga 2 plan 220 kvm så det är ett snarlikt hus storleksmässigt.

Det vore jättefint!
:)

Om du har golvvärme i kombination med radiatorer måste du först värma upp radiatorvattnet för att sen shunta ner till golvvärmetemperatur. Då reducerar du verkningsgraden på din vp, som vill göra så kallt vatten som möjligt. Ett alternativ är att du dimensionerar radiatorerna för golvvärmetemp, men då blir de nog stora åbäken. Jag skulle gått på golvvärme så slipper du fundera. I långa loppet kan du ju glömma den merkostnaden. Eller som i dessa budgettider, använd besparingen på kommande fastighetsskatt för att låna lite extra och köp din golvvärme även till övervåningen... :-)

skillnade var för oss ca. 42 000 kronor, då har jag räknat bort golvvärme och lagt till ett antal radiatiorer istället

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.