Hej!
Mitt 1½-planshus på ca 100 kvm värmer jag med pellets.
Detta fungerar väl rätt så bra tycker jag, men nu har mamma installerat bergvärme och tänker därför skänka sin luftvärmepump till mig. (Jag tror att det är den så kallade Sverigepumpen)
Är det någon vits för mig att installera en värmepump om jag har pellets?
Finns det något läge där pumpen är bättre än pelletspannan?
Jag kanske rent av kommer förlora pengar på att sätta in pumpen?
Någon som vet? Pumpen får jag gratis, men den ska ju installeras då förstås.

Kan ju vara en bra idé. Värmepumpen värmer ned till 0 grader sen tar pellets en över..

Pelletsen har ju inte så jätte bra verkningsgrad när det är flera + grader ute. Och när det blir flera - grader ute så har ju inte värmepumpen så bra verkningsgrad heller, därimot så har pelletsen det..

Dock får du ju hålla på o mixa själv. Tror inte det finns något automatisk system för detta.

Låter som kloka ord.
Då borde detta kanske fungera då?
Jovisst får jag mixtra en del själv, men om jag kör pelletsen från november till april så kan jag ju köra pumpen resterande tid.
På somrarna stänger jag av pannan och då hoppar elpatronen in för varmvattnet. Men jag kanske kan stänga av pannan tidigare på året och gå över till pumpen. (jag kör fortfarande pannan)

vad går den på för gas? är det R22 så får den inte instaleras på lagligt sätt

Har ingen aning om vad det är för gas i den.
Men den har ju varit installerad en gång. Menar du att den inte får ominstalleras?

Är det en gammal pump, från 1990 eller nått sånt, så har kylmediet man då andvände blivit förbjudet att andvända, man får alltså inte nyinstalera anläggningar med det kylmediet.

Med tanke på skenande pelletspriser och extremt låga elpriser just nu, så går det ju snart inte förneka att man går i dessa tankar.

Jag ruvar på samma ägg jag oxå...
Ska vintervädret och pelletspriset fortsätta som det vi hade nu är det väl nästan ett måste... Med gällande elpris verkar en väl fungerarande luftpump leverera värme för ca 30 öre kWh och det är ju halva pelletspriset. Min tanke är att köra luftpump och låta pannan spetsa på elpatron. Det skulle kanske inte behövas någon pelletseldning förrän temperaturen kryper ner under 7 - 8 minusgrader.

Om hur trådskaparens tilltänkta pump fungerar kan jag inte sia om, men de nya moderna märkespumparna är ruskigt effektiva

johansjostrand skrev:
Jag ruvar på samma ägg jag oxå...
Ska vintervädret och pelletspriset fortsätta som det vi hade nu är det väl nästan ett måste... Med gällande elpris verkar en väl fungerarande luftpump leverera värme för ca 30 öre kWh och det är ju halva pelletspriset. Min tanke är att köra luftpump och låta pannan spetsa på elpatron. Det skulle kanske inte behövas någon pelletseldning förrän temperaturen kryper ner under 7 - 8 minusgrader.

Om hur trådskaparens tilltänkta pump fungerar kan jag inte sia om, men de nya moderna märkespumparna är ruskigt effektiva

För din del Johan så vore det inte fel att docka dit en luft/vatten vp, Har sett minsta Ctc L/V VP för 29000:- inkl moms o då väljer du vid vilken utetemp den ska växla mellan VP/pellets.. Den ska klara att ge cop 2,4 vid -10 o 50° framledningstemp, Den ger då 3,9 kW..

Majgårdarna
GoForIt skrev:
Med tanke på skenande pelletspriser och extremt låga elpriser just nu, så går det ju snart inte förneka att man går i dessa tankar.
2008 kommer EU:s utsläppshandel att göras om. Fler förbränningsanläggningar tas med i systemet. Man räknar med att elpriset går upp ca 15öre pga detta.

Andreas_Hansson skrev:
2008 kommer EU:s utsläppshandel att göras om. Fler förbränningsanläggningar tas med i systemet. Man räknar med att elpriset går upp ca 15öre pga detta.
Ja, jag tror att nuvarande låga elpris bara är temporärt på grund av ett flertal sammanfallande orsaker (då främst den mycket milda vintern).

Och jag väntar med spänning på sänkta pelletspriser (eller i alla fall kampanjpriser) på grund av dessa låga elpriser. De har ju haft höjda elpriser som orsak för höjning, så nu måste det snart komma en sänkning. Om inte, så tror jag vi kommer att få se en minskande pelletsmarknad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.