Byggahus.se

hål i elementet

1. A
    Medlem Nivå 5
    Har vattenburna element och har upptäckt ett litet hål, extremt litet det kommer någon droppe då och då funderar på vad man kan göra för att stoppa läckan hjälp mottages tacksamt.

2. spocks_beard
    Medlem Nivå 8
    Vart är hålet?
    Du kan stänga av cirkulationspumpen på pannan och släppa ut systemtrycket på ventilen vid expansionskärlet.
    Då kanske det slutar droppa.
    Men elementet måste bytas om du ska ha någon driftsäkerhet.

3. F
    Medlem Nivå 2
    Om det är på själva elementet och inte på termostaten så: Kemisk metall. Gör rent, stryk på, putsa fint och måla över.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Svetsa, tag loss elementet och svetsa igen hålet.

Protte

5. A
    Medlem Nivå 5
    jag tror jag satsar på kemisk metall det är ett så litet hål, som sagt det forsar inte ut, utan det kommer någon droppe ibland, var kan man få tag i kemisk metall

6. v-g
    Medlem Nivå 13
    Järnhandeln. Finns i olika former, Plastic Padding är en. Biltema har flera sorter bla en som man "knådar". Lagade mitt oljetråg med en liknande den iaf. :D

Svetsa inte risken är att elementet är jättetunt (därav hålet) och du bränner bara hål. Fast bäst vore ju att byta hela elementet till ett nytt såklart.

7. pellefant
    Medlem Nivå 11
    om det inte håller för att svetsa så är det så kasst att det snart börjar läka någon annanstans...
    å ska du kladda med epoxiprodukter så använd skyddshandskar eftersom dom är hälsovådliga...

8. B
    Medlem · Nivå 9
    Om det är ett rosthål och kommer inifrån så är den förmodligen mer eller minde sönderrostad. Risken är väl dessutom rätt stor att alla andra radiatorer också är lika rostiga.

9. M
    Medlem Nivå 9
    För fem år sen tog oljan slut en vinter när vårt hus stog tomt, fyra radiatorer fick stora sprickor längst ner. Jag slipade med slippapper och kletade på plastic paddings "kemisk metall", lät det härda några timmar och fyllde systemet igen. Det är tätt än idag.

10. pellefant
    Medlem Nivå 11
    det är ju upp till var och en att laborera med klet om man tycker det är ok med en vattenskada....