Byggahus.se

Elpatron till varmvattnet

1. S
    Medlem Nivå 9
    Hej,

Jag har en kort fråga. Jag har ett vattenburet värmesystem som är kopplat via en kökspanna. Nere i källaren sitter även en elpatron. På vinden sitter en varmvattenberedare som är kopplad till värmesystemet.

På sommaren, kan man stänga alla elementen och på så sätt köra elpatron endast för varmvatten? Drar detta då ungefär lika mycket ström som en separat eldriven varmvattenberedare?

/Styrman_Jansson

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Du har säkert lite förluster på vägen, dina rör mellan källaren och vinden känns säkert liiite varma, där sitter förlusten. Tror inte det lönar sig att åtgärda med ny beredare eller större ombyggnad. Förlusten kommer huset tillgodo men om det är +27 ute så vill man inte ha mer värme.

Protte

3. tompas11
    Medlem Nivå 8
    Tror nog (läs vet) att en separat eldriven VVB drar mindre ström i och med att förlusterna blir mindre kontra elpatron.

4. M
    Medlem Nivå 11
    Försökt förstå hur din lösning är tänkt. Som jag förstår det ligger tanken med den varmvattenberedare du har kopplad till värmesystemet att ta värmesystemets värme för att värma ditt varmvatten. Det förutsätter att du har rätt hög temperatur i elemementen, med mindre att det finns tillskottsvärme efter varmvattenberedaren. Det skapar rätt stora värmeförluster på sommaren.

Om du också har en värmepump i ditt värmesystem så kan dess effektivitet kompensera för dessa förluster, men jag gissar från formuleringen att det inte finns en värmepump inblandad. Har du en sådan, eller skaffar en sådan, så kan det ge mer nytta än värmeförlusterna i rören. Helst skall varmvattenberedaren stå nära värmepumpen, och växelventiler kunna användas för att undvika att pumpa ut värmen i radiator-rören.

--- Mats ---

5. S
    Medlem Nivå 9
    Du har förstått rätt. Bagrunden till lösningen (som sitter på plats och används för tillfället) är att jag hyr ett hus där det finns ett befintligt värmesystem med en varmvattenberedare från värmesystemet för att värma varmvatten. Installationen är från 50-talet då huset byggdes dock så har det kompletterats med några extra radiatorer på värmesystemet.

Beträffande värme på vattnet i varmvattensystemet så ligger den mellan 35-50 grader beroende på hur mycket jag eldar. Men skall jag hålla runt 22 grader inne så ligger tempen runt 45 grader.

Hur varmt varmvattnet blir vet jag ej. Dock att det alldeles för varm för att dusch i på maxtemp. Detta vore iofs bra att få reda på med tanke på legionellabakterier.

Beträffande elpatron så inser även jag att det blir lite förluster i rören men i princip så skall det inte dra mycket mer ström än en elektrisk VVB.

6. Fotografen
    Medlem · Nivå 19
    Farsgubbens gamla acktank med varmvattenberadare och elpatron drog 10 kWh extra per dygn hela sommaren...

7. M
    Medlem Nivå 11

8. S
    Medlem Nivå 9
    Tack för ett bra svar. Kommer att pröva med elpatron och avstängda radiatorer i sommar.

Skall kolla upp vad för typ av VVB det är jag har. Den sitter i en trälåda fylld med sågspån så det är lite svårt att inspektera den.

Sedan känns det som man bör kolla upp tempen på varmvattnet med tanke på risken för legionellabakterier. Varmvattnet är ju tidvis kallt eftersom det ej eldas (har ingen ack-tank) vilket jag har förstått att bakterierna kan trivas extra bra?

9. M
    Medlem Nivå 11
    Bakterier trivs slumpmässigt :) som bäst vid 37 grader. Man får lite olika information beroende på var man läser, men skall man vara trygg skall man då och då dra upp vattnet till minst 60 grader, gärna 65.

--- Mats ---