Hej!

I vårt hus, byggt 1980 med vattenburen värme, sitter det en Sigmagyr Junior (RVP 31 31) som regulator, QAD21 som framledningsgivare, och en QAC31 utomhus. Själva "shuntregleringen" (det heter så, va?) sköts av SOK 32.

Mitt problem är att den inte klarar av att regulera temperaturen, utan mina val är antingen fullt ös eller helt stängd:

Ökar jag reglage D (enligt manualen - längst till höger) så får jag efter en viss nivå fullt ös, helt öppet. Innan dess, ingenting.

Väljer jag att stänga av värmen via Sigmagyren så reagerar den rätt och stänger. Väljer jag sedan dagtemp eller natttemp så får jag ingen som helst reaktion om jag rör de röda/blå reglagen, inte ens om jag ställer dem på fullt. Sänker jag dem i bott och höjer reglage D lite så blir det fullt ös. Inget mellanting alltså.

Temperatur utomhus: 6 grader just nu. Provade inatt, med -2.5 grader. Samma resultat.

Nu använder jag den manuella inställningsmöjligheten för att få bibehållen temperatur inomhus, men det känns lite lätt tråkigt när vi ändå ska ha ett någorlunda automatiskt system. Givetvis har jag även provat att stänga av och på Sigmagyren ett antal gånger, men utan någon som helst skillnad i resultatet.

Vi köpte huset för ungefär ett år sedan, och det manuella tillvägagångssättet är det som har varit aktuellt sedan dag 1. Nu är jag lite less på det. :)

Är det värt att investera i reservdelar - en ny QAD21 och en QAC31 till att börja med (SOK32an verkar fungera bra då jag kan styra den från Sigmagyren!) - för att se om det löser problemet, eller ska man börja se sig om efter alternativa lösningar till detta system och byta ut det omgående ?

Var kan jag hitta reservdelar någonstans - ink en "ny" Sigmagyr om detta skulle behövas ?

Vad finns det för alternativa system till Sigmagyren som skulle passa utan några större ingrepp ?

Tack på förhand!!

-- Hans.

Kontrollera så att du inte tappat kontakten mellan reglercentral och givare (framförallt utegivaren) alternativt att det är kortslutning.
Inte ovanligt att utegivare börjar bete sig konstigt, fukt, dålig anslutning etc.

Hej!

Snabbt svarat! :) Jag har varit ute och mätt på utegivaren och jag misstänker att det är den som gett med sig - men jag är inte helt hundra på hur jag ska mäta (med multimeter) för att bekräfta det.. :/ Kabeln i sig är det dock inget brott på - där har jag kontakt mellan central och utegivare.

Vet inte om Siemens (tidigare Landis&Gyr etc.) nya givare är kompatibla.
Men finns en som heter QAC32 (med NTC 575) har resistans på cirka 600 Ohm vid grader 10C.
Kolla och se om det kan stämma.

FrittDrag_II skrev:
Vet inte om Siemens (tidigare Landis&Gyr etc.) nya givare är kompatibla.
Men finns en som heter QAC32 (med NTC 575) har resistans på cirka 600 Ohm vid grader 10C.
Kolla och se om det kan stämma.
Hej,

Tack för svaret - du, eller någon annan för den delen, har inget tips på var jag kan hitta den någonstans? Det är ont om bra utbud av företaget för den här typen av områden här uppe i skogen...

För att svara på min egen fråga så fick jag suverän hjälp av Anders Öhlin på metrotherm.se. Ett av deras system innehåller QAC31 och jag fick köpa den hos hos dem trots att de normalt sett inte riktar sig mot privatpersoner. :-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.