Värme allmänt
Danooo: [citat] Okej jag förstår. Just biten med transport och lagring så är det inte så stort problem för mig. Vi bor en längre bit ut på Gotland men åker veckovis (minst) till Visby för veckohandel. Har eget släp och fönster ner direkt i källaren (hög sockel) där pannan är tänkt att placeras. Kan köra släpet hela vägen till sockeln dessutom. Hehe ja kul anekdot, det har ju hänt
Demmpa: [citat] Tackar. Inom rörmockeri och vattenburen värmesystem är jag självlärd. Snappar upp en del när jag läser samt har ganska bra logiskt tänkande.
cpalm: [citat] Ja, det är i princip vanliga shuntar med elpatron och tillhörande styrning.
Suburbia: Kanske det! Varför vill man det? Fukt? Är det i så fall typ augusti vi ska ha den på?
Demmpa: Flödesglasen har blivit skitiga utan magnetit som har bildats i vattnet. Magnetit bildas när järn rostar, rärn finns i radiatorer. Finns magnetitfilter man kan montera i systemet. https://www.grundfos.com/se/learn/research-and-insights/prevent-mechanical-failures-in-the-heating-system https://www.svenskvattenbehandling.se/faq/skydda-ditt-varmesystem-fran-magnetit-varfor-och-hur/
Jonas928: [citat] 99% Att flödet går åt fel håll. Känn på rören så märker du att det är kallare uppe vid termostaten än ” utloppet” Ett fel som ökat med åren. Om det beror på att rörmokaryrket med sin höga lön lockat till sig personer utan talang därför, eller jakten på billigare arbetare med bristande språkkunskaper vet jag inte. Eller så är det tidspressen. Jag vet inte
Second: Skruvade lös termostaten igår. Piggen som nu var frilagd fick lite mild hantering och mycket riktigt. Den hade fastnat i ”stängt” läge. Motionerade den ett tag och värmen började komma in i hela elementet. Lite fundersam hur mycket som ”piggen” ska gå trycka in? Alltså hur mycket ska den kunna åka in och ut? Har ingen kunskap men kan bara trycka in den någon/några millimeter.
jonaserik: Jepp att cirkpumoen ska styras från datan är bara skit i mina ögen. Vad det ska vara bra för, kan man fråga sig och undra över. När den drar ner på farten, så kan det bli att de delar som är längst bort i systemet inte får det flöde som det behöver. Allra helst om det är GV, som går direkt utan en egen cirkpump. Så se till att bocka av auto för den och ställ en minsta fart i %,
Bataki42: Hur gick det? Min panna ser bättre ut än din. men det är svårt att få till en bra underförbränning, oftast ryker det bara när man öppnar nedre och rökgaserna åker upp i skorstenen istället för att förbrännas.
Anonymiserad 405730: Det viktiga är att täcka cellplasten mot fysiskåverkan samt skydda den mot uv ljus.. Har aldrig varit med om att man lägger den ovan jord men ser man till o skydda den så varför inte..
ChristainB: Ursäkta för dröjt svar. Jag som varit dum, det var som skrevs ovan, man drar ut reglaget så fungerar den 😅 Visade sig dock att det inte har med shunt att göra, utan var inställningar på en gammal Nibe RVP som varit helt felinställd. Jag tackar mycket för inputen här dock! Mvh
jonaserik: Hu ser rökröet ut, längre upp mot taket, isolerat eller inte. ( modulskorsten ) Troligtvis står röret och vilar på kaminen, samt stöttas i sidled längre upp, med något för att inte vingla. Du får leta högre upp hur det ser ut med infästningen. En modul går att vrida isär och brukar vara 1 meterslängder. Då kan det gå att dela en trappa upp och sätta en plugg i botten med stöd
torparavgrund: [citat] Det är styrkortet i pannan som styr shunten. På min t.ex finns en enkel ratt för att justera värmen +/-, rör jag vid den hör man direkt hur shunten ställer om sig. Förmodligen sparar du rejält på en LVVP, om gaspannan börjar närma sig tid för att bytas ut. Var inte så säker på att "högtempererat" är hugget i sten. Om inte huset är en vinglig trälåda med springor genom
fribygg: Välkommen till forumet! Om du redan har vedpanna eller fjärrvärme kan du med fördel koppla på dej på det befintliga och köra vattenburet. Om inte du redan har tillgång till prisvärd vattenburen värme skulle jag nog valt luft/luft värmepump, direktverkande elelement och elektrisk vvb till ett gästrum. Tänker bo i gästrummet mer permanent, ha det som tonnårsrum eller med tanke på
Dilato: Jadu, var börjar man.. En luft/ vatten kan du säkert docka in rätt av mot där gamla pannan satt. En riktig sådan(LVVP) har inbyggd eller kontrollerad extern varmvattenberedare, så man behöver ingen separat elektrisk sådan. Vatten kan stå i åratal i systemet. Jag har typ 15 liter trycksatt expansionskärl i mitt hus, aldrig ens brytt mig. Du behöver nog bestämma dig om du vill ha en
Musseh: [citat] Ja uppenbarligen är det högt. Får se över allt och ser ju nu om den nya kan hjälpa till. Den kommer ju värma bättre och troligtvis ha lägre förbrukning.
NICHOLAS J: [citat] Har man inte trycksatta system i bostadsrätter eller vad menar du?
BettyR: Smutsfilterventilen med magnet är nog något som börjar bli standard. Om du märker av mycket smuts i den mot magneten så är det ett tecken på mycket magnetit, och då nog bra att investera i ett större sådant filter, samt en rengöring av systemet. Kan vara bra att kolla den regelbundet första månaderna, sen 1-2ggr/år ifall det är rent. Blandnings ventilen är nog inte en standard
Dilato: [citat] ok, lycka till.
erj80: Muttern går att backa utan problem och utan att det börjar droppa våldsamt mycket mer. Tänkte att det kanske löser det lite kortsiktigt i alla fall. Får testa det imorgon.
Josth: Ja oljud och varvstyrning kan ju vara anledningar till att uppgradera till modernare aggregat.
ZeuSVI: [citat] Tack för uppdateringen!
jonaserik: [citat] Med att dra till lite är en klassiker och det kommer kanske droppa lite om men börjar vrida på vredet, men är det tortt nu, så kan du vänta till sommaren att fixa det. Kanske på andra ventiler med. Så lycka till.
eplgh: [citat] Oisolerad finns också med (se nedan). Står visserligen "källare", men borde gälla motsvarande installation på bottenplan i ett hus med betongbjälklag och utan källare. Själva dokumentet finns här: https://byggochenergiteknik.se/press/Golvvarmegerbyggoteknik8.2018.pdf. Dock så bygger denna rapport på att golvvärme är enda värmekällan, så om du har kvar radiatorn och bara
ohlinj: [citat] Det är förståss också en lösning, kanske bättre? Planerar att köra med en M60N Shunt+ Deras minifördelare för 4 slingor + 4 stycken termostater. Detta vad jag förstår fyller upp det lilla skåpet man kan köpa till fördelaren. Får man plats även med en elpatron?