hejsan jag bor i ett suterränghus från 88 och har 2 rum som ligger mot marktryck. i dessa rum har jag både frånluftskanalerna och tilluft.
vi ska renovera dessa två rum som sitter ihopa och undrar ifall man verkligen behöver frånluft ?
känns dumt att ha frånluft om man har tillluft.
tänker dock att det kanske är för fukt eller något ?

PS: såg att jag publicerade detta i fel kategori, om admin vill flytta detta till ventilation så är det super.

Tilluft har man normalt i "bra" vistelserum som sovrum, vardagsrum, gillestuga, kontor.
Frånluft har man normalt i "dåliga" rum som badrum, tvättstuga, kök, klädkammare, förråd.

Så utan att veta vad för typ av rum det är så är det svårt att säga om det ska vara till eller frånluft.

Hur ser planlösningen ut?
Var sitter tilluften respektive frånluften i förhållande till varandra samt var i rummet?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
OBS! Kanske huset är eller har varit utrustat med luftvärmeaggregat? Då kan man ha både till- och frånluft i samma rum.

J Josth skrev:
OBS! Kanske huset är eller har varit utrustat med luftvärmeaggregat? Då kan man ha både till- och frånluft i samma rum.
Det har huset haft.
Ska sätta upp ett Ftx och rummen vi talar om kommer användas som spelrum och häng hörna

Om du tar bort frånluften behöver man göra ventilationshål i innerdörrarna och se till att andra frånluftsdon öppnas så de suger ut mer luft än förut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.