2 868 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Element som är kalla. Tror det är danfoss. Vad gör jag?
Bifogar bilder. Vi har motionerat piggen och luftat. Det har inte hjälpt.
Har hört att man kan öppna flödet och spola igenom. Och det finns väl en retur ventil på dessa. Kan det bli stopp vid den?
Har hört att man kan öppna flödet och spola igenom. Och det finns väl en retur ventil på dessa. Kan det bli stopp vid den?
Redigerat:
Troligen har flera skruvat in termostaten som då fastnat och det hjälper inte alltid att motionera dessa. Kräver lite jobb.
Detta i eventuell kombination med luft i systemet är till 99% problemet. Annars är det en cirkulationspump som havererat men det hade varit lätt att felsöka.
Detta i eventuell kombination med luft i systemet är till 99% problemet. Annars är det en cirkulationspump som havererat men det hade varit lätt att felsöka.
Det är ganska vanligt att man först känner på radiator och glömmer att känna på inomhustemperaturen. När vi är runt nollan så brukar det bli lite ruggigare även inne, det tar ibland tid för system att hinna reglera mellan ljumna dagar och iskalla nätter. Radiatorerna ska inte normalt stå och vara varma så fort det är kallt ute utan istället när det blir kallt inne. Vad har ni för inomhustemperatur?
Nja.S0MMER skrev:
Ett väl injusterat (både radiatorer och reglersystem) värmesystem ska börja/höja framledningstemperaturen innan rumstemperaturen har hunnit sjunka.
Detta görs med hjälp av bl.a. utegivaren.
Genom att höja framledningstemperaturen innan rumstemperaturen har börjat sjunka så minskar temperatursvängningarna på rumstemperaturen.
Lokala termostaterna bör vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Jodå. På hösten är tempväxlingarna snabba och kan skilja mellan någon minus och flera plusgrader, då har system som svårast att reglera. Har du dessutom tex golvvärme kan det ta mer än ett dygn innan justeringar märks och då kan förhållande ha ändrats.Demmpa skrev:
Nja.
Ett väl injusterat (både radiatorer och reglersystem) värmesystem ska börja/höja framledningstemperaturen innan rumstemperaturen har hunnit sjunka.
Genom att höja framledningstemperaturen innan rumstemperaturen har börjat sjunka så minskar temperatursvängningarna på rumstemperaturen.
Lokala termostaterna bör vara injusterade så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
Med det sagt, bara för att radiatorer är kalla så betyder det inte att man har ett fel, jag hör ofta folk noja över kalla element fast inomhustemperaturen är bra.
Så man bör först fråga sig om det är kallt inomhus, och därefter om svaret är ja kolla hur radiatorerna mår. Folk tror nämligen ofta att radiatorer automatiskt är varma så fort det är kallt ute.
Pratat med danfoss
Man öppnar och spolar dom. Nu vet jag hur man gör 👍
Man öppnar och spolar dom. Nu vet jag hur man gör 👍
Piggen funkar och det är luftat. Tror det behöver spolasjohn68 skrev:
Man känner skillnaden tydligt. Vi har flera element och detta är kallt och dom andra är varmaS0MMER skrev:
Det är ganska vanligt att man först känner på radiator och glömmer att känna på inomhustemperaturen. När vi är runt nollan så brukar det bli lite ruggigare även inne, det tar ibland tid för system att hinna reglera mellan ljumna dagar och iskalla nätter. Radiatorerna ska inte normalt stå och vara varma så fort det är kallt ute utan istället när det blir kallt inne. Vad har ni för inomhustemperatur?
Tror som du. Och tar man bort termostaten så bör elementet bli varmt. Det blir det inteDemmpa skrev:
Nja.
De här ventilerna Danfos RAV-L är hopplösa när de är gamla.
Bara till förvirring är ju värmepumpägarnas eviga surrande om utegivare och shuntreglering av värmen.
Nu har TS förmodligen termostatreglering av sin värme.
Jag har levt med det här problemet i många år. Hjälper till slut inte att knacka på piggen eller knacka på ventilhuset. Nu har jag sålt kåken.
Lyckades genom att skruva bort den mässingförskruvning där piggen sitter och i hålet sticka in en skruvmejsel och knacka så att den fastnade ventilen lossnade. Problemet återkommer sedan nästa höst när ventilen varit stängd länge.
Bara till förvirring är ju värmepumpägarnas eviga surrande om utegivare och shuntreglering av värmen.
Jag har levt med det här problemet i många år. Hjälper till slut inte att knacka på piggen eller knacka på ventilhuset. Nu har jag sålt kåken.
Lyckades genom att skruva bort den mässingförskruvning där piggen sitter och i hålet sticka in en skruvmejsel och knacka så att den fastnade ventilen lossnade. Problemet återkommer sedan nästa höst när ventilen varit stängd länge.
Tack.G Granström2 skrev:De här ventilerna Danfos RAV-L är hopplösa när de är gamla.
Jag misstänker att ngn pillat på flödet. För detta element är nedställt
Lånar den här tråden, har motionerat och ändrat lite inställning enligt instruktionen ovan.
Mitt problem tycks ligga i med termostathuvudet på så trycks piggen in för långt och stryper flödet helt. Missar jag något i justeringen eller ska jag helt enkelt kapa piggen?
Mitt problem tycks ligga i med termostathuvudet på så trycks piggen in för långt och stryper flödet helt. Missar jag något i justeringen eller ska jag helt enkelt kapa piggen?