Ursäkta en högst korkad fråga men nybliven husägare utan möjlighet att fråga tidigare ägare, så prövar här. Ett kärl vid värmepumpen (IVT bergvärme ca 2000) är tomt. Bredvid står en dunk vara innehåll luktar starksprit, gissar dock ej på HB... bredvid en tratt. Jag gissar att det är köldbärarvätska som ska fyllas på? Är det månne d som finns i dunken eller är d dunkens innehåll som ska späs med vatten i ngn slags krånglig formel? Läst i olika trådar att rent vatten rekommenderas men blir fundersam när d står en dunk så lägligt placerad. Dessutom: hur fyller man på? Lossar muttern högst upp på kärlet? Vrider vredet?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 199 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 199 inlägg
Googlade på blandningsförhållande , hamnade på https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=1725.0
Har du sett denna avdelning https://www.byggahus.se/forum/forums/vaermepumpar.64/

Har du sett denna avdelning https://www.byggahus.se/forum/forums/vaermepumpar.64/
Det är inte alls krångligt, luktar det sprit i dunken ? Om ja fyll på.
Blandningsförhållandet är inte heller viktigt, även om man slentrianmässigt säger 28-29 % för att vid 30 ändras brandklassningen.
Det frysskyddet är tillför är att om man får in som kallast, minus 4grader och då kör tillbaks -8 så är det ungefär 7 grader kallare i förångaren vilket ger oss runt 15- som kallast. 28-29 % håller -18 Men detta gäller då om man blandar nytt. Om du späder på 2 liter i din dlan som innehåller hundratals liter gör inte mkt skillnad.
Så i värsta fall om du inte har nån sprit i dunken, i med lite spolarvätska.
Försvinner det igen, då har du nog ett läckage .
Blandningsförhållandet är inte heller viktigt, även om man slentrianmässigt säger 28-29 % för att vid 30 ändras brandklassningen.
Det frysskyddet är tillför är att om man får in som kallast, minus 4grader och då kör tillbaks -8 så är det ungefär 7 grader kallare i förångaren vilket ger oss runt 15- som kallast. 28-29 % håller -18 Men detta gäller då om man blandar nytt. Om du späder på 2 liter i din dlan som innehåller hundratals liter gör inte mkt skillnad.
Så i värsta fall om du inte har nån sprit i dunken, i med lite spolarvätska.
Försvinner det igen, då har du nog ett läckage .
Det ska i princip inte läcka någonting. Försvinner det mer än några deciliter per år så ska du leta efter läckage.
Jag skulle vara tveksam att använda spriten du hittat om jag inte visste att det var etanol och helst vilken koncentration den har. Köpt KB vätska brukar f ö vara färgad grön.
Nu behöver det inte vara speciell köldbärarvätska utan vilken etanol som helst duger egentligen. Den ska vara strax under 30%. Blir det lite fel i koncentrationen är det inte hela världen heller för det blir så liten påverkan när det blandat ut sig i systemet.
/Edit 2:a på bollen
Jag skulle vara tveksam att använda spriten du hittat om jag inte visste att det var etanol och helst vilken koncentration den har. Köpt KB vätska brukar f ö vara färgad grön.
Nu behöver det inte vara speciell köldbärarvätska utan vilken etanol som helst duger egentligen. Den ska vara strax under 30%. Blir det lite fel i koncentrationen är det inte hela världen heller för det blir så liten påverkan när det blandat ut sig i systemet.
/Edit 2:a på bollen
Nej, rent vatten rekommenderas inte. Däremot gör det inget om man fyller på rent vatten om man bara behöver fylla på någon enstaka liter vid nåt enstaka tillfälle. Det är ju ganska många liter i systemet så det påverkar inte blandningen så att det märks.C chillevillen skrev:
Det bästa och rekommenderade är så klart att fylla på med brineetanol (om det nu är det man har i systemet).
Hej!
Jag har också flyttat in i hus med bergvärme där kärlet är tomt. Vad ska jag fylla på med? Spelar det någon roll vilket fabrikat? Jag hittar tex AdTechLine® Köldbärarsprit. Eller är det bättre att serva-systemet? Det är över 10 år.
Jag har också flyttat in i hus med bergvärme där kärlet är tomt. Vad ska jag fylla på med? Spelar det någon roll vilket fabrikat? Jag hittar tex AdTechLine® Köldbärarsprit. Eller är det bättre att serva-systemet? Det är över 10 år.
Klicka här för att svara

