Hej
Har i princip inga kunskaper om golvärme så vill se om man kan få hjälp här! Har läst lite om liknande problem men inte blivit direkt klokare.
Har precis bytt från pellets till bergvärme om det nu har någon betydelse.
Jag får bra värme till övervåningens vattenburna element.
Väldigt dålig värme på bottenplan där golvvärmen är.
För nåt år sedan lät jag installera digitala termostater där jag i min enfald tänkte att det skulle bara vara att ställa den önskade rumstemperaturen och sen klart…
Nu funderar jag på om jag ska koppla bort digitala termostaten och låta bergvärmepumpen sköta temperaturen..? Är det en god idé och hur kopplar jag bort termostaten? Bara att dra ut elkontakten till styrenheten?
Sen funderar jag på hur jag öppnar upp flödet på varmvattnet mer (till max?) och återigen låta värmepumpen reglera värmen..? God idé? och isf hur gör man det?
Behövs systemet luftas? Hur då?
Något annat?
Har i princip inga kunskaper om golvärme så vill se om man kan få hjälp här! Har läst lite om liknande problem men inte blivit direkt klokare.
Har precis bytt från pellets till bergvärme om det nu har någon betydelse.
Jag får bra värme till övervåningens vattenburna element.
Väldigt dålig värme på bottenplan där golvvärmen är.
För nåt år sedan lät jag installera digitala termostater där jag i min enfald tänkte att det skulle bara vara att ställa den önskade rumstemperaturen och sen klart…
Nu funderar jag på om jag ska koppla bort digitala termostaten och låta bergvärmepumpen sköta temperaturen..? Är det en god idé och hur kopplar jag bort termostaten? Bara att dra ut elkontakten till styrenheten?
Sen funderar jag på hur jag öppnar upp flödet på varmvattnet mer (till max?) och återigen låta värmepumpen reglera värmen..? God idé? och isf hur gör man det?
Behövs systemet luftas? Hur då?
Något annat?
Termometern som ligger på cirkulationspumpen, har du precis lagt den där eller har den legat ett tag?
Du har ca 38⁰ i framledningstemperatur efter cirkulationspumpen, det ska räcka för att ha 20⁰ i rummen.
Den slinga som går nedåt, är det rummet varmt?
Att lufta slingorna som går uppåt är svårare.
Eventuellt kan det gå genom att stänga alla slingor utom en samt ställa upp cirkulationspumpen på max.
Annars så behöver det spolas genom slingorna med att spola ut vatten.
Du har ca 38⁰ i framledningstemperatur efter cirkulationspumpen, det ska räcka för att ha 20⁰ i rummen.
Den slinga som går nedåt, är det rummet varmt?
Att lufta slingorna som går uppåt är svårare.
Eventuellt kan det gå genom att stänga alla slingor utom en samt ställa upp cirkulationspumpen på max.
Annars så behöver det spolas genom slingorna med att spola ut vatten.
Ser inte vad du har för temp på returen på golvvärmen, men framtmp är ju rätt ok. Är det runt 30c på returen?
Pumpen vid golvvärmeshunten är på lägsta farten. Jag skulle gissa att din retur är rätt kall, och att en ökning av pumpens varvtal ger mer värme. Är alla slingors retur ungefär samma temp?
Pumpen vid golvvärmeshunten är på lägsta farten. Jag skulle gissa att din retur är rätt kall, och att en ökning av pumpens varvtal ger mer värme. Är alla slingors retur ungefär samma temp?
Satte en temp på returen nu så får se om en stund men ja den är ganska sval…B BSOD skrev:
Jaha jag trodde den stod på max… menar du det grå vredet till vänster?
Ja alla slingor känns ganska jämnsvala.
Den har legat där.Demmpa skrev:
Termometern som ligger på cirkulationspumpen, har du precis lagt den där eller har den legat ett tag?
Du har ca 38⁰ i framledningstemperatur efter cirkulationspumpen, det ska räcka för att ha 20⁰ i rummen.
Den slinga som går nedåt, är det rummet varmt?
Att lufta slingorna som går uppåt är svårare.
Eventuellt kan det gå genom att stänga alla slingor utom en samt ställa upp cirkulationspumpen på max.
Annars så behöver det spolas genom slingorna med att spola ut vatten.
Slingan som går neråt är för tvättstugan i källaren (samma som övrigt) som är ett av de varmare golven..
Ah då avvaktar jag med luftningen
Nu har jag provat att ställa cirkulationspumpen i olika lägen men det har ändå droppat ca 1 grad i huset. Bara tvättstugan som fortfarande har hyfsad temp på 16 grader, övriga rum på bottenplan är 12.5-14 grader.
Temperaturen på framledningsvattnet är nu drygt 40 grader.
-17 ute.
* Så det jag skulle vilja prova nu är att öppna upp alla rör fullt men hur gör jag det?
* Stänga ner Uponor styrenhet?
* Kontrollera så cirkulationspumpen fungerar som den ska men hur gör jag det?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Temperaturen på framledningsvattnet är nu drygt 40 grader.
-17 ute.
* Så det jag skulle vilja prova nu är att öppna upp alla rör fullt men hur gör jag det?
* Stänga ner Uponor styrenhet?
* Kontrollera så cirkulationspumpen fungerar som den ska men hur gör jag det?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
1:N Nikk Nolte skrev:
2: det räcker med att sktuva bort alla ställdonen, skruva på den grå "muttern"
När du tagit bort ställdonen kan du kontrollera så att stiften fjädrar ut som de ska (egentligen är det orimligt att alla har fastnat i stängt läge).
3: skruva bort den kromade stora skruven, det kan komma lite vatten, innanför har du motoraxen, på axeländen så är det et spår, ser du spåret så står motorn stilla, ta då en dpårmejsel (modell större) och vrid igång axeln.
Tack!Demmpa skrev:
1:
2: det räcker med att sktuva bort alla ställdonen, skruva på den grå "muttern"
När du tagit bort ställdonen kan du kontrollera så att stiften fjädrar ut som de ska (egentligen är det orimligt att alla har fastnat i stängt läge).
3: skruva bort den kromade stora skruven, det kan komma lite vatten, innanför har du motoraxen, på axeländen så är det et spår, ser du spåret så står motorn stilla, ta då en dpårmejsel (modell större) och vrid igång axeln.
Har nu skruvat bort ställdonen och kollat pumpen.
Har också stängt alla element på ovanvåningen så förhoppningsvis dirigeras allt varmvatten till golvvärmen…
Då väntar jag i några timmar och ser om det blir någon förändring…
🙏
Har du flöde i slingorna? Är det luft i dem går sannolikt flödet bara ner till källaren där det inte är luft.
Som jag skrev i inlägg 2,N Nikk Nolte skrev:
Demmpa skrev:







