638 läst ·
4 svar
638 läst
4 svar
Framledningstemp
Vad är bruklig framledningstemp i golvvärme vid DVUT (-10) för nyproducerad villa i Helsingborg? Returtemp?
Det finns ingen regel, det beror helt på ditt hus.
Vad har du för golv?
Klistrat direkt från nätet:
1. När det gäller yttemperatur är maxgränsen 27 ºC för alla golvtyper. Visst klarar många högre temperatur (ex.vis klinker) men ett golv som är varmare är obehagligt att gå på. Ett trägolv får aldrig bli varmare än 27 ºC av andra skäl. Ett problem är uttorkningen som blir hög med sprickor som resultat. Men även limmerna påverkas negativt och det tillsammans med uttorkningen gör att ett parkettgolv delar på sig.
2. Den andra temperaturen gäller den som du skickar ut i slangarna. Wirsbo anger 55 ºC som maximal temperatur för sina nya slangar. De äldre fanns i två varianter en som klarade 45 ºC och en som klarade 50 ºC.
Men om du skickar ut så mycket som 50 ºC i en betongsula så kommer yttemperaturen att överstiga 27 ºC och då kommer den första punkten att gälla.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6389.0
Vad har du för golv?
Klistrat direkt från nätet:
1. När det gäller yttemperatur är maxgränsen 27 ºC för alla golvtyper. Visst klarar många högre temperatur (ex.vis klinker) men ett golv som är varmare är obehagligt att gå på. Ett trägolv får aldrig bli varmare än 27 ºC av andra skäl. Ett problem är uttorkningen som blir hög med sprickor som resultat. Men även limmerna påverkas negativt och det tillsammans med uttorkningen gör att ett parkettgolv delar på sig.
2. Den andra temperaturen gäller den som du skickar ut i slangarna. Wirsbo anger 55 ºC som maximal temperatur för sina nya slangar. De äldre fanns i två varianter en som klarade 45 ºC och en som klarade 50 ºC.
Men om du skickar ut så mycket som 50 ºC i en betongsula så kommer yttemperaturen att överstiga 27 ºC och då kommer den första punkten att gälla.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=6389.0
Tackar hjärtligt
//Andreas
//Andreas
Klicka här för att svara