18 112 läst ·
37 svar
18k läst
37 svar
Engelskman som vill lägga sten OK eller inte?
Sida 1 av 3
Hej på Er!
En engelsman kom till min dörr idag med ett bra erbjudande.
Han vill platsätta (heter det så även utomhus?) hela min infart och sätta en liten stödmur för mig för 55.000
Nu undrar jag bara, skulle ni våga anlita en sådan kille?
Man har ju hört en del historier om engelsmän som har gjort reellt pissiga arbeten med asfalt här i Stockholmstrakten. Hur vet man om man råkar ut för samma kille, och om det är det, tror ni att han skulle vara bättre på att lägga sten?
Historien är att de har fått över (eller var det en avbeställning) från ett annat jobb, och om de avbeställer stenen, så förlorar de mängdrabatten. Därför vill ha göra ett billigt jobb för mig.
Jag skall ut och titta på en referens här i trakten imorgon, men jag är ganska skeptisk, samtidigt som jag är reellt sugen på att få jobbet gjort.
Vår garageinfart är på ca. 100m2, och det skall sättas en mur in mot huset på ca. 10-12 meter / 40-50cm.
Stenen de vill använda är ST:ERIKS Rustik.
Någon andra som har bra/dåliga erfarenheten från liknande?
Tackar
/J
En engelsman kom till min dörr idag med ett bra erbjudande.
Han vill platsätta (heter det så även utomhus?) hela min infart och sätta en liten stödmur för mig för 55.000
Nu undrar jag bara, skulle ni våga anlita en sådan kille?
Man har ju hört en del historier om engelsmän som har gjort reellt pissiga arbeten med asfalt här i Stockholmstrakten. Hur vet man om man råkar ut för samma kille, och om det är det, tror ni att han skulle vara bättre på att lägga sten?
Historien är att de har fått över (eller var det en avbeställning) från ett annat jobb, och om de avbeställer stenen, så förlorar de mängdrabatten. Därför vill ha göra ett billigt jobb för mig.
Jag skall ut och titta på en referens här i trakten imorgon, men jag är ganska skeptisk, samtidigt som jag är reellt sugen på att få jobbet gjort.
Vår garageinfart är på ca. 100m2, och det skall sättas en mur in mot huset på ca. 10-12 meter / 40-50cm.
Stenen de vill använda är ST:ERIKS Rustik.
Någon andra som har bra/dåliga erfarenheten från liknande?
Tackar
/J
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Nja, Jag är för misstänksam för att inte tycka att det är något skumt.Lindhardsen skrev:
Tror du själv på den historien? Stöldgods i min tanke.Lindhardsen skrev:
Det har stått en del i lokaltidningen om liknande typer som lägger marksten (fast dom var irländare).
Är din av samma virke så gäller det att säga ett stort nej, killarna det stod om i tidningen nöjde sig med ett "jag ska fundera lite på saken" el. dyl. för att anse sig ha en överenskommelse och köra igång. (Vilket dom med fördel passar på att göra när ingen är hemma.) Sedan blir priset plötsligt mycket högre, du måste ha missförstått deras dialekt när ni kom överens om priset... Bråkar du så kommer det några biffiga typer och uppträder hotfullt.
Varför inte fråga vart dom köpt stenen och ringa dit och kolla om det där med mängdrabatten stämmer. (Det måste för övrigt vara mycket mängdrabatt dom får om dom kan sänka timkostnaden rejält för att inte bli av med den.)
Om du trots allt tänker gå vidare så tycker jag att du ska ta flera referenser. Tänk på att även om det ser fint ut så kan underarbetet vara fusk om dom är nygjorda.
Är din av samma virke så gäller det att säga ett stort nej, killarna det stod om i tidningen nöjde sig med ett "jag ska fundera lite på saken" el. dyl. för att anse sig ha en överenskommelse och köra igång. (Vilket dom med fördel passar på att göra när ingen är hemma.) Sedan blir priset plötsligt mycket högre, du måste ha missförstått deras dialekt när ni kom överens om priset... Bråkar du så kommer det några biffiga typer och uppträder hotfullt.
Varför inte fråga vart dom köpt stenen och ringa dit och kolla om det där med mängdrabatten stämmer. (Det måste för övrigt vara mycket mängdrabatt dom får om dom kan sänka timkostnaden rejält för att inte bli av med den.)
Om du trots allt tänker gå vidare så tycker jag att du ska ta flera referenser. Tänk på att även om det ser fint ut så kan underarbetet vara fusk om dom är nygjorda.
Hade aldrig anlitat någon dörrknackande stenläggare oavsett nationalitet.
Dessutom låter detta ganska likt ett bedrägeri/en bluff som jag läste om för ett par år sedan, fast då handlade det om asfaltläggare som körde ungefär samma metodik, fast kvaliteten på asfalten var undermålig...mer likt kallasfalt och makadam.
Dessutom låter detta ganska likt ett bedrägeri/en bluff som jag läste om för ett par år sedan, fast då handlade det om asfaltläggare som körde ungefär samma metodik, fast kvaliteten på asfalten var undermålig...mer likt kallasfalt och makadam.
Tack, det var precis detta jag ville höra.
Det blir inget av den affären!
/J
Det blir inget av den affären!
/J
Efter lite mer googlande på rätta sökorden, så blir bilden lite klarare...
brittiska asfaltläggare - Google-sökning
Vet jo inte om det är de samma grabbarna, men vem vill ta chancen?
/J
brittiska asfaltläggare - Google-sökning
Vet jo inte om det är de samma grabbarna, men vem vill ta chancen?
/J
Jag kan inte förstå hur folk trots att alla ingredienser från tidigare fall finns med fortfarande kan tro ens ett uns på att just de som knackar på deras dörr är ärliga.
Här hade du:
1) Knackar på dörr
2) Engelsmän
3) Överblivet material
4) Ett erbjudande just för dig
Och ändå funderar man på om just de här engelsmännen kanske kan vara några helt andra än de man läser om i tidningen.
Varför inte chansa på ett Nigeria brev när man ändå håller på. Det kan ju vara en maka till en avliden general eller kung
Här hade du:
1) Knackar på dörr
2) Engelsmän
3) Överblivet material
4) Ett erbjudande just för dig
Och ändå funderar man på om just de här engelsmännen kanske kan vara några helt andra än de man läser om i tidningen.
Varför inte chansa på ett Nigeria brev när man ändå håller på. Det kan ju vara en maka till en avliden general eller kung
Nej, jag håller med - Vet inte vad jag tänkte på!rocklind skrev:
Ofta funderar man jo själv på vad folk håller på med, så går på detta - Och sen håller man på att åka dit själv
Får väl se vad man får betal för att få det gjort "ordentligt" sen...
Det här fick jag i mailen häromdagen.
Man kanske ska hjälpa den stackars Mrs. Salad?
Man kanske ska hjälpa den stackars Mrs. Salad?
Dearest Friend,
I am Mrs. Nura Salad. I am married to Late Engr
Abdulkadir Salad of blessed memory who is an oil explorer in Libya and Kuwait
for twelve years before he died in the year 2000.He died after a brief
illness that lasted for only four days. Since his death I too have
been battling with both Cancer and fibroid problems. When my late Husband
was alive he deposited a Substantial amount of money in millions of
dollars with a Finance firm overseas. Recently, my doctor told me that I
have only six months to live due to cancer problem. Though what disturbs
me most is my stroke sickness.Having known my condition I decided to
donate this fund to either a charity/orphanage home or devoted God
fearing individual that will utilize this money the way I am going to
instruct herein. I want this organization or individual to use this money in
all sincerity to fund charity homes (motherless homes), orphanages, and
widows. Took this decision because I don't have any child that will
inherit this money and my husband relatives are into radical organization
and I don't want a situation where this money will be used in an
unholy manner.Hence the reasons for this bold decision. Please, pray for me
to recover as your prayers will go a long way in uplifting my spirit.
I don't need any telephone communication in this regard because of my
health, because of the presence of my husband's relatives around me
always. I don't want them to know about this transaction soon as I receive
your reply. I shall give you further directives on what to do and how to
go about actualizing this project. I will also issue a letter of
authority to the Finance firm authorizing them that the said fund Have being
willed to you and a copy of such authorization will be forwarded to
you. I want you to always pray for me. Any delay in your reply will give
room in sourcing for an organization or a devoted Individual for this
same purpose. Until I hear from you by email my dreams will rest
squarely on your shoulders.
Remain blessed.
Mrs. Nura Salad.
Kanske skulle kunna köpa bara stenen av dem så att mängdrabaten inte försvinner. Dock måste man då ha full koll på att stenen inte är stulen och det kan ju vara lite svårt att bekräfta??