L
Likan: Detta låter intressant, vill du dela med dig av länkar och annat du tänkt, turbo?
2 svar · 913 läst
Tomture61
Tomture61: Det är ingen liten investering med solceller på villan . 150.000:- till 250.000:-
5 svar · 1,5k läst
H
herge: [citat] Kan svara åt mig själv. Inte mycket dessvärre! Krävs kraftigt kablage så det blir att dra allt nytt :(
1 svar · 1,2k läst
B
BSOD: Under 50v, max 200VA (vilket är samma som 200W om det är rent resistens last) räknas som en svagströmsanläggning , som inte kräver elektriker. Men både det befintliga och nya batteriet är över gränsen, så du får inte göra anslutningen själv. Med tanke på de rätt stora effekter som vissa batterier har skulle jag heller inte råda någon att själv fixa med det. Det är väl mer
3 svar · 1,6k läst
Excel
Excel: Om det är 1 dm snö och lagret närmast solpanelen överstiger 0 grader så glider rubbet av nästan omgående. Det var så jag tänkte.
24 svar · 5,4k läst
D
daVinci: En liten undran till de som vet mer. Jag ser att en del växelriktare endast supportar en batteripack. Och då blir det ett bekymmer om man vill lägga till mer batteri i framtiden. Finns någon burk man kan koppla mellan flera batteripack och en växelriktare som supportar bara en batteripack? Dvs som emulerar en batteripack.
141 svar · 37,1k läst
·
H
Hybro: Nyss börjat pillra med Litiumbatterier. Vet egentligen bara att detta som en kompis byggde åt mig av lösa celler heter LiPo, som står Litium-Polymer. Det finns säkert fler än fem olika. Som dessutom behöver olika tekniker för att laddas. Har således en laddare som kan programmeras och balancera de olika cellerna mot varandra. Har även en s k BMS inkopplad. En slags
10 svar · 1,9k läst
B
Bragul: SE3: 0,59 kr för elen 0,08 kr för nätnytta 0,60 kr i skattereduktion Summa 1,27 kr
15 svar · 8,4k läst
thegud
thegud: [citat] Det kan ju oxå vara så att skuggan bara faller på halva den ena solpanelen oavsett hur stort molnet är eller hur högt/lågt det ligger. O där tycker jag vi sätter punkt för den diskussionen för vi kan inte veta hur moln kommer att täcka hela/delvis av varken sol eller solpanel.
27 svar · 3,7k läst
B
buffyin: [citat] De första två frågorna kan du bara svara på. Är resonemanget att tjäna pengar är det bara räkna på det och prata med några leverantörer. Du gjorde väll det med solcellerna?
2 svar · 1,2k läst
M
mortimer: Många (alla?) leverantörer gjorde motsvarande när Politikerna/Skatteverket ändrade subventionen från 15% till 20% för solcellsinstallationer vad prsskifte4 2022/2023 t.om draken Sveasolar. Det är ingen rocket science detta med att ställa ut kreditfaktura när något blivit fel, förekommer relativt ofta i mina dagliga arbetsuppgifter och då är jag inte ens någon form av ekonom.
3 svar · 1,3k läst
M
mortimer: [citat] Då stämde troligen min magkänsla.
2 svar · 875 läst
thegud
thegud: Hej och tack för ditt inlägg. Då tråden är vääääldigt gammal så kan jag idag meddela att jag har uppgraderat med 20 st. Litiumbatterier på 150 Ah 12.8V. Jag har även köpt 50st monokristallin 24V paneler. Jag kör idag som då allt offgrid. Det funkar alldeles utmärkt. Har inga räkningar på el längre. Solen lyser tillräckligt här nere i söder. 😁✌️
50 svar · 9,3k läst
B
BobCat: Vi har betongpannor och installatören har föreslagt Nordmount som monteringssystem och då skulle de monteras i bärläkten. Nordmount verkar ha kommit ut med sitt system under året och jag hittar inte så mycket information om dem. https://www.nordmount.se/produkter/nm-hyper-meta Eller ska vi i stället välja K2 Systems som monteras i råsponten? (Vi bor i Skåne snözon 1,5)
0 svar · 1,2k läst
S
Sakura123: Hej alla, jag vill nyligen köpa några IBC solcellsmoduler för testning. Men eftersom det för närvarande inte finns många leverantörer av IBC-moduler på marknaden känner jag för närvarande till bland annat IBC SOLAR, Longi Solar, Maysun Solar och futurasun. Förutom dessa märken, finns det några andra märken du rekommenderar? Eller om någon har använt IBC-produkter, skulle jag
0 svar · 1,2k läst
C
crazytok: Vad har ni att säga om Sungrow kontra Huaweis Växelriktare? Funderar på att ta en som är aningen större än solpanelerna jag installerar på 20kw ist för 15kw. Huawei är hybrid och funkar med batterier om man vill använda det framöver (vilket jag dock inte tror att jag vill, men man vet aldrig…) Sungrow är inte hybrid, men också något billigare. Erfarenheter av dessa?
79 svar · 25,0k läst
·
H
Herrmalin: Förlåt att det dröjde, men här kommer i alla fall en översiktsbild. Det elektriska blev också bra, tycker jag. Går knappt att se var DC-kablarna går ner från taket, exempelvis - men där sitter en liten gul varningsskylt. Nu är problemet bara att E.ON inte vill ta emot strömmen! De säger att nätet behöver förstärkas, men kan inte tala om hur lång tid det tar. Så tills vidare kan
29 svar · 10,7k läst
·
M
mortimer: Beror på vem man frågar. Men JAG skulle inte vilja ha den så i en installation hos mig. Hur skulle du själv velat den drogs istället ? Vart sitter växelriktaren ?
1 svar · 2,4k läst
·
H
Husgubbe: [citat] Är i samma sits, skall ha batteriet i ett isolerat garage som jag inte brukar ha uppvärmt. Men tänker bygga in batteriet och bara värma upp vid batteriet. Säljaren har sagt se till att ha plusgrader för att det skall funka bra, men garantin gäller till -20. Fick inbyggnadsmått 35 cm sidor och 60 över läste jag mig till. En annan som offererade sa att +5 minst är var som är
14 svar · 9,4k läst
U
Utsliten och utdömd: Ryggåstak i en gammal lada? Min killgissning är att det är ofarligt. Störst påfrestning är mitt mellan takstolarna, men detta är ju väldigt nära en takstol där spänningarna är betydligt lägre
1 svar · 2,1k läst
·
H
Harald Blåtumme: Själv skulle jag inte tveka att nämna företaget vid namn när de som i detta fall steppat upp och gjort rätt vad som gick fel. Visst det kunde kanske gått snabbare men jag har förståelse för fördröjningar som kan uppstå. Det är sådana företag jag själv vill kontakta i framtiden, de som har ett effektivt lärande i företaget och som sätter kunden i centrum. Finns knappast några
45 svar · 12,6k läst
·
N
NielsenBau: Handen på hjärtat, hade det gett dig mer sinnesfrid att installera en braskamin, ta jägarexamen och skaffa höns istället? Kanske Du redan har detta men jag känner mig mer fri utan en anläggning på taket och leverantörer och utrustning (IOT) som ska det ska pysslas / kontaktas / bråkas med? I slutändan för mig handlar det om att slippa umgås med människor jag ändå inte vill träffa
316 svar · 56,1k läst
·
K
Kenta_S: Ok, jag håller inte ditt snack så högt. Du snackar så mycket skit! Jag har tagit upp något exempel om att det nästan alltid är brister och du kan då helt enkelt bedöma att jag ska byta batterier i ringklockor?! Ut o jobba själv mot kinder som aldrig tycker en elfaktura är rolig att betala. Liten som stor sen har jag ESV i andra änden o regering med kundskyddande lagar som drar åt set
519 svar · 37,5k läst
·
M
mortimer: Har inte leverantören gjort det ? 0% kan jag inte tänka mig är bra för batteriet. Beroende på typ skulle jag säga man bör ligga på 20-90% SOC. Checkwatt lägger batterierna på kring 65% SOC Tolkar spontant ditt inlägg som du har en SMA batteriväxelriktare på 3.7kw för ett LG batteri på 10kw. Känns kanske lite klent, även om det inte var det som frågan gällde.
1 svar · 880 läst
Z
Zakalwe: Anledning till att jag valde just Ferroamp är fasbalansering. Jag har en laddhybrid som laddas med enfas och vill samtidigt behålla 16A säkringar. Inga batterier än. Solcellsmässigt funkar den, men man får ha i åtanke att systemet inte klarar externa optimerare (då SSO:er är en del av Ferroamps koncept). Men för mig är fasbalansering ’killer app’. Och funkar gör den.
4 svar · 4,2k läst
M
Matte60: [citat] ferroamp kanske
54 svar · 15,1k läst
·
M
pacman42
pacman42: [citat] Du får inte ens installera en panel själv då effekten på panelen troligen är alldeles för stor. Alla fasta installationer är därför olagliga. Det finns en orsak till att det finns en hel del mobila lösningar på marknaden... ...men i Sverige så är inte ens färdiga "balkongkraftverk" lagliga att använda sig av utan att en elektriker installerar dem (de är lagliga i stora
30 svar · 5,2k läst
M
Martin Lundmark: [citat] Hej Erik I bl.a. USA finns rimligen det V2G, du söker men det finns inte för alla elbilar ännu. Gällande V2G så handlar det inte om det 230V uttag du har i bilen utan om en annan typ av elbilsladdare (och en förberedd elbil) för att kunna utväxla eleffekt till/från bilen, liknande ett hembatteri som t.ex. kan användas för stödtjänster. Jag har bl.a. här skrivit om V2H, V2G
5 svar · 3,2k läst
CasualBuilder
CasualBuilder: Nej, det här med solceller och batterier är ju mer en fråga om många bäckar små med passiva intäkter. Jag blev inte ansluten förr än slutet av oktober, så jag får invänta nästa sommar för full utvärdering. Har sett siffror på dryga 100kr/dag för vissa dagar från en annan användare som hade 10kWh, vilket borde ge toppar över 200kr för mig. Så håller det i sig till nästa
31 svar · 16,2k läst
·
M
mortimer: Alltså, det borde väl vara marknadsföringssiffror för resp. tillverkare att kunna visa upp hur hållbara deras batterier är.
5 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.