Solceller, Solfångare, Solenergi
knightjocke: Ser du ingen smuts så finns det inget att ta bort. Måla vet jag inte varför man ska göra. Det jag kan tänka mig är att skugga och fukt gör det trevligare för mossan. Men vet inte om typ grönfri eller liknande produkter fungerar förebyggande? För det är det enda jag kan tänka mig att är värt att spruta på
knightjocke: [citat] Felvänd smartmätare eftersom konsumtion följer produktion. Kan gå att lösa på fjärr i programmeringen beroende på vilket fabrikat, men tycker att det är mest rätt att göra det på plats.
sinuslinus: Är installationen helt klar men nätägaren ska godkänna anläggningen innan du driftsätter? Tre veckor är väl inte så mycket. Du får ha lite is i magen.
Snacken: [citat] Hej Ove! Lite gammal tråd men intressant. Har fått tag i beg vacumrör och funderar på hur bäst få ihop anläggningen. Har idag jordvärme med CTC Zenith 550i förberedda solslingor som sitter i botten. Det står att den kan förvärma brinevätskan vid lägre temp men där vet jag inte hur det funkar ovh vad som skall till ännu. Men som du skriver har jag funderat en hel del då
Arnodt: Att göra en seriekopplad sträng med 6 st paneler för östtaket och en seriekopplad sträng med 6 paneler för västtaket, och sedan parallellkoppla dessa två strängar, och in på ena MPPT-ingången, kan väl inte vara vettigt. 6 st seriekopplade paneler blir väl bara ca 6 x ca 45 Volt = ca 270 Volt, och det är på sommaren då de är väl belysta. Det blir ju knappt startspänning för den
cpalm: [citat] Ja, det blir ju en skillnad i att vinsten från produktionen går direkt ner i fickan på företaget snarare än genom en rabatt på inköpt el. Men effekten är väl i princip detsamma med dagens skatteregler(?)
Mmm214: Tack, Jo det var nog min tanke med om jag sätter på alla paneler
Arnodt: Som står i beskrivningen "Där de förborrade hålen i trapetsblecket inte stämmer med läget på takplåtåsen kan man utan förborrning skruva ner tunnplåtskruven. Den har härdad spets och äter sig skoningslöst ner genom trapetsblecket. Men man får med hårt tryck hålla nere trapetsblecket då det annars reser sig." Tunnplåtskruven vid nerskruvningen stoppar när skallen slår an mot
sinuslinus: [citat] Känns som om man behöver testa ut det där för att kunna räkna på det eller finns det bra tabeller?
Dutch: MrJay, nej, endast i kombination med batteriet och täcker grundström förbrukningen i huset. Inte mycket kvar att återkoppla till elbolaget
knightjocke: Felvänd smartmätare eller så sitter smartmätaren inte direkt efter nätägarens mätare. Om det är strömtrafo-klämmor så behöver de kolla att alla tre sitter rätt också. Beroende på fabrikat så kan man ibland göra det på fjärr i programmeringen och ibland måste man ändra fysiskt. Bästa är enligt mig att göra det fysiskt, blir lätt snurrigt i framtiden annars. Kan de inte
knightjocke: [citat] Bryt vredet uppe till vänster. Så borde allt slockna. Kan vara så att man lyckats resetta repeatern av misstag. att repeatern tappat inställningarna. Läs manualen för repeatern. Eller kolla med en lokal elektronikbutik om de har hemservice så löser de nog det
HumanCondition: [citat] Hej, och kul med en bra erfarenhet under den sol-och-vårare period som var. Med fritidshus i Nävekvarn har jag försökt få tag på en villig elektriker att göra typ samma sak (men med specifika paneler och ev Victron hybridväxelriktare), du har inte möjlighet att pm namn o kontaktuppgifter?
Martin Lundmark: Hej Det verkar som om de som tillverkar system för solceller på villor i många fall erbjuder att utrustningen även kan användas för reservkraftdrift. Men när sedan anläggningen skall anslutas till elnätet och börja användas, då upptäcker någon att det finns frågetecken gällande reservkraftdriftens utförande. Förutom TS frågor så har jag mött frågor från annat håll
Move105: [citat] Det är valbart (tror överallt). Ex. Tibber så får man välja, säkert kul få ut pengar. Men jag väljer att det skjuts över på nästa faktura hela tiden. Billig sen höst.
Dilato: [citat] Och tar du ut 6.9kW under 2 timmar har du också tagit ut 13.8kWh.🤓
Rory: Tack för alla svar. Så för att sammanfatta: inte värt att göra förberedelser nu.
gusgez: Tack för alla tankar , kunskap och motfrågor. Jag har fått svar på min fråga, tack! Min undrar var egentligen bara om batteriet laddar ur på vintern när ingen el används i huset.
Dilato: [citat] Du behöver inte två säkringar på samma krets [bild]
Martin Lundmark: [citat] Hej Maalox Enligt Energimyndigheten så är ökningen av nätanslutna solcellsanläggningar i Sverige nära 70 procent jämfört med året innan. Det handlar om över 100 000 nätanslutna solcellsanläggningar; ”Kraftig ökning av solceller i fjol i Sverige – producerar 3 TWh” https://www.nyteknik.se/energi/kraftig-okning-av-solceller-i-fjol-i-sverige-producerar-3-twh/4249497 När
tttomten: Det är 10 års reklmationsrätt på solcellsinstallation så ja du har möjlighet att kräva åtgärder av leverantören på sånt som ev hittas.
daVinci: [citat] Billigaste lösning borde vara en luftluft VP. Den värmer då luften i nedre-våningen för minimal kapitalkostnad. Och hyggligt bra COP. Golvvärmen kan du ändå ha kvar på toaletterna då man oftast har stängd dörr dit. Nästa steg är antagligen luftvatten VP. Då får du dra vattenslingor. Då åker kostnaden upp en del. Men komforten åker väl upp en del också med varma golv.
Flash_007: [citat] Ja det har jag också märkt. Det är några dagar som det ser riktigt molnigt ut, men då får man kanske ändå några KWh. Den 2/3 däremot hade vi bara 0,2KWh och den 15/3 hade vi 0,6 KWh. Tyckte att det kanske var för lågt och att något var fel, för så lågt hade jag aldrig i oktober, men det kanske är normal ändå, jag får helt enkelt avvakta lite och se hur det ser ut i
knightjocke: Kan ju vara så att strömtrafoklämmorna hamnat på fel håll. Om man inte jobbar med enegic så kanske elektrikern chansade. Vet inte om det går att vända i just enegics mjukvara. En del har sådant stöd tex Huaweis växelriktare
JohanLun: Altså, det ser ut som fan. Jag har så trassligt under mitt (ena) skrivbord (det andra har jag fäst allt i en rätta och strumpa). Men en fast installation måste ju se bättre ut. Spelar ingen roll om det tar 2 eller 4 h, så där kan det bara inte se ut. Sen om "mönsterinstallationen" har samma mängd kablar men snyggt gömda och dragna i en kabelkanal, men då SER det iallafall OK ut. Men
TT4F: Hej Har precis köpt tomt och ska bygga hus. Fråga. Ska man lägga tak där solcellerna är inkluderade i taket, eller lägger man eget tak (Tegel/Plåt) och sätter sedan paneler. Låter som om det billigaste är option 1, men ibland är det inte alltid som man tror. Så alla experter: Är det billigare? Är det jäkligt struligt om något går sönder? Tacksam för alla svar som bygger på
Harald Blåtumme: PS. Det är rätt stora förändringar som vårt lokala energibolag VEAB infört på sistone och det kräver en del energi att parera för dessa. - överföringsavgiften har övergått till en slags rörlig modell, men har som resultat att för tex februari gick från tidigare 26,61 öre / kWh till för feb 23 : 9,81 öre. - abonnemangsavgift övergick från tidigare "normalförbrukare 16 A" dvs
buffyin: Vill ni inte byta växelriktare finns det Tibber Homevolt eller Sonne som har batterier med egen växelriktare (standalone). När gäller optimering har jag inte satt mig in, flesta vanliga växelriktare ställer man in tider eller effekt som batteriet ska ladda/leverera.
Ainz: Tack @buffyin . Another one bites the dust. ... vilket iofs inte är helt sant eftersom jag ännnu inte hittat eller testat några lovande alternativ. Ja förutom Homeassistant då som kräver lite jobb om jag ger mig på den.