D
D djac skrev:
Har siktet inställt på en HomeVolt men om jag läser rätt så skulle Checkwatts tjänst Currently kunna ge samma funktioner.

Någon som har koll på om man kan eftermontera någon av de batterier de stödjer, utan att röra befintlig växelriktare? Något annat man ska tänka på i sammanhanget?

[länk]
[länk]
Checkwatt kräver att du redan har en hybridväxelriktare och sedan installerar deras CM10 modul (kostar 10.000kr). Så det räcker inte bara att köpa ett batteri för att kunna gå med.

Homevolt är ju ett färdigt system med egen växelriktare, batteri och inbyggd styrning, som är oberoende av ditt övriga system.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Hocke Hocke skrev:
Checkwatt kräver att du redan har en hybridväxelriktare och sedan installerar deras CM10 modul (kostar 10.000kr). Så det räcker inte bara att köpa ett batteri för att kunna gå med.

Homevolt är ju ett färdigt system med egen växelriktare, batteri och inbyggd styrning, som är oberoende av ditt övriga system.
Aha, du menar att det inte funkar med stand-alone batterier, uppfattade det som att Fronius kan sitta fritt från växelriktaren?
 
D djac skrev:
Aha, du menar att det inte funkar med stand-alone batterier, uppfattade det som att Fronius kan sitta fritt från växelriktaren?
Du behöver en till växelriktare till batteriet om du vill köra stand-alone.

Så priset på Homevolt ska jämföras med batteri+Växelriktare+CM10 modul+ installation.
Jag håller på att kolla vad kostnaden för ett sådant är, för att se vad som är mest prisvärt.
(det är ju inte heller 100% bekräftat från Tibber hur FCR ersättningen kommer att bli)
Sedan kan man välja att bygga ett separat Checkwatt system, eller byta sin VR till den nya Hybriden.
Då kan man ju även sälja den gamla växelriktare och få ned investeringskostnaden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Hocke Hocke skrev:
Du behöver en till växelriktare till batteriet om du vill köra stand-alone.

Så priset på Homevolt ska jämföras med batteri+Växelriktare+CM10 modul+ installation.
Jag håller på att kolla vad kostnaden för ett sådant är, för att se vad som är mest prisvärt.
(det är ju inte heller 100% bekräftat från Tibber hur FCR ersättningen kommer att bli)
Sedan kan man välja att bygga ett separat Checkwatt system, eller byta sin VR till den nya Hybriden.
Då kan man ju även sälja den gamla växelriktare och få ned investeringskostnaden.
Mycket intresserad av vad du kommer fram till!

Jag tror iofs inte att det kommer bli så svårt att få igång nätstödstjänsterna med Homevolt, Tibber som operatör funkar ju redan med Checkwatt, borde ju då bara handla om att få till styrningen.

Å andra sidan kanske Tibber anser sig för stora för att bygga tjänsten tillsammans med Checkwatt och vill bygga egen från scratch?
 
D djac skrev:
Mycket intresserad av vad du kommer fram till!

Jag tror iofs inte att det kommer bli så svårt att få igång nätstödstjänsterna med Homevolt, Tibber som operatör funkar ju redan med Checkwatt, borde ju då bara handla om att få till styrningen.

Å andra sidan kanske Tibber anser sig för stora för att bygga tjänsten tillsammans med Checkwatt och vill bygga egen från scratch?
Har fått svar från en leverantör, och för ett Sungrow system med 5,75kW/9,6kWh uteffekt från batteriet så kostar det ca 160.000kr och ger ca 24.000kr/år via checkwatt.
Homevolt har 6kW/13,3kWh och kostar 130.000kr och ger förmodligen runt 25.000kr/år
Sungrows stora paket 9,6kW/16kWh kostar ca 210.000kr och ger ca 40.000kr/år

Alla priser före avdrag som är 48,5% men max 50.000kr/ägare och år.
Så om man kan utnyttja fullt avdrag (2 ägare), så ser det ut så här

Sungrow 5,75kW = 3,5 års återbetalning
Sungrow 9,6kW = 2,8 års återbetalning
Homevolt 6kW = 2,7års återbetalning

Sen har ju Sungrow paketen en fördel att dom finns tillgängliga direkt och att du får en växelriktare som går att sätta solceller på. Så köper man ett nytt solcellssystem är ju detta billigare totalt, men har man en anläggning redan utan HybridVR (och inte tänker bygga ut), så är nog Homevolt billigare
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Tack, har under tiden själv begärt in några offerter men om nu Tibber får fram sina nättjänster så verkar faktiskt Homevolt kunna vara ett rätt bra erbjudande.
 
D djac skrev:
Tack, har under tiden själv begärt in några offerter men om nu Tibber får fram sina nättjänster så verkar faktiskt Homevolt kunna vara ett rätt bra erbjudande.
Dela gärna vad du får offererat
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Hocke Hocke skrev:
Dela gärna vad du får offererat
Fick en offert nu på följande:
Growatt Hybrid mod 10
Growatt APX batter 20kWh

Pris före teknikavdrag 195', efter avdrag 100', som jag förstod det så skulle jag kunna installera denna som en Homevolt, dvs jag behöver inte röra befintlig växelriktare.
 
D djac skrev:
Fick en offert nu på följande:
Growatt Hybrid mod 10
Growatt APX batter 20kWh

Pris före teknikavdrag 195', efter avdrag 100', som jag förstod det så skulle jag kunna installera denna som en Homevolt, dvs jag behöver inte röra befintlig växelriktare.
Har fått i princip samma pris för en Sungrow 10kW och Sungrow batterier 16kWh.
Går också att köra stand-alone, men kommer ändå byta ut min nuvarande VR och sälja den för att få ner investeringkostnaden lite till. Då detta ger 10kW uteffekt, kommer återbetalningen var kortare än för homevolt trots högre pris (och är leveransklart nu istf nån gång i Q4 för Homevolt))
 
Hocke Hocke skrev:
Har fått i princip samma pris för en Sungrow 10kW och Sungrow batterier 16kWh.
Går också att köra stand-alone, men kommer ändå byta ut min nuvarande VR och sälja den för att få ner investeringkostnaden lite till. Då detta ger 10kW uteffekt, kommer återbetalningen var kortare än för homevolt trots högre pris (och är leveransklart nu istf nån gång i Q4 för Homevolt))
Homevolt får du nog inte Q4 om du inte beställde direkt. Jag förboka den 3 dagar efteråt och stog Q1 2024 då och kollar jag nu står det bara under 2024. Men för min del är Q1 2024 perfekt då behöver nytt grönt Teknik.
 
B buffyin skrev:
Homevolt får du nog inte Q4 om du inte beställde direkt. Jag förboka den 3 dagar efteråt och stog Q1 2024 då och kollar jag nu står det bara under 2024. Men för min del är Q1 2024 perfekt då behöver nytt grönt Teknik.
Jag bokade den 1 juni kl 13, nästa direkt efter "releaseshowen", så det står Q4 2023.
Men det finns inget bekräftat än, vare sig leveranstid eller info om stödtjänster, så det kan bli 2024 för mig också.
 
  • Ledsen
buffyin
  • Laddar…
Hocke Hocke skrev:
Har fått i princip samma pris för en Sungrow 10kW och Sungrow batterier 16kWh.
Går också att köra stand-alone, men kommer ändå byta ut min nuvarande VR och sälja den för att få ner investeringkostnaden lite till. Då detta ger 10kW uteffekt, kommer återbetalningen var kortare än för homevolt trots högre pris (och är leveransklart nu istf nån gång i Q4 för Homevolt))
Hej. sugen på denna lösningen med, får man fråga om du slog till på den? //Magnus
 
R rivan9 skrev:
Hej. sugen på denna lösningen med, får man fråga om du slog till på den? //Magnus
Yes, har beställt och har planerad installation i Oktober/November
 
Hocke Hocke skrev:
Yes, har beställt och har planerad installation i Oktober/November
Kul! skulle man möjligtvis få ta del av dina offert för att beställa ett liknande paket? //Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.