G Gillar att bygga skrev:
Det jag har rapporterat är försäljning av FCR-D, det är vad CheckWatt hanter för min räkning.
Såld energi är en helt annan affär, och den ersättningen betalas ut av energileverantören. Under maj producerade min anläggning totalt 1838 kWh, av dessa matade jag in 1538 kWh till nätet.
Hur mycker ersättning fick du för dessa 1538 kWh?

Stapeldiagram som visar FCR-D-upp, FCR-D-ned och summan av dessa priser (EUR/MW) från januari 2022 till juli 2024, med hög peak i april 2023.
Diagram genererat från SVK Mimers ersättning som postats i checkwattgruppen på facebook.

Det är alltså SVK som betalar ut mindre för stödtjänster där sen Checkwatt beroende på utspädning betalar ut en del av till kund. April i år är den enda månaden som har kommit upp i tidigare nivåer.

• Gilla
witten
  • Laddar…
S Stubai skrev:
Hur mycker ersättning fick du för dessa 1538 kWh?
Jag fick 840:- av energileverantören och utöver det kommer jag att få en skattereduktion på 922:- (60 öre per kWh)

T twinor skrev:
[bild]
Diagram genererat från SVK Mimers ersättning som postats i checkwattgruppen på facebook.

Det är alltså SVK som betalar ut mindre för stödtjänster där sen Checkwatt beroende på utspädning betalar ut en del av till kund. April i år är den enda månaden som har kommit upp i tidigare nivåer.
Guldrushen för stödtjänster är nog över. Även om det vissa månader förmodligen kommer bli bra förtjänst så kommer nog mer industriell batterikapacitet komma in i systemet och leda till investeringsnivåer som återbetalar sig på tider kring 5 år.

T turbo100 skrev:
Hej,
Jag har sedan flera år solceller och funderar på att kompletera med batteri.
Hörde idag på radion att skatteverket vill "skärpa upp" dom frikostiga reglerna för just batteri så då tänkte jag det kanske är dax :)
Ser att man kan ansluta sig till vad Svea Solar kalla "Sun rewards" oxå för att dra in ytterligare lite pengar men ser inte hur mycket.

Så vad tror ni om batteri? tänkte runt 15kWhoch även installera elbilsladdare även att jag inte har elbil ännu.

Verkar finnas något som kallas heartbeat oxå som verkar inntressant, eleveras av [länk]
Kanske något att satsa på eller?
Det smartaste är att köpa ett batteri med 50% bidrag och använd energin för eget bruk.

När man konstruerar ett solcellssystem så bör man eftersträva att bli maximalt självförsörjande på egenproducerad el viket är viktigt för att kunna möta upp de framtida ökade nätavgifter och elmarknadslag där det krävs av konsumenten att kunna flytta och/eller minska energianvändningen. Elpriset kommer i framtiden att variera ganska mycket mellan -60 öre till plus 3-4 kronor och därutöver kommer överföringsavgifter och de fasta kostnaderna att öka rejält under visaa tider på dygnet. Från och med år 2027 kommer alla nätbolag att tvingas ta ut effektavgift från alla elkonsumenter.

För på bästa sätt kunna flytta sin elförbrukning och möta upp framtidens elnät och debiteringssätt så bör man förhålla sig till nedan tre (fyra) punkter vilka i princip är ett grundläggande framtidskrav i ett solcellssystem för en normalvilla.

1. Inverter/växelriktare måste vara batteriansluten.
  2. Inverter/växelriktare måste kunna fördela överskottsenergi till interna laster som elradiatorer och värmepumpar.
  3. Utöver energilager i ett batteri så måste det även finnas möjlighet att bereda varmvatten från överskottsenergi.
  4. Ö-drift vid strömavbrott (Ej en vital funktion, men bra för att skydda varor i kyl/frys vid längre strömavbrott som kan uppstå vid effektbrist, eller dylikt)
När du begär in offerter på solcellssystem så kräv samtidigt av entreprenören att de förtydligar och specificerar hur deras föreslagna lösning och produkter kan stärka din postion som konsument i framtidens elnät och prismodeller.

Beakta att de flesta villor och hushåll från början har ett användbart energilager, varmvattenberedare, som vid en nyinstallation av solceller är ett smart, billigt och enkelt energilager.

Elbilsägare bör även vara beredda att utbudet under nästa år (2025) kommer att öka rejält med billiga dubbelriktade elbilsladdare V2G/H/X och lösningar (ISO 15118). När man pluggar in bilen hemma efter jobbet så används bilens batteri till att värma din mat och duschvatten.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.