Myrlejon
Myrlejon: Ja, så var det från början men vi vill inte ha tvättstugedelen i vårt bästa läge på tomten mot sydväst. Då hamnar matsal och tvr-um mot norr och skogen, det känns lite för mörkt tycker jag, nu får den in ljus fårn söder. Tack ändå för dina synpunkter, känns som jag bara avvisar era råd men ös på med mer förslag.
4 svar · 3,8k läst
·
M
Mats: Även jag gillar lisas omritning. En klar förbättring som ger dig mer användbar yta
8 svar · 3,3k läst
·
anna225
anna225: Hej! Byggde villan Mariannelund från Smålandsvillan för ett år sedan. Har nu planer på att börja inreda öv. Behöver lite ideèr och undrar om det är någon som byggt Mariannelund och inrett öv. Vore tacksam för bilder. Funderar även på kostnad, hur mycket betalade ni? MVH Anna
0 svar · 3,8k läst
pinebar
pinebar: Vi har liknande planlösning som du och kommer att ha en öppning (fyrkantigt valv) utan dörrar till hallen. Hos oss står en mur mitt i alltihop som gör det lite svårt att få till något bra dörralternativ. Vad gäller dörrarna till matplatsen, så har vi ingen i köket, men däremot en stor dubbeldörr vid matplatsen. Det känns jättebra och skulle kunna fungera hos dig också om du
11 svar · 3,8k läst
D
Daisy: Jag skissar alltid med papper och penna först. Hur ska jag lära mig nåt program utan att använda det? Men jag tror jag fattat nu. Det ska vara fönster i väster. Så här ser det ut nu. Har inte kommit så mycket längre. (ska ju inte vara en stor tom hall.) Funderar på om det är en dålig lösning att ha dörr från sovrummet till toaletter för att det kan komma fukt i sovrummet.
17 svar · 4,9k läst
·
C
CrilleC: Sätt inte dörrarna mitt i rummet. Det blir nästan 1kvm bakom dörren som inte går att utnyttja. Jag har en kusin som har byggt en Värsåsvilla och de har skjutdörrar som går in i väggen där det är möjligt. Jag ångrar att vi inte köpte sådanna dörrar. Fundera på det.
9 svar · 6,6k läst
S
Sailorman: Prexis, det händer ibland...
3 svar · 72,1k läst
P
plitte: Tack för alla kommentarer! Mycket tänkvärt. Håller med om att det blir ganska litet, men vi kommer inte att få bygglov för större så man får försöka utnyttja kvadratmetrarna. Att slå ihop tvättstugan med badrummet har vi tänkt på också, tror det skulle funka. Det vore bara så skönt att ha ett rum man kan använda för att få undan tvätt, gå in med stallkläder, köra in
15 svar · 14,6k läst
M
MatsT: Några tankar. Funkar det inte med alternativ 1 med TS nedanför fönstret ? Skulle ge mer utrymme framför TM o TT. Känns som toan kommer att sticka ut o vara i vägen om du vinklar den 90 grader ut i alt 2 och kanske lite inklämd om du sätter den med ryggen upp mot dörrväggen. Vill du ha bänkutrymme ovanför TM/TS (väldigt praktiskt) så kanske snedväggen blir problem. I alt. 2 kanske
2 svar · 2,1k läst
·
Ella
Ella: Om vi börjar från vänster så saknar jag avhängningsplats i klädvården. De flesta vill använda den som groventré och då måste det ju också finnas plats för de leriga stövlarna, ridkläderna och vad det nu kan vara! Jag tycker att badrummet är onödigt stort (långt från toaletten till handfatet!) så man kunde lika gärna låta klädvården få yta därifrån. Om ni tar
4 svar · 2,6k läst
Smacker
Smacker: [citat] Jo tomten är verkligen ett riktigt drömläge. Kunde aldrig i vår vildaste fantasi tro att vi skulle få den....
10 svar · 3,3k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: Om ni tänkt att "ta till" så är steget från 136 kvm till 180 rätt saftigt. Ni ska kanske fundera på nåt kring 150 kvm istället. :) ( = ett extra rum)
5 svar · 2,0k läst
C
Conan: Jodå! Den ligger där...
51 svar · 9,3k läst
·
D
Daisy: Svårt att säga nåt innan du lagt till köksinredning osv. Jag tycker det blir en lite tråkig lång gång i mitten.
2 svar · 3,0k läst
·
Åsa76
Åsa76: [citat] Vi har mätt o mätt och om man har större än 70 så slår de ti kanten på snedtaket..... Vi planerar att dra in vatten snyggt utanpåliggade så att vi kan om X antal år ta bort duchkabinen. Vi har precis pungat ut med 60 papp för vattenskada på nedre plan så vi är förbenat trötta på detta, därav kabinen!
8 svar · 11,8k läst
·
A
Anna_Robban: [citat] Får sänka ned det i golvet! :) Man kan inte sätta nån skiva för eller nått? Annars kanske ni kunde välja en modell på badkaret med tassar? Allt går att lösa. Det kan bara ta lite längre tid ibland!
3 svar · 4,3k läst
·
Åsa76
Åsa76: Jo, 7 låter ju rimligare! Många sovrum/arbetsrum är ju på 8-9kvm i nya hus.
9 svar · 17,7k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Exakt så, inget konstigt allt. Vi har planerat vårat hus så när vi renoverat.
5 svar · 3,3k läst
M
Mats: Och lägg gärna upp nuvarande ritningar så brukar det komma lite ideer och förslag
2 svar · 2,4k läst
pason_67
pason_67: Dagsläget ligger ju i inlägg1. Allmänt så är den lägre delen med "stor" skorsten dagens byggnad. Den "nya" är den högre och den platta delen, med trappa på utsidan. Emellan är dagens trapphus, fast det bygger jag helst om.
8 svar · 2,7k läst
·
Snailman
Snailman: Lite mer kvadratiskt arbetsrum och lite färre kvm. Japp, ska bli möbler såsmåningom...
10 svar · 2,4k läst
·
O
OlaF: Smartdraw (gratis demo, kostar sedan), utöver de redan nämnda, fungerar också hyfsat. Jag vet flera som verkligen gillar det men själv blev jag aldrig helt övertygat. Jag gör 99% av mina skisser med rutat block och penna. Går snabbare att få ihop en skiss än att boota datorn. Fast, jag har gjort tekniska skisser sedan jag var tio och dessutom läst ritteknik på gymnasiet så jag har
6 svar · 3,0k läst
M
mino: Klokt, man kan ju planera så att det finns utrymme för en plan B om det blir för jobbigt att springa ner.
8 svar · 5,7k läst
A
alacs: Jag skulle riva "uppifrån" och ned till trappan, dvs inte under. Vi har ett trapphus mitt i huset med väggar på båda sidorna. På ena sidan ligger vardagsrummet, och där ska vi öppna trappan från trappan upp till taket. Primärt för att vi dessutom ska ta upp en öppning från vardagsrummet till hallen, men även för att trapphuset är så instäng. /alacs
3 svar · 3,7k läst
·
J
JonOMaria: Men om du vill ha större sovrum Mikab så kan du ju slå ihop förrådet med sovrummet. Det beror ju på vad du tänkt att ha där, eller hur du vill ha sovrummet. Det kan ju vara i minsta laget att bara få plats med sängen i sovrummet. Vi har motsatt problem då vi bygger om ett gammalt hus, vårt sovrum är på 21 kvm,vilket jag tycker är alldeles för stort, men eftersom vi inte kan flytta
19 svar · 3,5k läst
·
M
Ms_IT-Nisse: Jag gillar denna planlösningen, men har några tips till dig (jag bor själv i ett 260 kvm stort hus med liknande planlösning, se bif pdf): - Placera en öppen spis mellan hall och vardagsrum, vi har en sådan som skärmar av och det är en insats med genomsyn som vi murat in i en ca 120 cm bred spis som vi klätt med svart klinker. Den är suverän och det är det första som gästerna ser
10 svar · 3,4k läst
Ella
Ella: Ja, det var så vi tänkte också. Men igår hos säljaren så ändrade vi oss ändå och kommer att ha ett fönster med rullgardin. Det finns ju mörka vintermånader också :).
3 svar · 2,6k läst
H
hurk: såsom det ser ut nu känns det som att det bästa vore att omvärdera var "föräldrasovrummet" skall vara. Men det kanske finns starka argument för nedervåningen. Jag skulle bytt plats med "gästrum/kontor". Fördelar skulle vara egen klk + eget badrum, egen våning för ev. tonåringar med eget tv-rum etc. en nackdel kan vara söderläget, en välisolerad vägg kanske är lösningen. /a
5 svar · 5,0k läst
·
S
snylften: hejsan ! tack för allas åsikter vi tar till oss detta ska inte göra några större ändringar... huset är beställt kommer v 42 lite kan säkert ändras på plats men det är bra att höra andras synpunkter !! mvh snylften
7 svar · 2,1k läst
·
K
kvistarn2: tänkte kanske nåt i den här stilen, är det helt åt skogen tro? samtidigt är man lite kluven om man ska skaffa en dubbelsäng istället, det är ju lite snyggare men tar mer plats...
4 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.