W
Wimpypimpy: [citat] Kolla in: https://resatillgotland.se/ Finns en hel del bra tips där.
5 svar · 1,4k läst
S
Skittele: Tycker leasinguppläggen skaver och letar därför gångbara alternativ till att privatleasa elbil (bara elbil, ej hybrid)? Är det smartare att köpa eget och sen sälja? Lån behöver tas på största delen, kan få bolånevillkor. Bilen skulle vara en ~1 år gammal vid köp och sen sälja vid ~3 år och då lösa lånet (största värdeminskning avklarad) Synpunkter & tankar, risker, fabrikat
0 svar · 540 läst
B
bryggstun: Sök efter anders på landet på facebook. Han har gjort några inslag pm getingbon. Annars så skulle jag testa hårspray på bina. Om dom överlever så luktar dom iallafall gott! Sedan är ju troligen radar nyttigare att andas in än hårspray men hårspray har ju många hemma.
49 svar · 13,2k läst
·
X
xxargs: Betala alltid med kreditkort (inte bankens betalkort) vid sådana tveksamma köp då du alltid kan reklamera köpet som 'fraud' (vilket detta kan klassas som eftersom du inte fått varan eller tjänsten levererad) och få tillbaka pengarna igen via din kreditkortsförsäkring. Detta svider mer för företagen än många andra 'ekonomiska' åtgärder då förutom att pengarna betalas tillbaka
1 svar · 1,8k läst
S
saltet: Köpt bil från kvd med hemleverans. Har 10 dagars ångerrätt. För mig inga problem utan har en bra bil som rullar.
3 svar · 1,6k läst
M
Mjolnir: [citat] Jag lossade hjulen, såg inget uppenbart fel. Borstade med stålborste på de delar jag kom åt och knackade lite med hammare. Spolade av med slangen och det ramlade av en hel del smuts. Körde en sväng och det lät inget förrän efter 10 minuters körning, dock svagare än tidigare just denna gång.
7 svar · 4,9k läst
·
Nicro
Nicro: Har fått en kruka och ”varmvattenberedare” i koppar. Skulle vilja snygga till dem lite utan att förlora patinan. Tips? Läste om ketchup, kan det funka? Vill inte att de skall bli blanka som om de var nya. [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
A
A bygg: Det är väsentlig skillnad på skriftspråk och talspråk. Meningen i trådstart är korrekt i skrift. (dessutom en myndighet, då ska det vara lite torrt…)
11 svar · 907 läst
wildeside
wildeside: Hit kan vi hänvisa dom som alltid ska spårar ur i sina diskussioner och skriver mindre hövliga inlägg om varandra eller bara i största allmänhet förstör en tråd.
0 svar · 612 läst
G
gaidin: [citat] 🤣 Nä, det är nordatlanten. Seglade ner till Kap Verde för ett par år sedan och har båten där.
37 svar · 8,6k läst
·
U
Ucklahoma: [citat] Har inte xciting insprut? Jag har en vän som haft en xciting 500 tror han sa den toppar 170 km/tim… då drar det väl soppa. Men den är ju som en buss. Han bytte ut den till förmån för en mindre Honda på 300 cc. Jag har en annan vän som har en Kawasaki 300 cc skoter och han är sjukt nöjd med den. Jag har även pendlat med en Piaggio Skipper 150 cc tvåtakt. Om man jämför med
28 svar · 3,4k läst
B
Bjober: Det är olika tryck för olika förbrukare. Gissningsvis 3kpa till spis och kylskåp samt 50kpa till värmepanna. Att montera fel sort kommer i bästa fall resultera i att det inte funkar och i värsta fall brand. Så det är viktigt att det blir rätt. Din 50kpa verkar dessutom vara justerbar för anpassning till pannans effekt. Jag skulle läckagetesta regulatorerna med såpvatten regelbundet
1 svar · 1,1k läst
·
M
MagHam: I natt hade vi den kraftigaste geomagnetiska stormen på 20 år. Vad många kanske inte känner till är att fenomenet kan vara besvärande för anläggningar som har långa metallstråk, typ järnvägar, elnät eller gamla telenät. Electrojetströmmar i jonosfären skapar också strömmar i jordskorpan som antingen följer kablar, eller om resistansen där är hög, letar sig upp kraftnätets
0 svar · 877 läst
B
Bjober: [citat] Max moment för losstagning av glödstift eller oljeplugg i plasttråg innebär att kundmottagaren kan ringa till kunden och säga" vi tar hem delar och drar hårdare när du har tid och råd med ett eventuellt stillestånd ". 3/8" hylsa kan ha mer plats för glödstiftets kontaktstift än 1/4" hylsan. Glödstift med flatstift kan vara tight. Speciellt om hålet i hylsan är snålt
14 svar · 3,2k läst
·
Dan1891
Dan1891: Parkslide verkar ju vara rätt vanligt att laga mat på i Asien. Kan man använda den till detta, så kanske det inte är så dumt att ha sånt i trädgårn?
16 svar · 3,8k läst
Nicro
Nicro: Var med och dela på miljonerna. :) https://www.atg.se/tillsammans/inbjudan/AUFU-ETN9-106302/_Lp0Sauyrd24kdOn:QFImyN2HXPO0jLuIE3Ctxg:VhV89d0CyMECli1wdlDisAcFoJz19Fxjiw
0 svar · 415 läst
p-pennan
p-pennan: Mitt staket har stått sedan 2008 utan att ruttna. Har svårt att se att det fungerat om stolparna stått i kontakt med jord. Med lite gräs som växer upp så kommer du inte se metallen. [bild]
7 svar · 1,9k läst
·
T
Tercel: Lödkolv med rejäl värme, och modigt våld fungerade.
5 svar · 939 läst
S
Sthlm_: Om de knappt kan spå vädret i övermorgon. Hur träffsäkra tror du dessa är?
1 svar · 1,5k läst
·
T
timbalandos: [citat] Jag är också nyfiken - har du testat nu och vill dela med dig av erfarenheterna?
12 svar · 14,3k läst
E
Eld: Om du inte gör det går paketet i retur till avsändaren. Du kan åka på moms tull och avgift eller inget. Allt beroende på en massa olika saker.
1 svar · 1,6k läst
snaggletooth
snaggletooth: Som sagt, kolla YT, där finns guider för det mesta. Jag hade loss en dörrsida fram i min V90 när högtalaren hade pajat, var inte det minsta krångligt när man väl såg var alla skruvar satt gömda.
17 svar · 11,1k läst
·
S
Stefan1972: Fisk är väl en sak men aldrig att normalt kött blir dåligt på det viset. Det kan ju ligga kylt hur länge som helst efter bäst före och det blir bara bättre och bättre typ. Sen får man komma ihåg att vacuumpackat ger en vis lukt det också, färsk kyckling och även lax kan få en unken lukt men sköljer man av och låter det ligga framme så avtar det. I praktiken betyder det såklart
4 svar · 1,6k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Har du betalat extra för att stå 8-10:30 så har du fortfarande brutit mot parkeringsreglerna och böterna är korrekt utfärdade enligt skyltningen. *Men* du har absolut möjlighet att ställa krav på den som har tagit betalt för tider som inte är avgiftsbelagda. Jag skulle börja med att kräva att de stod för bötesbeloppet (eller "tog hand om det") Dock så tror jag som jag sa
9 svar · 2,8k läst
·
H
HenrikHuslöse: [citat] Det är ju inte EU som gjort fel utan inkompetenta svenskar. Som vanligt. Kompetensen i Bryssel är högre än Sverige. [citat] Nja, saker som snölast, vindlast, DUT behöver tabelleras för olika områden. Behöver inte vara nationellt. Köpenhamn och Malmö lär ha ganska exakt samma klimat. Det är mer åt hållet standarder och behöver inte regleras i detalj i lag.
4 svar · 608 läst
Violina
Violina: [citat] Min Subaru (-99) hade öglor för att sätta barnstol i baksätet också, där gick inte heller att stänga av airbagen fram..
21 svar · 15,2k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] Ungefär min nivå. Tack.
8 svar · 1,3k läst
·
B
Björn—72: Jag köpte en ultraljudsskrämma för ett par år sedan. Rätt dyr och fungerade inte på varken katter eller rådjur. Rådjuren stod bredvid den och käkade på roserna….
3 svar · 1,5k läst
H
heimlaga: Jag gör ju det mesta arbetet som projektanställd men en del passsar inte in där så jag har en liten firma som bisyssla. I fjol omsatte den 3500 euro. I år blir det omkring 8000. Firman har ingen egendom eftersom verktygen är de samma som jag använder i min huvudnäring och de är min privata egendom med momsen betalad. Då är det enkelt att lägga ned firman om den inkomstbringande
44 svar · 3,5k läst
Dan1891
Dan1891: Jäklar vilken bana det börjar bli!
49 svar · 9,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.