Hej på er alla!

Det är såhär att jag för första gången i livet har fått nöjet att beställa en helt ny bil.
Visserligen en rumänsk budgetvariant, men ändå :cool:

dacia-duster.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är ju bilen redan beställd så jag vill bara ha positiva kommentarer ;)
Det blev som sagt en Dacia Duster 1.5 dCi (4x2), med lite extra utrustning.
Utrustningsnivån kallas för "Lauréate" och där ingår lite gott och blandat som man kan förvänta sig i en bil från 2014. Vi gjorde några tillval, bl.a takräcke, dragkrok, farthållare och designpaket.
Slutpriset på detta blev 156 000:- och det känns ju överkomligt för en fabriksny bil.

Beräknad leverans är vecka 50 och jag är och kommer va som ett barn som väntar på julafton fram till dess.

Är det nån som har funderat på att köpa en Duster eller äger en redan och har något kul att säga om den?

Har ni inget bra att säga så kan vi väl ljuga istället så jag åtminstone får vara glad tills bilen kommer! :D
 
  • Gilla
Norrlandskusten
  • Laddar…
Farthållare borde va standard.
Xenon?

Kul med nytt såklart men jag undrar om livslängden blir som man förväntar.
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Har två kompisar som kör Dacia och båda nöjda. Urustningsnivån i standard är löjligt låg, men handlar ju om vad man vill betala. Är väl förövrigt en blandning av Renault och Nissan...
 
Krocksäkerheten är lite sådär vad jag läst.
 
Coolt med en bil från drakulas hemland. Hur mycket dyrare hade det blivit med 4x4?
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Fick en sådan där som lånebil när min bil var på service. Vilket mörker... Kändes som en bil från slutet av 90-talet i utrustningsnivå och byggkvaliteten var usel. Motorn var orkeslös och bullrig. Nä, jag tar hellre en begagnad bil av "bättre" märke än den där.

Nåja, du ska få några positiva kommentarer också. Jag tycker den är rätt snygg faktiskt. Dessutom är sikten utmärkt och fyrhjulsdriften ska visst vara riktigt bra :)
 
Jag har i dagsläget en Renault Megane -02 som gått 20 000 mil och har det att jämföra med, så för mig känns det ju som en modern och säker bil.

Har man däremot en Volvo för 350 000:- att jämföra med så är det ju såklart en helt annan sak.

Det är ju som med precis allt annat i världen, man får det man betalar för!
Vill man inte betala 1500 för en farthållare för att man till 90% bara kör i stadstrafik eller gropiga grusvägar, ja då skiter man i det helt enkelt :)

Jag har provkört den 3 gånger och motorn är så pigg som en 109 hästars turbodisel är, helt ok med andra ord.
Motorn är densamma som sitter i miljontals Renault och även Nissan om jag har förstått rätt så den är väl beprövad.

@JLov - Ca 20k. Vilket va svårt för mig att motivera för sambon att vi skulle ha...
 
[video=youtube_share;WxweGY74_to]http://youtu.be/WxweGY74_to[/video]

"En person som är prestigelös kan absolut bli nöjd med den här bilen"


/Marcus - Mr. Prestigelös
 
Bara det inte är en växellåda från Renault i den. Sämre skit får man leta efter.
 
Jag skulle absolut kunna tänka mig en Duster om jag var på jeephumör, den är ju rejält mycket billigare än andra jeepar och har klarat sig bra i tester. Krocksäkerheten är uppgraderad jämfört med tidigare versioner som saknade antisladdsystem. Sen ser den helt ok ut också.

Återkom gärna med testrapport.
 
maah skrev:
Vilket va svårt för mig att motivera för sambon att vi skulle ha...
"Men älskling, tänk om vi får barn. Vill du inte att han/hon ska åka så säkert som det bara är möjligt?". Kan inte misslyckas! :cool:
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
Alfredo skrev:
"Men älskling, tänk om vi får barn. Vill du inte att han/hon ska åka så säkert som det bara är möjligt?". Kan inte misslyckas! :cool:
Haha, skulle ju såklart ha provat det!
Tveksamt dock om samma argument hade fungerat för att få köpa en 5" skärm för 6000:- istället för att bara nöja sig med en "vanlig" stereo.
 
pelpet skrev:
Jag skulle absolut kunna tänka mig en Duster om jag var på jeephumör, den är ju rejält mycket billigare än andra jeepar och har klarat sig bra i tester. Krocksäkerheten är uppgraderad jämfört med tidigare versioner som saknade antisladdsystem. Sen ser den helt ok ut också.

Återkom gärna med testrapport.
Såja, äntligen nån som bara kommer med positiva kommentarer! :)

Självklart återkommer jag med en rapport!
 
Jag har också kollat en del på Dacia Duster. Kör förbi en (nya modellen) till och från jobbet och tycker den är snygg. Priset tilltalar ju också :) För samma peng får man t ex en XC60 från 2010 med knappt 20000 mil på mätaren. Frågan är ju vilken bil som är mest pålitlig...

Kollade ni på några andra bilmodeller också? Vilka? Vad var det som gjorde att valet tillslut föll på Dustern?
 
Vi (Jag) kollade på Skoda Yeti också.
Anledningen till att valet föll på Dustern va framförallt priset.

Skodan börjar på 199 000:-, drar mer bränsle och har högre utsläpp (CO² g/km)
 
  • Gilla
f_s_81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.