Inredning
Anonymiserad 23608: Precis så! Tack för förtydligandet.
bebben: Bastu é ju en tanke... har dock en redan i garaget :D Åter till panelen i snétaket; jag funderar på om det inte kan bli för vitt om man täckmålar panelen samtidigt som man har vitt skivmateriel i taket? Hmm det får bli till att provmåla en del...
orionizer: Sök lite på Blocket, där finns säkert nån som säljer nåt som ser ut som nytt men som är billigt :) Gjorde en snabb sökning och fann detta (ser ut att ingå 2 st iläggskivor också) http://www.blocket.se/vi/7321287.htm?ca=11_s
Smillan: Hej! Vem har mycket fantasi och kan ge mig inspiration i hur jag kan göra om mitt vardagsrum så det blir riktigt injudande och mysigt och gärna mer modernt och med rätt belysning? Vardagsrummet är avlångt, lite över 40 kvm. Ena långsidan är i princip täckt med fönster och altandörr förutom ca 2 m, andra långsidan finns 3 korta väggar, mellan dem 2 valv ut mot kök och hall.
Milla66: Har köpt spottar på Clas Ohlson, både bra och prisvärda. Har dem i både biorum och kök :) De är på 50w styck och sen dimmer på dem, jättemysigt!
lottentott: Hejsan! Jag bor i ett hus med badrum och tvättstuga på ovanvåningen och med balkong i direkt anslutning till detta! Det är kanon tycker jag! :) Det är inte så stort, tvättstugan 2,5 x 2 meter och badrummet ungefär lika stort! Dels så får man in mycket ljus från det stora förnstret i balkongdörren och det är så bra att kunna hänga ut saker på vädring!!! Stå med balkongdörren
RenoVera: Hej, Vi tillverkade vårat eget vinställ att ställa ovanpå köksskåpen för några år sedan. Först gjorde vi ramen i trä, i önskad storlek. Tex 30cm hög x 30cm djup x 120cm bred. Sedan delade vi in den i flera lika stora fack. Tex. 4 st fack som vardera blir 30cm breda. Gjorde även dessa skiljeväggar mellan facken i trä. Borrade hål genom samtliga skiljeväggar, för att kunna trä
RenoVera: Hej igen, Kul att det är så många som svarat på denna tråd. Ännu roligare att det är så många som resonerar som jag. Naturligtvis får även mina tre gossar röra sig fritt hemma, i alla rum utom ett ska tilläggas. (Eller kanske två, vårt sovrum också). Vi har valt att ha leksaks och lekförbud i det nyrenoverade och nyinredda vardagsrummet. Detta har de accepterat och är inte
elof: [citat] Vanligt tegel går fint, men det rundade som du nämner.....hmm.....jag hade rivit ner det, brukar gå ganska lätt. Om ytan under inte är fin så är det bara att trycka på en ny gipsskiva, spackla och måla. /AB
jessica: Är inte hemma i Sthlm. Men Beijers har i alla fall haft det och jag undrar om inte coop har det också.. Lycka till!
Pesco: :D Hej! Var hittar man lampskärmar till sänglampor? Alla skärmar verkar vara såna man har i fönstret, dvs som fästs på själva glödlampan. Tips tas gärna emot. Gärna också om det finns någonstans där man kan köpa själva "skelettet" och sedan klä det själv. Letar även efter plafondlampor eller annan taklampa som inte "bygger" så mycket. Gärna något med trä, grov textil eller
johan77: Jag skulle satsa på lut eller järnvitriol för att få en gråaktig yta på furun. Det blir snyggt mot både ek och lönn. Eller olja med vitpigmenterad olja även om det kanske inte passar med lönnen (jag har svårt att se det framför mig). [citat]
Snickar_Palle: Ex,ets brorsa hade satt lister i två "speglar", sen en fyrkant med 4 mm board som limmades fast, fasad.. sen lackades han alla dörrarna med vitt spray.. vart som gamla spegeldörrar... finfint. :)
fiddeli: hej Jag tror också på en mönstrad tapet. Det är så kul med fondväggar för att de är enkla att byta färg/tapet på. Det är enkelt fixat på några timmar .... så om du inte har någon egen ide varför inte försöka hitta någon "het och nyinkommen" fondväggstapet. Jag såg en vit på vit på Åhlens som jag gillade, det verkar som om fyrtiotalsmönster är litet på gång, grönt ska
fiddeli: Hej! Jag undrar om du tänkt dig kaklet i den nyans som finns på bilden? Varför kommer du att lägga in ett nytt brädgolv? mvh fiddeli
Misse: Tusen tack för bra tips- nu fick vi lite mer att fundera på :)
digital: [citat] Nej, det tycker inte jag :-) Matsalsbordet kan man dessutom ha till annat när det inte används som matsalsbord, t.ex. spela spel. När man däremot t.ex. har gäster vid middagsbordet vill man kanske ha köket "för sig själv" så att man kan lämna odiskade kastruller och förberedd mat framme utan att man behöver sitta och titta på det medan man äter.
Snigla: Hejsan! Ett lättare tips kan ju vara att behålla tapeten ifråga.. men att bara spara den som en fondvägg och istället plocka "upp" nån färg ur tapet och måla rummets övriga väggar med... Lycka till MVH Sandra
Fagerborn: [citat] Skenor för iläggsskivor !!! :P Såna skulle jag behöva till mitt tänkta matbord. Jag tänkte köpa en lång, 80 cm. bred bänkskiva, skruva på snygga ben, kapa iläggsskivor både till höger och vänster men jag undrade just om man kunde köpa beslag till iläggsskivor. Tror du att det är den typen av skenor som jag skulle använda ?? Hur ser de ut ??
Nils_N: :-?Vi skall inreda vårt fritidshus med våningssängar. Finns det någon som har snickrat sina egna sängar och har ritningar ller har tips var jag kan hitta ritningar? Tack på förhand Nils
pars: Det är väl lite åt det hållet vi sneglar nu men vi tycker det finns en djungel av stolar. En annan sak som vi oroar oss för är att vi är osäkra på om det ser bra ut med 4st på varje sida eller blir det lite konferensrums stuk över det? Är denna oro obefogad? Jag skulle gärna vilja se några bilder från verkliga miljöer där detta finns(även andra), så kom igen nu och visa era
Capi: En tavellist med snygga kokböcker är jättefint, men sätt inte tavellisten för högt. Om det hamnar för högt kommer hela rummet att krympa på höjden även om man har en randig tapet. Har du funderat över ngt klocka? Kan vara bra att ha. Capi
byggimpert: [citat] TACK Lena, det värmde gott att höra :-*, det har varit mycket på det privata planet under en tid.... men jag hoppas att jag succesivt kommer att kunna spendera mer tid härinne, fast riktigt i samma utsträckning som tidigare blir det nog inte ännu iaf. KRAM / Christina.
rudivoller: Oh, jag önskade att jag gjort elementskydden men det har jag inte!! ::) Jag hittade bilden på hos ett snickeriföretag. Med tanke på att det verkar vara en äldre våning skulle jag kunna tänka mig att lösningen är ca 30 cm djup och att man gjort skåror eller liknande precis över elementen för att minimera kallras. Skulle också tippa på att man använt MDF.
rudivoller: Om du kan, flytta kylskåpet någon annanstans och gör så här: [bild]
johan77: [citat] Det är ett helt OK pris för svensktillverkade möbler av bra kvalité.
Hillevif: Jag skulle vilja ha en byrå som egentligen döljer en kattlåda tillverkad dvs det ska bara vara ett skåp med två dörrar fram för enkel rengöring och en kattlucka på kortsidan. Har ni något tips på någon bra möbelsnickare i Stockholm (gärna runt Kungsholmen) och om ni kunde ge mig något riktmärke på vad som är normalpris. Jag har aldrig beställt något av en möbelsnickare