Inredning
Nora: Sista valen till huset...handlar förvisso om badrum men det är ju inredning det också! - Vit kakel på väggarna till typ svart glänsande, inte direkt blankt men inte matt heller klinkergolv har vi tänkt i toaletten. Så till frågan...BLANKT ELLER MATT KAKEL ??? Det är lite ojämnt typ, inte vågigt utan snarare nån gammaldags känsla... Vidare,,,,Vi har en klinkerplatta i typ stenvitt
fenomena: Ett tips för slutfinishen är att måla med annan färg än vit först. Dvs måla bordet grått, dovt grönt eller dovt blåt, varför inte engelst rött? Sedan vitt. Därefter kan du försiktigt rugga upp ytan med sanspapper runt kanter och hörn, där ett bord normalt blir slitet. kanske repa lite med en spik eller dyl på bordsskivan. Resultatet blir rustikt och passar förmodligen i den
Redhead: [citat] Hej Lotten, jag följer med spänning din installation och hoppas den går vidare från idéstadiet. Som sagt - tror du kommer bli nöjd. Vill gärna tänka som du - att man kan sticka ut lite med hallen. Det är ett rum som märks och ger första intrycket. Samtidigt är det inte ett rum man sitter i timmar och umgås i, så risken att man tröttnar på en stark tapet/färg är kanske
uthusarna: Tjena! Har själv en bonde, tv-bänken alltså =) Funkar finfint, se upp så att inte din dvd, video eller förstärkare är för stor för de tre facken. De är nämligeninte så rymliga märkte jag...
Manberg: [citat] Stiliga länkar, jag bara älskar sånna här prylar, så sidan prylkoll var ett superbra tips för mig i alla fall! Vore det inte kul om det fanns ett ämne som hette prylar?
Setareh: CarpetVista är ett bra företag som har många mattor att välja mellan. Du kan gå in på http://www.carpetvista.com/ och sen är det bara till alla leta runt :)
spikmas: Vi har varit i kontakt med lokala leverantörer (Dalarna) och kommer troligen att köpa av någon av dem.
lbg: Håller med Gaia, jag skulle ALDRIG byta bort stenbänkar! De är ju så vackra och passar i både modern och gammal miljö! Jag är SÅ nöjd över att vårt husleverantör (Götenehus) har fönsterbänkar av kalksten som standard, många andra har istället träskivor. Är dina bänkar förstörda, försök istället att renovera dem, håller med föregående talare. Vad ska man med träbänkar
vonSassen: Vad är det för fel på gardiner ??? ;D Sätt en caféstång tvärs över den aktuella fönsterrutan på önskad höjd och fäst olika saker beroende på den rumsliga karaktären, i ruffönstret t.ex. kedjor eller långa trådar med flöten, i barnrummet långa olikfärgade halsband mm. Sånt finns ju i "draperier", vilka man förstås kan kapa av till önskad längd, det är bara att låta
Soffin: Vi har valt Eljo Senso till hela vårt nybygge, de tyckte vi var pricken över i:et! :) Det dröjer några månader innan våra egna är på plats, men du kan läsa mer på deras hemsida. http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|503|622|&ID=100166&BrandID=2&thislevel=2
saravillfara: Du kanske redan känner till Ikeas Pax-serie? http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?topcategoryId=15597&cattype=sub&categoryId=15857&parentCats=15597*15852&storeId=2&catalogId=10103&langId=-11&chapterId=15859 Deras högsta dörrar mäter 229 cm - du kanske kan kapa? Lycka till! :)
lottentott: Hejsan! I IKEAs nya serie "Stockholm" Har de en sådan fåtölj i en stram enkel design! Supersnygg! ;)
lier: Dom från vipkids var hur häftiga som helst :) Men vilka priser :( Men smakar det så kostar det ;) Gillade även sängen från möbelmagasinet verkar vara en rejäl säng. Tack för infon hade inte sett nån av dessa sängar tidigare ;)
andersmc: Den faktor som vägde tyngst när jag valde gipstak var brandsäkerheten.
lena_l: Jag tycker ek och björk går bra att blanda. Vi har valt bort målade möbler eftersom dessa har en tendens att se skavda ut efter ett tag (tänker ffa på köksbord och stolar). I nya huset har vi ekkök i öppen lösning m allrum/vardagsrum där vi har ett ljust björkbord (allegro från stolab). Nu vet jag ju inte hur det kommer att se ut (vi får huset nästa vecka) men själv tycker jag
CWeiss: [citat] Nja, det är inte golv utan en "Panel" som man sätter i t.ex en hall eller i ett rum på väggen.
pappskallen: Inred är kanon att handla med, jag köpte två barstolar där och dom var jättetrevliga. Det sura var att frakten inte var inräknad i priset (som kräver gratis registrering för att synas) och den drog iväg på 800:- plus moms...............
linda_fbg: [citat] Det är ju något sånt som jag ska göra till vår hall. Har du ingen bild på din bänk? Har du gjort den av IKEA köksskåp? Hur har du fäst dynan? /Linda
Lindgrenski: Känner mig stressad då tapet och kakel måste inhandlas till köket i veckan och jag vet inte alls vad det ska bli. Köket är ett vitt Ikea-kök med vita vitvaror, svart bänkskiva, handtag i aluminium, fläktkåpa i glas och rostfritt. Taket ska få vita skivor och så är det trägolv. Huset ska snart målas om i en ljus/mellanblå färg med mörkblå knutar. Det är förutsättningarna, men
karl_e: Hej! Japp, som i rubriken, nån som vet var man kan hitta det? Jag sätter nya luckordörrar på en gammal garderob och behöver två dubbel-luckor, gärna med urfrästa hål för "ikea-gångjärn" om ni greppar vad jag yrar om. Jag har letat på Ikea, Bauhaus, och Coop. Ingen verkar ha denna storlek, varför inte? Alternativt, är det nån som vet var man kan köpa garderobsdörrar som är 400 x
Bryssel: Kolla på http://semco.se/ dom kanske kan vara något.
Manberg: [citat] Tack för länken, superläckra lampor! Frågan är bara var dom passar in...
SkaneErik: Äsch, det finns inget riktigt behov av sådant lull-lull.. bara man gör snyggt med målsning och lister och sånt... Velux har gått om gardiner.. Mörkläggnings..plissé..rullgardin.. tom persienner och markiser finns! (och man kan få det motorstyrt också ;))
andy_stone: Hej, Jag vill fälla in spottar i mitt tak men vill göra det så litet som möjligt. Jag har redan nu hittat några spottar som jag vill ha som sitter på en pinne så det räcker att ha kablarna sen på med gips, men vilket är det enklaste sättet, 28mm träregel eller finns det något annat sätt? mvh Andreas
Granis: 190-200cm borde vara rimligt, det är juh dessutom någon form av standardmått på större runda mattor. Vilket material du skall ha beror ju mycket på hur praktiskt du vill ha det. En ryamatta(ex. Shaggy från EM) är juh galet snygg men inte så praktisk med tanke på att det fastnar både den ena och det andra. Annars då finns det juh mysiga handtuftad(ex. Ringo från EM). Men mest
M_Hansson: Jag tycker att soffor med chaise-lounge är snyggt och bekvämt och eftersom man kan ha c-loungen pa vilken sida som helst,kan man se vad som är mest bekvämt för en. Sedan tycker jag att det är snyggt med en avskärmning mellan matplats och soffan,med ett snyggt,avlangt bord som man ställer "rygg mot rygg" med soffan,där du kan ha nagon snygg stor vas,lampa,grönväxt,foton eller tidningar
Phillinea: Instämmer med övriga inlägg. Vad gäller spill är microfiber suveränt! Enda nackdelen med vår microfibersoffa (svart tylösand från ikea) är att den ser lite flammig ut i tyget. Den blir mörkare när man stryker åt ena hållet och ganska mkt ljusare åt det andra hållet. Men det är antagligen inget problem med ett ljusare tyg.