Hemma hos
Yvonne Dahlgren: [citat] Det stämmer att det är en rörspis med sotluckor på sidorna som sotas regelbundet. Jag kollar med dem om eldningsråd. Tack för tipset!
Operadivan: [citat] Rätt gissat! 🌟Vi har nu fått bekräftat att det är inkommande el.
jonaserik: Du ska ha en typ av dessa och sätta vredet på fönsterbågen, kroken ska då sitta på karmen. https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6nstervred--/p/21-1004-1?gclid=Cj0KCQjw2qKmBhCfARIsAFy8buJsdID9YVGv7KDkb-ASmZSCVRa3DdwEeukpoiqAGxfP65GIh91GAAoaAiwnEALw_wcB
jonaserik: Dörren ska in mot karmen i överkant, sen som det ser ut så är det snett på gångjärnet. Går inte att se om det går att justera det. Men tre hål där, kanske det går att lossa skruvar och vinkla upp så gångjärnet kommer i linje med karmen. Vid justering upptill så kommer dörren ändra sig lite nertill med, lyfter i ytterkanten ( inte gångjärnssidan ) och måste juseras där med
lunnabo: [citat] Är det ut mot gatan och inga hinder för att komma till med större maskin ovan jord eller hinder i marken som ledning för el, vatten, avlopp, fiber eller liknande och gott om plats för att lägga upp grävmassorna så gräver de fritt på 4 timmar. Får ha en "gubbe" i gropen så kostar dig 4 timmar för grävare 5.000 kr plus transport 3.000 kr. 4 timmar för gubben i gropen, 2.000
sinuslinus: Jag tror Reno 12 tar bort det där. Saneringsfirmor bland annat använder det.
fabbebock: Aha okej men behöver jag inte lite luftspalt mellan nya vägg och teglet heller? Med vänlig hälsning,
Andreas Söder: [citat] Kn vara det. Regnet kommer ju väldigt inpå. Får kanske fundera om det går att byta plåtar till några med längre överhäng.
andreas91826489235: Tack för tips! Jag ska testa multiverktyg. Är det höjdskillnad så får jag fundera en gång till sen och återkommer säkert ;)
gaia: Vi håller på att planera en ny altan som ska ligga på samma nivå som utgången. Den ska ha en ramp för skottkärra och rullstol. 2-3 trapp nedgång ska ha en trappräcke på ett ställe. En sida ska kantas med förhöjda planteringslådor för kryddor och annat gott. Storleken ska rymma tillfälligt en bord för 8-10 och till vardags en bord för 4 och några solstolar. Hoppas 4x6m räcker.
AG A: [citat] Det är till kommunen du hör av dig. De lär skicka en sjukgymnast, eller arbetsterapeut som tilldammans med dig avgör vad som är vettigt. Hon/han skickar sedan sin iaktagelse vidare till någon annan på kommunen. Du kommer sedan få besök av en annan, som kommer och beviljar, om du inte fått avslag brevledes. Ombyggnation kan ofta kontantregleras. Dvs du får pengar till att anlita
MariaEva: [citat] Tack så mycket för svaret!(y)
Civilpolisen: Det må så vara. Det finns olika dimensioner att välja på. Dom finns på brädgården och man kan titta på Internet efter mått som kan passa Jag ville väcka tanken på en fin och prydlig lösning. Det var allt! :-)
mrsnhp: [citat] Det kan vara markfukt som kommer upp genom plattan. Annars måste det antingen vara ett väldigt kallt golv (typ kylskåpskallt) eller väldigt varm och fuktig luft (t.ex från en dusch) för att det ska bli kondens. Vi får tex kondens på köldbärarens rör (som har trasig isolering) till bergvärmen men ingen annanstans i källaren. Köldbäraren är nollgradig plus/minus ett par-tre
Robin Johansson: [citat] hej, jadå allt är klart! blev fyra stora sovrum, toalett med dusch, walk in closet, tv rum, förråd och ett litet teknikrum
Tjohalianb: [citat] Vi har inte flyttat ytterdörren, det var redan gjort när vi köpte huset så jag vet inte vars den har suttit tidigare. Vi har elcentralen på sidan av garaget
Anonymiserad 220941: [citat] Mitt förslag. Märk ut från väggen 110mm längs hela väggen, lägg ut grundisolering YEP 2500 följ linje vik upp resterande mot väggen. Mura två skift murblock finja 9x19x59cm på grundisolering följ kant. OBS du får nu 20mm luftspalt fäst ett 20 mm vp-rör ca 30mm från golv i hörn, dra detta rör in i ventilen fäst ett vp-rör från motsatta hörn mot tak dra detta rör in i
David Wallin: [citat] Du kanske får plats med ett godkänt skåp inuti? ;):rofl:
Civilpolisen: Jag svarar här på "hänga tunga saker på en mjuk vägg", generellt. En variant som jag använde när jag skulle inreda en släpvagn med innervägg i mjuk masonit. Jag gjorde reglar av plankor som man lägger takpannor på och skruvade upp med mindre skruvar. På brädgården finns fina slipade bräder som jag har målat vita och satt på väggen, för att sedan skruva upp tunga saker på. Det
Keiller: [citat] Jodå, många tankar. Har man väldigt, väldigt långt till återvinningen så kan man, istället för att ta bilen och öka de otäcka utsläppen, elda upp det som brinner bra. Som en bonus minskas elanvändningen. Bolund har redan ringt och tackat för mitt miljötänk ;)
Naser Krasniqi: Den värmer inte höger än 40 grader tacksam för svar