Vi har på vår nya tomt en väldigt hög "häck" bestående av 2-3 olika ingredienser och skulle vilja ha lite råd om hur man bäst ska beskära denna för att försöka få lite fason på den. Hade jag varit lite kunnig inom området hade jag självklart angett vad det är för buske/träd/häck, men jag har för dålig koll... Det ser i stort ut som en vilduxen häck med inslag av småträd.
Efter min grundliga beskrivning undrar jag om någon kan våga sig på ett litet försök till vägledning till en som saknar gröna fingrar... Har fått lite lösryckta råd om att kapa ner den till ca 1,5 meter och sedan kapa hälften ytterligare 75cm för att få den tät i botten. Med tanke på "virkets" tjocklek blir det nog till att införskaffa en motorsåg som komplement till häcksaxen.
Bifogar en bild från i somras och en tagen nu i vinter som en liten vägledning.
Efter min grundliga beskrivning undrar jag om någon kan våga sig på ett litet försök till vägledning till en som saknar gröna fingrar... Har fått lite lösryckta råd om att kapa ner den till ca 1,5 meter och sedan kapa hälften ytterligare 75cm för att få den tät i botten. Med tanke på "virkets" tjocklek blir det nog till att införskaffa en motorsåg som komplement till häcksaxen.
Bifogar en bild från i somras och en tagen nu i vinter som en liten vägledning.
Verkar som om det är ett blandat buskage - kan inte identifiera sorterna annat än att det ser ut som det finns ett par unga vildskott av lönn längst ut? Om det är en blandad 'häck' är det ingen bra lösning att bara kapa den på viss nivå. Det blir troligare snyggare med en rejäl gallring istället. Den tycks inte heller ligga så nära huset att bredden stör så mycket och jag förmodar att du vill ha kvar insynsskyddet. Det är egentligen alltid svårt att sköta 'häck' där man blandar olika träd/buskslag.
Ta först reda på vilka sorter som finns i buskaget. Se till att alla vildskott tas bort - det är ju möjligt att häcken från början var av en sort och så har vildskott från diverse andra arter fått växa till sig ... i så fall har du större möjlighet få rätsida på häcken.
Får du blommor? I så fall brukar det gå att göra gallringen efter blomningen. Trädgårdsarbete just nu är inget kul
Ta först reda på vilka sorter som finns i buskaget. Se till att alla vildskott tas bort - det är ju möjligt att häcken från början var av en sort och så har vildskott från diverse andra arter fått växa till sig ... i så fall har du större möjlighet få rätsida på häcken.
Får du blommor? I så fall brukar det gå att göra gallringen efter blomningen. Trädgårdsarbete just nu är inget kul
Tack för ditt svar. Får ta en ordentlig titt i helgen för att utröna vad det är för sorter. Lönn stämmer nog.
Anledningen till att jag hade tänkt kapa häcken nu är mest för att det ska bli mindre att ta vara på. Den fortätter nämligen run halva tomten. Har även fått för mig att det är rätt årstid att göra detta, men det kan jag lika gärna fått om bakfoten
Hittade ett par till bilder från i somras. De är tagna på ett glesare parti som inte har lika kraftiga "stammar".
Anledningen till att jag hade tänkt kapa häcken nu är mest för att det ska bli mindre att ta vara på. Den fortätter nämligen run halva tomten. Har även fått för mig att det är rätt årstid att göra detta, men det kan jag lika gärna fått om bakfoten
Hittade ett par till bilder från i somras. De är tagna på ett glesare parti som inte har lika kraftiga "stammar".
Oj, det var mycket i detta buskage
. Du ska definitivt inte kapa detta utan gallra. Jag tycker mig finna syren - den går faktiskt att kapa men det tar en/ett par år för den att komma igång igen - det bästa vore att gallra den hårt. Sen tycker jag mig finna hagtorn också - taggig? Om det är hagtorn skulle jag ta bort den helt. Den blir vackrast antingen som 'ren' hagtornshäck eller som solitär.
Det skulle antagligen vara snyggast att bara behålla max ett par sorter i buskaget.
Detta är tyvärr ett typexempel på att det inte är lyckat att blanda massor av olika typer i en anläggning (trots att det finns forumister härinne som gärna rekommenderar så) om man skall tänka lite längre fram än de närmaste åren.
A och O är också att rensa undan vildskott årligen. Lönn och ask är tex träd som väldigt snabbt etablerar sig.
Det skulle antagligen vara snyggast att bara behålla max ett par sorter i buskaget.
Detta är tyvärr ett typexempel på att det inte är lyckat att blanda massor av olika typer i en anläggning (trots att det finns forumister härinne som gärna rekommenderar så) om man skall tänka lite längre fram än de närmaste åren.
A och O är också att rensa undan vildskott årligen. Lönn och ask är tex träd som väldigt snabbt etablerar sig.
Klicka här för att svara